TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdańsk: Mamy problem. W GAiT brakuje 70 kierowców
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.06.2018 10:00:32
Gdańsk ma problem. W GAiT brakuje 70 kierowców autobusów; fot. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

Od 11 czerwca w Gdańsku działa wakacyjny rozkład jazdy, który został wymuszony brakiem kierowców autobusów. Według Macieja Lisickiego, prezesa GAiT to problem ogólnopolski.

Od 11 czerwca w Gdańsku działa wakacyjny rozkład jazdy, który został wymuszony brakiem kierowców autobusów. Według Macieja Lisickiego, prezesa GAiT to problem ogólnopolski.

12 czerwca Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów opowiadał o istniejącym w spółce problemie w rozmowie z Agnieszką Michajłow. Poniżej zapis rozmowy, która odbyła się w Radiu Gdańsk.

- Wczoraj byłem w Warszawie na ogólnopolskim zjeździe Izby Komunikacji Miejskiej i wręcz, w ramach pracy na ten rok, padł postulat zmiany przepisów dotyczących zarówno czasu pracy, jak i możliwości dopuszczenia kierowców do pracy. Chodzi na przykład o obniżenie wieku, na przykład do 21 lat, a nie 24 na robienie prawa jazdy kategorii D - mówił gość Agnieszki Michajłow.

- W GAiT brakuje około 70 kierowców i około 10 motorniczych. Jednak w przypadku tych drugich nie ma problemu - tłumaczył Lisicki. - To jest taki deficyt, który spokojnie możemy zapełnić nadgodzinami, zmianami. Tramwaje wszystkie wyjeżdżają, tutaj nie ma żadnego kłopotu. Pamiętajmy też, że motorniczy tramwaju specjalnie nie znajdzie gdzie indziej pracy. Jemu jest trudniej się zwolnić, ponieważ najbliższe tramwaje ma w Elblągu albo w Bydgoszczy i nie sądzę, że tam zarabiają lepiej niż w Gdańsku - mówił prezes spółki.

Podkreślał, że brak kierowców nie oznacza, że nie chcą oni pracować akurat w GAiT.

- Po prostu odchodzą systematycznie na emeryturę. Pamiętajmy, że w Polsce to jest zawód, w którym wielu pracowników jest w wieku emerytalnym bądź przedemerytalnym, natomiast nie ma dopływu nowych ludzi. Od początku tego roku udało nam się przeszkolić łącznie 14 osób, a na kolejny kurs mamy zapisanych 6 osób. To nie za dużo, w sytuacji, kiedy od początku roku odeszło nam 20 osób.

Jak podkreślał Maciej Lisicki, problem z kierowcami trwa od co najmniej dwóch lat. Zwrócił też uwagę na to, że zawód kierowcy wymaga szczególnych uprawnień.

- W przypadku zawodów np. budowlanych nie jest trudne znalezienie pracownika, wystarczy go przeszkolić na budowie. Z kierowcami nie jest tak łatwo, trzeba mieć przynajmniej kategorię D, trzeba mieć w Polsce specjalną kwalifikację, trzeba mieć ukończone 24 lata. Dodatkowo na rynku kierowców jest konkurencja w postaci przewozów międzynarodowych czy międzymiastowych, gdzie są płace o wiele wyższe niż w komunikacji miejskiej.

Niektórzy z użytkowników komunikacji miejskiej zarzucają GAiT między innymi brak informacji na temat autobusów, które nie wyjechały na trasy.

- Informacja poszła, jest również na stronach ZTM. Od poniedziałku mamy wakacyjny rozkład jazdy, który wymusiła sytuacja. Powiedzmy sobie szczerze - tak się dzieje też w innych miastach w Polsce. Po prostu są cięte kursy - dodał prezes GAiT Maciej Lisicki.

Gdańskie szkolenia

W Gdańskich Autobusach i Tramwajach brakuje 70 kierowców. O ile pierwszy deficyt można zapełnić, to braki w liczbie kierowców autobusów grożą konsekwencjami w postaci luk w rozkładach jazdy. Dlatego GAiT organizuje bezpłatne szkolenia, a uczestnikom daje gwarancję otrzymania pracy na etacie.

Po darmowym szkoleniu i zdaniu egzaminów kursanci mają gwarancję pracy na etat. Wartość takiego kursu to ok. 6,5 tys. zł. Jest jednak jeden warunek, który narzuca pracodawca. To zobowiązanie podjęcia pracy w GAiT na co najmniej dwa lata.

Szkolenie dla kierowców kat. D obejmuje 20 godzin zajęć teoretycznych i od 40 do 60 godzin zajęć praktycznych (w zależności od posiadanej kategorii B lub C) oraz szkolenie kwalifikacyjne. Kurs trwa około 14 tygodni i przygotowuje do egzaminu państwowego. Spółka GAiT ponosi koszty nie tylko szkoleń, ale także badań psychotechnicznych i lekarskich stwierdzających brak przeciwskazań do wykonywania zawodu kierowcy. Kursanci muszą zapłacić tylko za egzamin państwowy i wyrobienie dokumentów.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
kierowca
GAiT Gdańsk
  • Krzysztof Pietrzak – 13.06.2018

    Dać podwyżki

  • Sebbastian Pioro – 13.06.2018

    Kierowców nie brakuje ... Jedynie tylko nikomu nie chce sie pracowac za tak niskie stawki z tak wielką odpowiedzialnościa... Niestety - widzac dzisiejszy sposób traktowania pracowników przez dyrekcje zakladow komunikacyjnych - gdzie kierowcy praktyvcznie bez powodu odbiera sie premie itd... Nic dziwnego, ze lepiej za podobne pieniadze pracowac w biedrze bez zadnej odpowiedzialnosci... Pracownikom handlu dano wolne niedziele by mogli spędzac czas z rodzina - niestety kierowcy pracuja 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę... Nawet w dni ustawowo wolne od pracy za bardzo niskie pieniadze... Jesli dobrze zaplaca - koerowców im nie zabraknie...

  • Mateusz Niczypor – 13.06.2018

    Podwyżki się znajdą, to i kierowcy się znajdą :) jakie wynagrodzenie brutto/netto i czy umowa o pracę?

  • Jakub Michalczyk – 13.06.2018

    Zacznijcie płacić porządnie to się znajdą.

  • Grzegorz Lubiński – 13.06.2018

    Wygonić na kurs kat.D wszystkich biurokratów, którzy twierdzą, że nie ma pieniędzy na podwyżki! Jak im budzik o 2.30 zadzwoni ,potem pasażer ich obejdzie, a po trasie w korku dopadnie ich rozwolnienie,to zaraz kasa się znajdzie! !!!!

  • Kamil Janos – 13.06.2018

    No to ten cały prezes nie jest zbyt dobrze zorientowany, bo wystarczy mieć 21 lat żeby być kierowcą.

  • Marcin RY – 13.06.2018

    Może dać zarobić ?? Kierowca z miejskiej narażony na chamstwo od niektórych pasażerów ( oczywiście nie wszyscy są tacy ) Obrażani , narażeni na ataki , menele itd Każda skarga idzie na plus dla pasażera. Do tego same godziny pracy. Wstwjanie o 1 w nocy, ciągły stres , jazda w święta długo wymieniać. Dlatego nie ma. Proponuje zatrudnić Ukraińców którzy swoje prawko kupują na miejscowych bazarach. Także życzę powodzenia. Kto bywa na międzynarodowych przewozach ten wie jak oni jeżdżą.

  • Marcin Widzyń Widzyński – 13.06.2018

    Zacząć płacić normalnie

  • Piotr Miastowski – 13.06.2018

    5000 na rękę, a mamy dwie....

  • Dawid Justyna Kubea – 13.06.2018

    Jak dacie godziwe pieniądze to ludzie beda za psie pieniadze robić i taka odpowiedzialnosc to teraz macie tak sie w Polsce szanuję pracowników

  • Jacek Pranczk – 13.06.2018

    Słuchałem wywiad w Radio Gdańsk , pieniądze są zapewnia ,jak to powiedział nawet dwa razy dali ,i mówi że początkujący kierowca ma ponad 5000 zł ,tylko co mu po tych 5000 zł jak na rękę ma max 3000 zł i on nie żyje z 5000 tylko z 3000 i to se trzeba do łba wbić.Nadmieniam że w innych miastach mają jeszcze mniej ,i nie że ci z Gdańska mają lepiej ,chodzi o to że w dobie kryzysu na kierowców , firmy wolą ściągać ludzi z zagranicy i będą tańsi niż dać swojemu zarobić i żeby żył nie za 3000 a 5000 i , człowiek też trochę będzie miał luzu psychicznego że ma więcej w portfelu ,a co za tym idzie ,te pieniądze rusza konunkture gospodarki ,w podatku w sklepie i inny ,a jak zatrudnią np Ukraińczyka ,to on pieniądze wyśle tam za granicę i musi tu wyrzuć a tam pomoc. Powtarzam dać zarobić i żeby człowiek żył a nie żeby człowiek miał pracę za głodowa wypłatę i żył aby przeżyć do 1 lub 10 tego.Juz o odpowiedzialności za ludzi ,za mieniem powierzone nie wspomnę

  • Dariusz Berger – 13.06.2018

    Jak co zrobić. Podnieść pensje pracownikom to kierowców będziecie mieć.

  • Rafał Łagodzki – 13.06.2018

    Dajcie ludziom zarobić

  • Marek Musiał – 13.06.2018

    A oprócz zarobków szacunek do kierowcy i motorniczego dlatego że traktują nas jak zło konieczne ciągle będą braki....

  • Jerry Surp – 13.06.2018

    Dać uczciwą stawkę-dniówkę !!!!!!!!

  • Robert Bojke – 13.06.2018

    A w Łodzi też szukają czy raczej mają wystarczająco kierowców?

  • Piotr Tokarski – 13.06.2018

    Wystarczy zapłacić godnie i kierowców brakować nie będzie.Taka prawda.

  • Michał Dwoiczko – 13.06.2018

    Praca w większośc weekendów, święta, sylwester... ciągle tylko za kierownicą. Nic dziwnego że brakuje kierowców. Tu nawet podwyżki nie pomogą. Potrzeba więcej pro - ludzkiej polityki.

  • Łukasz Tomorowicz – 13.06.2018

    Co zrobić? Proste podnieść zarobki

  • Zdzisław Junker – 13.06.2018

    w Gdańsku główny problem to brak profesjonalnego zarządu nad komunikacją. Lisicki to szkodliwy amator, stworzył po prostu spółkę Gdańskie Awarie i Tramwaje, Budyń dodatkowo jeszcze pogrąża finansowo gdańską komunikację, "fundując" darmowe przejazdy dla dzieciaków

  • Paweł Paweł – 13.06.2018

    Wyrzucić kilku dla przykładu to sie znajda chętni za tyle co dają 😀😬

  • Paweł Paweł – 13.06.2018

    I cyk prosze bardzo

  • Jason Szydera – 14.06.2018

    Słowo klucz: "kasa" i nawet sprowadzanie rąk do pracy ze wschodu nic nie pomoże jak płaca będzie głodowa... Wiele pracodawców "płacze" że nie ma komu robić... A najbardziej płaczą Ci którzy się jeszcze nie obudzili i dalej żyją zasadą " nie podoba Ci się to wypad bo jest 5 na Twoje miejsce"... Pracodawco doceń człowieka, szanuj go i daj mu godnie zarobić to nie będziesz miał problemu z rękami do pracy :)

  • Tomasz Korth – 14.06.2018

    W Panoramie muwili że ze wschodu zatrudnią Ukrainiec za te też nie będzie pracował bo wynajem mieszkań w Gdańsku 2000 tyś a co mu zostanie na życzenie i rodzinę trzeba też coś wysłać

  • Jakub Krasowski – 17.06.2018

    Cyt:"Pamiętajmy też, że motorniczy tramwaju specjalnie nie znajdzie gdzie indziej pracy." Piękne mniemanie ma ten pan prezes o swoich pracownikach. Co on sobie myśli, że motorniczy to człowiek bez szkoły i żadnych innych umiejętności? Że niby za głupi jest żeby poza tramwajami pracę znalezc?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.