TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdynia wybiera trolejbusy Solarisa. MAN za burtą
InfoBus.pl - Opublikowano: 03.01.2018 16:59:05 10 komentarzy
Trolejbus Solaris Trollino 18, fot. wizualizacja producenta

Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na 30 trolejbusów, natomiast oszczędności poszuka w kolejnym zamówieniu na 55 autobusów. Oferta MAN okazała się zbyt droga.

Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na 30 trolejbusów, natomiast oszczędności poszuka w kolejnym zamówieniu na 55 autobusów. Oferta MAN okazała się zbyt droga.

3 stycznia 2018 r. rozstrzygnięto dwa przetargi na zakup nowego taboru dla obsługi transportu zbiorowego w Gdyni. Na ulice Gdyni wyjedzie 30 nowych trolejbusów, a 21 nowych baterii litowo-jonowych pozwoli na wydajniejszą obsługę linii, które pokonują część trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. O tym zamówieniu i ofercie Solarisa pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Z kolei przetarg na zakup 55. autobusów został unieważniony i będzie powtórzony. O wymaganiach pomorskiego miasta i ofercie MAN-a pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

Trolejbusy drogie ale…

W przetargu na dostawę trolejbusów i baterii jedyną ofertę złożyła firma Solaris, na kwotę 77.297.700 zł netto. Jest ona wyższa o 1.997.700 zł netto od tej, jaką przeznaczył Zamawiający. W tej sytuacji Miasto Gdynia uznało, że wobec sytuacji na rynku decyzja o uzupełnieniu brakujących środków jest bardziej racjonalna niż przeprowadzanie całej procedury przetargowej na nowo, bez gwarancji uzyskania lepszej ceny.

Wielkopolska firma dostarczy 14 szt. trolejbusów standardowych o długości 12 m, 16 szt. przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem. Pierwsze z nich powinniśmy zobaczyć na gdyńskich ulicach we wrześniu 2018 roku. Gdynia, w której trolejbusy stały się rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu, będzie mogła zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów. Nowe przegubowce, których do tej pory nie widzieliśmy na gdyńskich ulicach, zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż pojazd standardowy, a koszty ich eksploatacji są porównywalne.

Szansą na modernizację taboru okazały się środki unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, które pokryją około 75% kosztów zakupu nowego taboru. Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad 1/3 pasażerów, korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami.

Zbyt drogi lew

Natomiast przetarg na autobusy musi zostać unieważniony. Jedyna oferta firmy MAN Truck & Bus Polska na zakup 55 autobusów przekroczyła zakładany budżet prawie o 13 mln zł netto. Firma zaoferowała zakup pojazdów za 75.359.760 zł netto, przy zakładanej przez Zamawiającego kwocie 62.260.000 netto. Miasto nie zdecydowało się na zakup na takich warunkach, zwłaszcza że w porównaniu do ofert uzyskanych przez inne polskie samorządy, kwota ta była bardzo wysoka.

-"Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji. Dbamy jednak o komfort pasażerów, a także o czyste powietrze w mieście. W pierwszej kolejności kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes O 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności, ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym.

Nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów, bo jakość pozostaje priorytetem. Nadal będzie to wymóg ekologicznych silników diesla, spełniających kryteria emisji spalin Euro 6, wymóg posiadania klimatyzacji, udogodnień dla osób z dysfunkcjami ruchu i systemu monitoringu.

Inwestycje w ekologiczny transport publiczny na tym się nie kończą. Gdynia jest jednym z 26 polskich miast, współpracujących w ramach rządowego programu "Bezemisyjny transport publiczny". Celem programu jest umożliwienie samorządom i spółkom komunikacyjnym zakupu autobusów nowej generacji, zasilanych energią elektryczną lub wodorem. Gdynia ma szansę na zakup nawet 51 pojazdów do 2023 roku, a wcześniej aktywnego uczestnictwa w testach takich pojazdów. Już jednak w najbliższej perspektywie, w ramach programu GEPARD, Gdynia może kupić 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych z 40% dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
trolejbus
Solaris
PKT Gdynia
PKM Gdynia
MAN
  • Rafał – 03.01.2018

    Jak zwykle poszło o cenę.Polska polityka

  • New – 03.01.2018

    Dobra decyzja.

  • Cegła Adama – 03.01.2018

    Brawo Adam. Jestem z Ciebie dumny.

  • Mi – 03.01.2018

    Najlepsze autobusy i tak ma, i będzie miał Kraków...

  • m – 03.01.2018

    Będą generacji jak na zdjęciu ?

  • NIESTETY – 04.01.2018

    Dobra, Dobra. Tylko JAK TO SIĘ STRASZNIE BRUDZI. Stałem kilka dni temu koło tego i była to nie do rozpoznania ściana błota.

  • Zak Ocz Miasta – 04.01.2018

    @niestety - masz rację. Na zachodzie, jak spadnie deszcz, to autobusy są mokre. U nas - brudne....

  • Pako – 04.01.2018

    Wszystkie autobusy tak mają i nie ma co krytykowac

  • Marcin – 04.01.2018

    Sądząc po wizualizacji, Gdynia zmienia barwy na szaro-niebieskie.

  • MC – 05.01.2018

    Tak, Solaris oferuje trolejbusy w IV generacji.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.