Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gepard pomoże GZM kupić elektryczne autobusy

infobus
03.10.2019 09:00
0 Komentarzy

Porozumienie o współpracy w ramach dofinansowania przedsięwzięć niskoemisyjnego transportu Gepard II podpisali w środę – 2 października – w Katowicach przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wydarzenie było częścią programu pierwszego dnia zorganizowanej przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju dwudniowej konferencji „Kongres Programu dla Śląska” – poświęconej realizacji rządowego Programu dla Śląska. Kierowaną do tego regionu część programu Gepard II włączono do Programu dla Śląska we wrześniu ub. roku.

Jak zaznaczył podczas uroczystości marszałek woj. śląskiego Jakub Chełstowski, największym beneficjentem tego przedsięwzięcia będzie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Maj 2020

Swoją część procedury konkursowej dotyczącej realizacji pilotażowego programu, łączącego środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-20 (program GEPARD II dotyczący transportu niskoemisyjnego), zarząd woj. śląskiego ogłosił w lipcu br.

Nabór ogłoszono w ramach tzw. poddziałania 4.5.1 RPO, z zastosowaniem narzędzia ZIT, które zakłada znaczny udział w wyborze projektów samorządów lokalnych. W woj. śląskim wykorzystywane jest we wszystkich subregionach (w największym subregionie centralnym pod nazwą Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – ZIT; w pozostałych jako Regionalne Inwestycje Terytorialne – RIT).

Nabór wniosków w konkursie ZIT w ramach „Programu GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego” trwa od 31 lipca do 31 października br. Planowany obecnie termin rozstrzygnięcia konkursu to maj 2020 r.

Konkurs ZIT

Wicedyrektor wydziału rozwoju regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego Stefania Koczar-Sikora uściśliła w środowej rozmowie z PAP, że w ramach ZIT swoje zapotrzebowanie na dofinansowanie kwotą 50 mln zł zgłosiły subregion centralny woj. śląskiego. Subregion południowy ze swojej puli środków RIT wyasygnował pod tym kątem 3 mln zł.

W konkursie ZIT dofinansowany może być „zakup taboru autobusowego na potrzeby transportu publicznego”. Maksymalny poziom dofinansowania to 42,5 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Łączna kwota przeznaczona w konkursie na dotacje to 50 mln zł.

Pozostałe 42,5 proc. dofinansowania ma zagwarantować równoległa procedura prowadzona przez NFOŚiGW.

Projekt pod nazwą „Program GEPARD II – transport niskoemisyjny, część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego” został dołączony do Programu dla Śląska we wrześniu ub. roku.

Program dla Śląska

Dokument pod nazwą „Program dla Śląska” premier Mateusz Morawiecki w pierwotnej formie zaprezentował w Katowicach w grudniu 2017 r. To jeden z kluczowych projektów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) i jeden z dwóch dedykowanych regionom (obok Polski Wschodniej). Ma odpowiadać na wyzwania stojące przed woj. śląskim: doprowadzić do 2030 r. do zmiany profilu gospodarczego regionu – w kierunku innowacji i zaawansowanych technologii.

Program dla Śląska pierwotnie obejmował 73 przedsięwzięcia o łącznej wartości wynoszącej 42,1 mld zł. We wrześniu ub. roku minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński informował o dodaniu do nich 14 kolejnych przedsięwzięć – o łącznej wartości ok. 13,2 mld zł.

W Programie dla Śląska wśród instytucji odpowiedzialnych za program Gepard II wymieniono Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W dokumencie nie wykazano terminu realizacji programu Gepard II w woj. śląskim ani kwoty kierowanej w jego ramach do tego regionu (zastrzeżono jedynie, że będzie ona „uzależniona od aktywności beneficjentów”).(PAP)

Komentarze