TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdynia wybiera trolejbusy Solarisa. MAN za burtą
InfoBus.pl - Opublikowano: 03.01.2018 16:59:05 10 komentarzy
Trolejbus Solaris Trollino 18, fot. wizualizacja producenta

Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na 30 trolejbusów, natomiast oszczędności poszuka w kolejnym zamówieniu na 55 autobusów. Oferta MAN okazała się zbyt droga.

Gdynia wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na 30 trolejbusów, natomiast oszczędności poszuka w kolejnym zamówieniu na 55 autobusów. Oferta MAN okazała się zbyt droga.

3 stycznia 2018 r. rozstrzygnięto dwa przetargi na zakup nowego taboru dla obsługi transportu zbiorowego w Gdyni. Na ulice Gdyni wyjedzie 30 nowych trolejbusów, a 21 nowych baterii litowo-jonowych pozwoli na wydajniejszą obsługę linii, które pokonują część trasy bez dostępu do sieci trakcyjnej. O tym zamówieniu i ofercie Solarisa pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Z kolei przetarg na zakup 55. autobusów został unieważniony i będzie powtórzony. O wymaganiach pomorskiego miasta i ofercie MAN-a pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

Trolejbusy drogie ale…

W przetargu na dostawę trolejbusów i baterii jedyną ofertę złożyła firma Solaris, na kwotę 77.297.700 zł netto. Jest ona wyższa o 1.997.700 zł netto od tej, jaką przeznaczył Zamawiający. W tej sytuacji Miasto Gdynia uznało, że wobec sytuacji na rynku decyzja o uzupełnieniu brakujących środków jest bardziej racjonalna niż przeprowadzanie całej procedury przetargowej na nowo, bez gwarancji uzyskania lepszej ceny.

Wielkopolska firma dostarczy 14 szt. trolejbusów standardowych o długości 12 m, 16 szt. przegubowych o długości 18 m i 21 zestawów nowych baterii trakcyjnych wraz z montażem. Pierwsze z nich powinniśmy zobaczyć na gdyńskich ulicach we wrześniu 2018 roku. Gdynia, w której trolejbusy stały się rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu, będzie mogła zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów. Nowe przegubowce, których do tej pory nie widzieliśmy na gdyńskich ulicach, zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż pojazd standardowy, a koszty ich eksploatacji są porównywalne.

Szansą na modernizację taboru okazały się środki unijne z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, które pokryją około 75% kosztów zakupu nowego taboru. Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad 1/3 pasażerów, korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami.

Zbyt drogi lew

Natomiast przetarg na autobusy musi zostać unieważniony. Jedyna oferta firmy MAN Truck & Bus Polska na zakup 55 autobusów przekroczyła zakładany budżet prawie o 13 mln zł netto. Firma zaoferowała zakup pojazdów za 75.359.760 zł netto, przy zakładanej przez Zamawiającego kwocie 62.260.000 netto. Miasto nie zdecydowało się na zakup na takich warunkach, zwłaszcza że w porównaniu do ofert uzyskanych przez inne polskie samorządy, kwota ta była bardzo wysoka.

-"Chcemy mieć najlepsze autobusy w Polsce, ale też chcemy zawalczyć o lepszą cenę. Mamy nadzieję, że to się uda, jest dość czasu, by bezpiecznie powtórzyć procedury nie tracąc dotacji. Dbamy jednak o komfort pasażerów, a także o czyste powietrze w mieście. W pierwszej kolejności kupujemy trolejbusy, które zastąpią 20 wysłużonych, przerobionych z autobusów Mercedes O 405N, z lat 1993-1998. Tym samym, pomimo trudności, ekologiczna flota trolejbusów w naszym mieście znacząco odmłodnieje – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Ponowny przetarg zostanie ogłoszony w lutym.

Nie zostaną zmienione parametry techniczne pojazdów, bo jakość pozostaje priorytetem. Nadal będzie to wymóg ekologicznych silników diesla, spełniających kryteria emisji spalin Euro 6, wymóg posiadania klimatyzacji, udogodnień dla osób z dysfunkcjami ruchu i systemu monitoringu.

Inwestycje w ekologiczny transport publiczny na tym się nie kończą. Gdynia jest jednym z 26 polskich miast, współpracujących w ramach rządowego programu "Bezemisyjny transport publiczny". Celem programu jest umożliwienie samorządom i spółkom komunikacyjnym zakupu autobusów nowej generacji, zasilanych energią elektryczną lub wodorem. Gdynia ma szansę na zakup nawet 51 pojazdów do 2023 roku, a wcześniej aktywnego uczestnictwa w testach takich pojazdów. Już jednak w najbliższej perspektywie, w ramach programu GEPARD, Gdynia może kupić 6 nowoczesnych autobusów elektrycznych z 40% dofinansowaniem z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Sprawdź też:
przetarg
tabor
trolejbus
Solaris
PKT Gdynia
PKM Gdynia
MAN
  • Rafał – 03.01.2018

    Jak zwykle poszło o cenę.Polska polityka

  • New – 03.01.2018

    Dobra decyzja.

  • Cegła Adama – 03.01.2018

    Brawo Adam. Jestem z Ciebie dumny.

  • Mi – 03.01.2018

    Najlepsze autobusy i tak ma, i będzie miał Kraków...

  • m – 03.01.2018

    Będą generacji jak na zdjęciu ?

  • NIESTETY – 04.01.2018

    Dobra, Dobra. Tylko JAK TO SIĘ STRASZNIE BRUDZI. Stałem kilka dni temu koło tego i była to nie do rozpoznania ściana błota.

  • Zak Ocz Miasta – 04.01.2018

    @niestety - masz rację. Na zachodzie, jak spadnie deszcz, to autobusy są mokre. U nas - brudne....

  • Pako – 04.01.2018

    Wszystkie autobusy tak mają i nie ma co krytykowac

  • Marcin – 04.01.2018

    Sądząc po wizualizacji, Gdynia zmienia barwy na szaro-niebieskie.

  • MC – 05.01.2018

    Tak, Solaris oferuje trolejbusy w IV generacji.

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.