Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gdańsk: Studenci budują auto na wodór

infobus
29.03.2017 15:30
0 Komentarzy

Proekologiczny pojazd elektryczny zasilany ogniwem wodorowymbuduje grupa studentów z Politechniki Gdańskiej. Według szacunków auto powinnopokonać ok. 300 km na jednym litrze wodoru. W maju studenci chcą jezaprezentować w Londynie na konkursie proekologicznych pojazdów.

Trzykołowy pojazd, którego nadwozie wykonano z włóknawęglowego, ma trzy metry długości i waży około 40 kg. „Oczywiście dziękitak małej wadze potrzeba mniej energii do rozpędzenia auta” ? powiedziałPAP Bartłomiej Ząbek prezes Międzywydziałowego Koła Naukowego „Eco CarPG”Politechniki Gdańskiej, którego członkowie budują pojazd.

W aucie wykorzystano pakiet ogniw paliwowych o łącznej mocy500 W. Wytwarzają one z wodoru prąd, który następnie zasila silnik Maxon 200 W.”Dzięki wykorzystaniu ogniw pojazd jest bardzo przyjazny dla środowiska” ?zaznaczył Ząbek.

Jak wyjaśnił, to już kolejna wersja pojazdu wykorzystującegoogniwa wodorowe budowanego przez członków koła – udoskonalona wersjapoprzedniego.

Dziś nad pojazdem pracuje kilkanaście osób z różnychwydziałów Politechniki, ale w projekcie brało już udział w sumie około 50 osób.”Koło istnieje od 2012 roku i ekipa zmienia się – w miarę, jak poszczególneroczniki kończą studia, odchodzących zastępują nowi studenci” ? wyjaśnił Ząbek.

Dodał, że w czasie prac nad pojazdem stworzono m.in.autorski układ odzyskujący energię podczas hamowania. „Przetestowaliśmy teżróżne rodzaje przekładni i silników do napędu naszego pojazdu i mamy nadzieję,w efekcie tych prac powstał pojazd, który pozwoli nam osiągnąć dobry wynik wkonkursie Shell Eco-marathon w Londynie, czyli przejechać jak największą liczbękilometrów na jak najmniejszej ilości paliwa” ? powiedział PAP Ząbek.

Wyjaśnił, że nie przeprowadzono dotąd testów, ale wedługszacunków studentów auto powinno móc pokonać około 300 kilometrów na jednymlitrze wodoru.

Adresowany do młodych konstruktorów konkurs ShellEco-marathon odbędzie się pod koniec maja w Londynie. W rywalizacji biorąudział zespoły ze szkół średnich i uczelni wyższych z całego świata. Przedrokiem w konkursie wystawiono ponad 200 aut. Pojazdy pokonywały wyznaczonątrasę, a jury ? na podstawie zużycia paliwa – oceniało ich energetycznąwydajność; w poszczególnych kategoriach zwyciężały drużyny, których pojazdybyły w stanie pokonać najdłuższy dystans na ekwiwalencie jednego litra paliwalub jednej kWh.

Studenci z Politechniki Gdańskiej już trzykrotnie (w latach2014-2016) brali udział w zawodach. Jak dotąd nie udało im się stanąć napodium, ale mają nadzieję, że udoskonalany z roku na rok pojazd przyniesie im wkońcu sukces. „Sam konkurs to świetna okazja do wymiany doświadczeń.Przyjeżdżają ludzie z całego świata i każda ekipa ma jakieś swoje nowatorskierozwiązania, z którymi można się zapoznawać” ? zaznaczył Ząbek.

W przyszłości studenci chcą nadal udoskonalać auto, w tymhamownię, która zoptymalizuje napęd oraz elektronikę. Ząbek dodał, że kołoszuka też sponsorów, którzy byliby w stanie pomóc studentom w dalszych pracachnad pojazdem, w tym w zakupie niektórych materiałów i części. (PAP)

Komentarze