TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gepardy, czyli 2 elektrobusy dla MPK Świdnica
INFOBUS.PL - Opublikowano: 15.04.2019 17:00:08
fot. MPK Świdnica

Plany przeszły do fazy realizacji. MPK "Świdnica" szuka dostawcy dwóch elektrycznych "dwunastek" wraz trzema ładowarkami do nich. Nadeszła chwila, aby przyjrzeć się wymaganiom przewoźnika.

Plany przeszły do fazy realizacji. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne "Świdnica" szuka dostawcy dwóch elektrycznych "dwunastek" wraz trzema ładowarkami do nich. Nadeszła chwila, aby przyjrzeć się wymaganiom przewoźnika.

Przypomnijmy, że świdnicki postępowanie zostało ogłoszone w połowie marca. Pisaliśmy o nim tutaj. MPK dzięki wsparciu z programu GEPARD 2 chce kupić dwa elektrobusy klasy MAXI oraz dedykowane dla nich ładowarki. Będą to dwa stacjonarne urządzenia do ładowania poprzez złącze plug-in, każde o mocy min. 40 kW. Do tego dojdzie jednak ładowarka pantografowa o mocy min. 250 kW. Całe zamówienie ma zostać wykonane najpóźniej do końca marca 2020 r.

Wybór najlepszej oferty

MPK Świdnica zdecydowało, że będzie posiłkować się pięcioma kryteriami przy wyborze najlepszej propozycji. Najwięcej ma do powiedzenia cena. Waży on 60%. Do 15% można wywalczyć w ocenie technicznej. Premiowane są:

  • konstrukcja nadwozia oparta o skręcane elementy częściowe - 4 pkt

  • poszycia boczne składające się z przynajmniej 17 osobnych segmentów - 4 pkt

  • min. 10 foteli dostępnych z niskiej podłogi - 2 pkt

  • baterie trakcyjne o pojemności powyżej 230 kWh - 3 pkt

  • diodowe oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne - 1 pkt

  • certyfikat niepalności - 1 pkt

10% można wywalczyć dzięki zaoferowaniu elektrobusów, które w warunkach testu SORT2 zużywają poniżej 1,5 kWh/km prądu. Kolejne 10% to warunki gwarancji. Premię mamy za:

  • powyżej 72 miesięcy gwarancji całopojazdowej - 5 pkt

  • powyżej 144 miesięcy rękojmi na trwałość poszyć i szkieletu "elektryków" - 2 pkt

  • objęcie baterii trakcyjnych gwarancją powyżej 120 miesięcy przy zachowaniu ich pojemności na poziomie min. 80% - 2 pkt

  • udzielenie min. 15% rabatu na zakup części zamiennych - 1 pkt

Pozostałe 5% można zdobyć za przyspieszenie realizacji zamówienia o 35 dni.

Jakie elektrobusy?

Na celowniku MPK są fabrycznie nowe i w pełni niskopodłogowe elektrobusy klasy MAXI. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości całkowitej 11,8 - 12,5 m, nie szersze niż 2,55 m i nie wyższe niż 3,4 m. Każdy musi umożliwiać podróż min. 70 pasażerom, w tym przynajmniej 27 na miejscach siedzących. Przynajmniej osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzy wejścia układzie 2-2-2, a każdy próg wejściowy będzie miał diodowe podświetlenie.

Świdnickie elektrobusy muszą być wyposażonej w jeden lub dwa silniki trakcyjne o mocy min. 160 kW. MPK nie wspomina o jaki dokładnie rodzaj baterii chodzi. Przewoźnik zaznacza, że muszą to być zasobniki o pojemności min. 200 kWh. Muszą być objęte min. ośmioletnią gwarancją i przez ten okres ich pojemność nie może spaść poniżej 80%.

Elektrobusy będą przystosowane do dwóch rodzajów ładowania. Poprzez złącze plug-in ma być możliwe uzupełnienie prądu w bateriach o mocy 40-80 kW. Szybkie ładowanie będzie możliwe dzięki instalacji na dachu do uzupełniania prądu przez pantograf odwrócony. Tutaj minimum to 250 kW.

Ogrzewanie będzie zapewnione poprzez piec na olej napędowy ze zbiornikiem o pojemności min. 30 l. Pojazdy muszą posiadać klimatyzację zarówno przestrzeni pasażerskiej (agregat o mocy chłodniczej min. 25 kW) jak i kabiny kierowcy (urządzenie o mocy 3,5 - 4 kW). Moc chłodniczą dwóch agregatów określono na min. 30 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz min. siedem okien przesuwnych lub uchylnych. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu i gniazdek USB dla pasażerów.

System informacji pasażerskiej będzie w standardzie, który już znamy w Świdnicy od ubiegłego roku. Składać się on ma z pięciu zewnętrznych tablic diodowych o wysokiej rozdzielczości W środku znajdą się dwa monitory LCD. Pierwszy to tablica 38", czyli nic innego jak tzw. "e-koraliki". Drugi natomiast to klasyczny, min. 22", który znajdzie się za kabiną kierowcy. Nie zabraknie oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Na pokładzie będą zainstalowane dudalne kasowniki. Prócz kasowania biletów papierowych oraz elektronicznych mają także czytnik do sprawdzenia stanu konta e-biletu. Całością ma sterować autokomputer z dotykowym interfejsem.

Podsumowując...

Tanio na pewno nie będzie. A to za sprawą premiowana długiej gwarancji całopojazdowej oraz dużych baterii jak na dotychczasową polską praktykę. Z drugiej jednak strony MPK znowu zrobiło kawał dobrej roboty. Nie trzeba bowiem w ogóle zamykać oczu, aby sobie wyobrazić te "elektryki".


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Świdnica
elektrobus
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.