Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Glaspo G-Mini na testach w Bus Marco Polo

infobus
04.02.2015 20:43
0 Komentarzy

Od jutra niskowejściowy autobus Glaspo G-Mini rozpoczyna dwutygodniowe testy we wrocławskiej spółce Bus Marco Polo. Pojazd będzie można spotkać na komercyjnej linii łączącej największe osiedla z Parkiem Handkowym Bielany. To początek handlowej działalności spółki Glaspo Motors na autobusowym rynku w Polsce. Miejski autobus został wyprodukowany w 2014 r. w zakładach MAZ na Białorusi, a jego najważniejsza rola to zbieranie doświadczeń od użytkowników przed uruchomieniem montażu PKD w Płońsku. To ma nastąpić w połowie br. Wówczas w skład oferty Glaspo wejdą także większe autobusy, jak niskopodłogowy G-Midi (MAZ 203), G-Mideco (MAZ 203 CNG) oraz międzymiastowy G-Magway (MAZ 232). Wszystkie już z silnikami Mercedes-Benz Euro 6. 

??Wrocław rozpoczyna serię testów, które pozwolą nam dopasować ofertę do preferencji polskich klientów??mówi Zygmunt Ryzner, odpowiadający za sprzedaż autobusów Glaspo Motors w rejonie południowo-zachodnim Polski. 

A różnice w preferencjach polskich i białoruskich przewoźników są naprawdę spore. Zaczynając od zastosowanych silników, które w naszym kraju muszą już spełniać normę Euro 6, poprzez zastosowane komponenty aż po kwestie aranżacji przestrzeni pasażerskiej i miejsca pracy kierowcy. Producenta czeka dużo nauki, ale jak pokazują pierwsze testy, firma z Płońska jest na to otwarta i przywiązuje do tego dużą wagę.

 ??Moim zdaniem oferta Glaspo Motors ma szanse przebić się na polskim rynku autobusowym ?mówi prezes Bus Marco Polo, Krzysztof Dyla. ?Oczywiście warunkiem powodzenia jest zaoferowanie pojazdów, które spełnią oczekiwania polskich firm. Kluczową sprawą jest wysoka jakość montażu oraz zastosowanie stali nierdzewnej. Ważna jest także wysoka jakość okablowania i elektroniki, które to elementy moim zdaniem powinny pochodzić od polskich dostawców. Reszta zastosowanych komponentów, jak mosty Dana, ZF, silnik Mercedes-Benz czy automatyczna skrzynia biegów, są znane na rynku i nie powinno być z nimi problemu. Oczywiście, więcej na temat samego pojazdu, a także skrzyni Allison, która jest dla nas nowością, będziemy mogli powiedzieć po zakończeniu testów.?

Dodajmy, że kolejne zalety autobusu Glaspo G-Mini to niskie zużycie paliwa (wg danych katalogowych producenta na poziomie 17 l / 100 km) oraz konkurencyjna cena. Jaki dokładnie jest koszt zakupu pojazdu, tego jeszcze nie wiemy, ale ma on plasować się w segmencie ekonomicznym, wraz z takimi konstrukcjami jak Isuzu, Solbus czy SOR. O zaawansowaniu planów Glaspo na autobusowym rynku świadczy też fakt, że firma już poczyniła pierwsze kroki w kierunku budowy stacji serwisowej oraz magazynu części pod Wrocławiem. Dlatego coś co podczas premiery spółki na TRANSEXPO 2014 wyglądało na autobusowy kaprys uznanego producenta szyb zespolonych, teraz zaczyna nabierać konkretnych kształtów. I to dosłownie. Testy w Marco Polo to także premiera nowego produktowego logo firmy. Na przedniej ścianie autobusu widnieje teraz ramka z żubrem, który jest symbolem solidności Glaspo Motors. 

Przypomnijmy, że niskowejściowy ?low entry?autobus Glaspo G-Mini ma długość 8800 mm, szerokość 2550 mm przy masie własnej wynoszącej 8620 kg. Z kolei masa całkowita pojazdu to 13450 kg, co przekłada się na pojemność pasażerską na poziomie 71+1 miejsc, w tym 25+1 miejsc siedzących i 47 miejsc stojących. W przypadku zastosowania miejsca dla wózka inwalidzkiego ta ostatnia wartość spada do poziomu 39 miejsc. W układzie napędowym midibusa mamy doskonale znany silnik Mercedes-Benz OM 904 Euro 5, współpracujący z automatyczną, 6-stopniową skrzynią Allison lub ZF w modelu G-Midi .Autobus 12 metrowy G-Midi , również ?wyrusza?na testy do firm komunikacyjnych. Zastosowana jednostka napędowa spod znaku trójramiennej gwiazdy to jeden z koronnych argumentów na rzecz zakupu tego pojazdu. MAZ ma cały czas dobry kontakt z koncernem Daimler i bez problemów otrzymuje z Niemiec ekonomiczne i niezawodne silniki Mercedes-Benz. Testowany we Wrocławiu pojazd ma jeszcze jednostkę w standardzie Euro 5, ale wraz z uruchomieniem montażu przemysłowego w Płońsku, wszystkie konstrukcje wyposażane będą w silniki Euro 6 (co powinno polepszyć jeszcze ich ekonomikę). Moc OM 904 to 130 kW (177 KM) przy pojemności 4,75 l i momencie obrotowym 675 Nm. Nie są to imponujące parametry, ale jak na pojazd do obsług miejskiej i podmiejskiej komunikacji ?w zupełności wystarczające. Zdaniem kierowcy, który przyjechał G-Mini z Płońska do Wrocławia, pojazd prowadzi się dobrze i nie sprawia on żadnych trudności w obsłudze. Pneumatyczne zawieszenie nie zapewnia wrażenia płynięcia autobusu, ale poprawnie wybiera wszelkie nierówności. Z nielicznych mankamentów należy wymienić pełną kabinę kierowcy, która zabiera dużo miejsca i uniemożliwia zastosowanie kasy fiskalnej. Jak najbardziej kabiny będą dostosowane pod klienta. Podsumowując: przed Glaspo G-Mini bardzo ważny test, który pozwoli producentowi wyciągnąć odpowiednie wnioski i zmodernizować konstrukcję przy uruchomieniu produkcji seryjnej w Płońsku. Po wdrożeniu uwag polskich użytkowników może to być naprawdę ciekawa propozycja dla mniejszych zakładów komunikacyjnych w naszym kraju. Dodatkowo pojazd ten świetnie nadaje się także dla przedsiębiorstw PKS, które mogą nim obsługiwać linie podmiejskie i lokalne. Pojemność to 25-30 miejsc siedzących jest optymalnym rozwiązaniem przy aktualnych potokach pasażerskich. Autobus zabiera w sumie 71 pasażerów. Kolejnym miejsce testów Glaspo G-Mini /ma być m.in. MZK Żagań, KM Głogów, PKS Oława oraz prywatne firmy komunikacyjne.

I na koniec kilka słów o firmie Bus Marco Polo Vratislawia 1992. Firma dysponuje obecnie taborem ok. 24 autobusów, a licząc razem z podwykonawcami, jej flota wzrasta do poziomu 38 pojazdów. Trzon taboru stanową pojazdy marek Autosan i SOR, które zostały nabyte jako fabrycznie nowe. Do tego dochodzą bardziej pojemne autobusy miejskie marek MAN i Neoplan. Tabor ten wykorzystywany jest do obsługi tras komercyjnych łączących Park Handlowy Bielany z Wrocławiem oraz regularnych linii na terenie gmin Kobierzyce i Wrocław. Do tego dochodzi jeszcze obsługa przewozów pracowniczych, m.in. dla podwrocławskiego zakładu LG. Do tego celu przewoźnik używa pojazdów typu Bova Futura, gdzie wymagane są m.in. uchylne fotele (!). Marco Polo jest także znanym touroperatorem, a dodatkowo właściciel firmy, Krzysztof Dyla posiada także spółkę specjalizującą się w przewozach turystycznych o nazwie Strada. M.in. współpracuje ona blisko z poznańskim Biurem Podróży Mediterraneum w zakresie organizacji pielgrzymek. Flota Strady to m.in. minibus na bazie Mercedes-Benz Sprinter (z zabudową CMS Auto) oraz mikrobus Iveco Ducato, a także autokary: MAN Lion`s Coach oraz Setra S 416 GT-HD. Wiosną ma do nich dołączyć fabrycznie nowa Setra S 516 HD. Warto podkreślić, że Krzysztof Dyla jest także członkiem Komisji Rewizyjnej Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych.

Komentarze