TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdynia kupi 55 autobusów i 30 trolejbusów. W 2017 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 18.01.2017 13:20:48 2 komentarze
Gdynia kupi 64. autobusy i 30 trolejbusów

W 2017 roku Gdynia zakupi pojazdy komunikacji miejskiej - 55 autobusów i 30 trolejbusów. To już oficjalne punkty w tegorocznym budżecie pomorskiego miasta.

W 2017 roku Gdynia zakupi nowe pojazdy komunikacji miejskiej - 55 autobusów i 30 trolejbusów. To już oficjalne punkty w tegorocznym budżecie pomorskiego miasta.

Co ważne, Gdynia w ramach najnowszej perspektywy Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020 stawia na diesla i Euro 6. PKM Gdynia ? dotychczasowy lider i prekursor technologii CNG w komunikacji miejskiej nie przewiduje zakupu tego typu pojazdów. Przynajmniej nie w w ramach najbliższych unijnych granów. To mocne osłabienie gazowego lobby.

Zamówienie na zakup 25 szt. autobusów klasy MAXI o długości 12-metrów i 30 szt. przegubowych klasy MEGA o długości 18-metrów zostanie podzielone pomiędzy samorządowe spółki PKM Gdynia i PKA Gdynia. Zapewne obaj przewoźnicy zorganizują odrębne postępowania przetargowe, gdyż do tej pory obie firmy miały zupełnie inne preferencje w zakresie wybieranych marek pojazdów. Pewnie razem byłoby taniej, ale w końcu trzeba się czymś różnić?

30 trolejbusów

W przypadku trolejbusów sprawa jest prosta ? 30 egzemplarzy trafi do PKT Gdynia. Ponad połowa z nich ma być klasy MEGA z możliwością poruszania się na dodatkowo zamontowanej baterii. Projekt obejmuje też zakup 21 baterii w celu doposażenia pojazdów, które już po Gdyni kursują.

Według tego planu pierwsze 20 pojazdów pojawi się na ulicach w 2018 roku, pozostałe w kolejnym. Szacunkowy koszt zakupu pojazdów, wraz z dodatkowymi bateriami, wynosi 169 198 800 złotych. Maksymalne możliwe dofinansowanie ze środków europejskich to 75%, czyli 103 170 000 zł. Pozostała suma zostanie pokryta z budżetu miasta.

Unijna historia gdyńskich trolejbusów

Przypomnijmy, że aktualnie po Gdyni jeździ 95 trolejbusów na 12 liniach trolejbusowych o długości ok. 90 km. Pokonują one rocznie ok. 5 milionów wozokilometrów, co stanowi 26% w całym rynku przewozowym gdyńskiego ZKM Gdynia i ok. 30% udziału w rynku transportu publicznego w Gdyni.

W latach 2005-2007 PKT Gdynia zrealizowało swój pierwszy duży projekt unijny "Rozwój proekologicznego transportu publicznego w Gdyni" o wartości ok. 54 milionów złotych, w 50% współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. pomorskiego. Przedmiotem projektu były: budowa nowej zajezdni trolejbusowej w Gdyni, budowa nowych linii trolejbusowych o długości 10,6 km, budowa nowej pętli trolejbusowej w gdyńskiej dzielnicy Kacze Buki i zakup 10 nowych trolejbusów niskopodłogowych.

Kolejny zastrzyk unijnych inwestycji miał miejsce w latach 2010-2013, kiedy PKT zrealizowało kolejny znaczący projekt "Rozwój proekologicznego transportu publicznego na Obszarze Metropolitalnym Trójmiasta" o wartości ok. 100 milionów złotych i w 70% współfinansowany z EFRR w ramach RPO dla woj. pomorskiego. Przedmiotem projektu były: przebudowa sieci trakcyjnej w ciągu ulic Al. Zwycięstwa w Gdyni, Al. Niepodległości w Sopocie wraz z pętlą trolejbusową przy ul. Reja, budowa 4 nowych i przebudowa 5 istniejących podstacji trakcyjnych, budowa Centrum Zdalnego Sterowania Podstacji wraz ze zdalnym sterowaniem odłącznikami oraz zakup 28 nowych trolejbusów niskopodłogowych.

Teraz czas na kolejne zakupy "na szelkach"!


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ZKM Gdynia
PKM Gdynia
PKA Gdynia
PKT Gdynia
trolejbus
unia
RPO
  • Marcin – 18.01.2017

    Dlaczego nie CNG?

  • farafiu – 18.01.2017

    Być może przez wysoką akcyzę? Mimo wszystko powodzenia w zakupach.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.