TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdynia kupi 55 autobusów i 30 trolejbusów. W 2017 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.01.2017 13:20:48 2 komentarze
Gdynia kupi 64. autobusy i 30 trolejbusów

W 2017 roku Gdynia zakupi nowe pojazdy komunikacji miejskiej - 55 autobusów i 30 trolejbusów. To już oficjalne punkty w tegorocznym budżecie pomorskiego miasta.

Co ważne, Gdynia w ramach najnowszej perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 stawia na diesla i Euro 6. PKM Gdynia ? dotychczasowy lider i prekursor technologii CNG w komunikacji miejskiej nie przewiduje zakupu tego typu pojazdów. Przynajmniej nie w w ramach najbliższych unijnych granów. To mocne osłabienie gazowego lobby.

Zamówienie na zakup 25 szt. autobusów klasy MAXI o długości 12-metrów i 30 szt. przegubowych klasy MEGA o długości 18-metrów zostanie podzielone pomiędzy samorządowe spółki PKM Gdynia i PKA Gdynia. Zapewne obaj przewoźnicy zorganizują odrębne postępowania przetargowe, gdyż do tej pory obie firmy miały zupełnie inne preferencje w zakresie wybieranych marek pojazdów. Pewnie razem byłoby taniej, ale w końcu trzeba się czymś różnić?

30 trolejbusów

W przypadku trolejbusów sprawa jest prosta ? 30 egzemplarzy trafi do PKT Gdynia. Ponad połowa z nich ma być klasy MEGA z możliwością poruszania się na dodatkowo zamontowanej baterii. Projekt obejmuje też zakup 21 baterii w celu doposażenia pojazdów, które już po Gdyni kursują.

Według tego planu pierwsze 20 pojazdów pojawi się na ulicach w 2018 roku, pozostałe w kolejnym. Szacunkowy koszt zakupu pojazdów, wraz z dodatkowymi bateriami, wynosi 169 198 800 złotych. Maksymalne możliwe dofinansowanie ze środków europejskich to 75%, czyli 103 170 000 zł. Pozostała suma zostanie pokryta z budżetu miasta.

Unijna historia gdyńskich trolejbusów

Przypomnijmy, że aktualnie po Gdyni jeździ 95 trolejbusów na 12 liniach trolejbusowych o długości ok. 90 km. Pokonują one rocznie ok. 5 milionów wozokilometrów, co stanowi 26% w całym rynku przewozowym gdyńskiego ZKM Gdynia i ok. 30% udziału w rynku transportu publicznego w Gdyni.

W latach 2005-2007 PKT Gdynia zrealizowało swój pierwszy duży projekt unijny "Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni" o wartości ok. 54 milionów złotych, w 50% współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. pomorskiego. Przedmiotem projektu były: budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni, budowa nowych linii trolejbusowych o długości 10,6 km, budowa nowej pętli trolejbusowej w gdyńskiej dzielnicy Kacze Buki i zakup 10 nowych trolejbusów niskopodłogowych.

Kolejny zastrzyk unijnych inwestycji miał miejsce w latach 2010-2013, kiedy PKT zrealizowało kolejny znaczący projekt "Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta" o wartości ok. 100 milionów złotych i w 70% współfinansowany z EFRR w ramach RPO dla woj. pomorskiego. Przedmiotem projektu były: przebudowa sieci trakcyjnej w ciągu ulic Al. Zwycięstwa w Gdyni, Al. Niepodległości w Sopocie wraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja, budowa 4 nowych i przebudowa 5 istniejących podstacji trakcyjnych, budowa Centrum Zdalnego Sterowania Podstacji wraz ze zdalnym sterowaniem odłącznikami oraz zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych.

Teraz czas na kolejne zakupy "na szelkach"!


Sprawdź też:
ZKM Gdynia
PKM Gdynia
PKA Gdynia
PKT Gdynia
trolejbus
unia
RPO
  • Marcin – 18.01.2017

    Dlaczego nie CNG?

  • farafiu – 18.01.2017

    Być może przez wysoką akcyzę? Mimo wszystko powodzenia w zakupach.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.