TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdańsk o wodorowych autobusach. Zbiorowe zakupy?
InfoBus.pl - Opublikowano: 24.05.2018 11:00:37
Gdańsk o wodorowych autobusach. Zbiorowe zakupy?

Jedno z najciekawszych wystąpień podczas kwietniowej Komisji Autobusowej IGKM w Białymstoku miał prezes GAiT Gdańsk, Maciej Lisicki, który mówił o autobusach wodorowych.

Jedno z najciekawszych wystąpień podczas kwietniowej Komisji Autobusowej IGKM w Białymstoku miał prezes GAiT Gdańsk, Maciej Lisicki, który mówił o autobusach wodorowych.

Na samym początku prezes GAiT podkreślił, że Gdańsk w zasadzie od zawsze preferował autobusy z ogniwami paliwowymi i będzie dążył do zakupu tego typu pojazdów - w przeciwieństwie do autobusów bateryjnych, do których miasto jest sceptycznie nastawione. Bardzo odważna teza, jak na aktualne elektrobusowe pospolite ruszenie. Skąd ta "miłość" do wodoru?

Wynika ona z potencjału wodorowców, które oczywiście oprócz zeroemisyjności wyróżniają się m.in. baterią o małej pojemności, standardową liczbą miejsc pasażerskich, zasięgiem do 350 km. Do tego dochodzi:

  • brak konieczności budowy stacji tankowania na trasie

  • zasięg dobowy autobusu na jednym baku - jak przy pojazdach z silnikami diesla

  • nominalna liczba miejsc dla pasażerów

  • jednostajny tryb ładowania baterii

  • bliskość zakładu produkcji wodoru (Lotos produkuje rocznie 120 tys. ton wodoru, podczas gdy autobus zużywa rocznie 1,1 t)

  • możliwość magazynowania paliwa

To są plusy. Oczywiście są też "minusy, z których te najważniejsze to: 

  • brak stacji tankowania w Polsce z oczyszczonym wodorem

  • ograniczona ilość rozwiązań

  • brak doświadczenia rynkowego

  • wyższa cena autobusów (aktualnie to ok. 1 mln EUR)

  • wyższa cena paliwa (w Berlinie - w najbliżej położnej Polski stacji wodorowej koszt 1 kg to ok. 10 EUR)

Trzy próby Gdańska

Do tej pory Gdańsk próbował zakupić wodorowe autobusy w oparciu o trzy projekty:

  • współpraca z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (projekt e-Bus preferuje jednak masowy, polski autobus elektryczny);

  • aplikowanie do inicjatywy Urban Innovative Action (bez powodzenia)

  • partnerstwo z Grupą LOTOS (niebawem - po Gdyni i Wejherowi - ma być podpisany list intencyjny w tej sprawie)

O ile wcześniej poszukiwanie wodorowych projektów przez Gdańsk można było uznać za projekty badawczo-rozwojowe, tak teraz - po uchwaleniu ustawy o elektromobilności z 11 stycznia 2018 r. - jest to po prostu konieczność. Ustawa o elektromobilności zakłada następujące progi udziału autobusów zeroemisyjnych (dla miast powyżej pow. 50 tys. mieszkańców):

  • 5% - od stycznia 2021

  • 10% - od stycznia 2023 r.

  • 20% - od stycznia 2025 r.

W tej sytuacji do roku 2025 GAiT może potrzebować ok. 60 autobusów bezemisyjnych. Dlatego Gdańsk już teraz myśli o wspólnych zakupach wodorowych autobusów w klastrze z innymi miastami. Czy to się uda?  O tym w Białymstoku mówił Maciej Lisicki:




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
IGKM
wodór
GAiT Gdańsk
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.