TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gliwice: autobus bardziej opłacalny niż tramwaj
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.03.2018 19:25:40 2 komentarze
Gliwice: autobus bardziej opłacalny niż tramwaj

Śląskie miasto policzyło, że do autobusowej linii A4 dopłaca obecnie tylko 2,06 zł. To ponad cztery razy mniej niż do linii tramwajowej nr 4, która kosztowała 9,87 zł za wozokilometr.

Śląskie miasto policzyło, że do autobusowej linii A4 dopłaca obecnie tylko 2,06 zł. To ponad cztery razy mniej niż do linii tramwajowej nr 4, która kosztowała 9,87 zł za wozokilometr.  Gliwice, które prawie 10 lat temu zastąpiły jedyną linię tramwajową (nr 4) autobusem A4, teraz przedstawiły kolejne wyliczenia, które na bazie najnowszego budżetu KZK GOP mają potwierdzić słuszność tej decyzji.

Aktualnie śląskie miasto dopłaca do komunikacji publicznej w regionie tylko 25 mln zł, a nie 94 mln zł jak Katowice, 51 mln zł jak Sosnowiec, 36 mln zł jak Zabrze czy 32 mln zł jak Bytom. Zdaniem Gliwic, dzieje się tak dlatego, że koszty utrzymania tramwajów są o wiele wyższe niż autobusów, nie wspominając o kosztach inwestycji w modernizację taboru i torowiska. Linie tramwajowe mogą stanowić spore obciążenie dla miast "tramwajowych".

Na wysokość dopłat 29 miast członkowskich KZK GOP do komunikacji zbiorowej wpływa m.in. systematyczny rozwój transportu publicznego czy podnoszenie jakości usług przez przewoźnika. Zasadnicze znaczenie ma również długość linii autobusowych i tramwajowych w danym mieście oraz koszt tzw. wozokilometra, czyli jednego kilometra trasy przejeżdżanego przez jeden pojazd na danej linii.

W Gliwicach wielkość tzw. pracy przewozowej (eksploatacyjnej) kształtuje się obecnie na poziomie 7 043 309 wozokilometrów, co od lat plasuje miasto na 3 miejscu w grupie miast członkowskich KZK GOP. Większa praca przewozowa niż w Gliwicach zaplanowana jest na ten rok w Katowicach (19 776 886 wozokilometrów) i Sosnowcu (8 703 149 wozokilometrów). Miasta te dopłacają do komunikacji zbiorowej w regionie najwięcej. Dotacja Katowic do KZK GOP sięga 94 mln zł, a Sosnowca 51 mln zł. Dopłata Gliwic wynosi 25 mln zł.


Skąd te różnice?

W ostatnich latach za wysokimi dotacjami Katowic i Sosnowca kryją się m.in. koszty spłaty ogromnego kredytu zaciągniętego na modernizację linii tramwajowych przebiegających przez te gminy. Do jednego kilometra trasy przejeżdżanego przez autobus linii A4 (która w 2009 roku zastąpiła w Gliwicach tramwaj nr 4) nasze miasto dopłaca obecnie 2,06 zł. To ponad cztery razy mniej niż dopłata do linii tramwajowej nr 4, która wynosi 9,87 zł za wozokilometr.

-"Przed kilkoma laty zastąpiliśmy tramwaj – mocno deficytowy środek transportu z przestarzałym, często psującym się taborem – nowoczesną linią autobusową A4. Inni, w podobnej sytuacji, nie mieli tyle odwagi. W efekcie do dziś utrzymują linie tramwajowe, które nigdy nie będą miały uzasadnienia, a ich finansowanie rozkłada się na wszystkie miasta "tramwajowe" – podkreśla prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz. – Gdyby został u nas tramwaj, płacilibyśmy dziś podobnie jak Zabrze czy Bytom. Jakość usługi w porównania do linii autobusowej A4 czy zmodernizowanych jako pierwsze linii tramwajowych w Katowicach byłaby natomiast rażąco niższa. Pamiętajmy też, że linia tramwajowa nr 4 w momencie jej zawieszenia nie spełniała już podstawowych warunków niezbędnych dla sprawnego i bezpiecznego funkcjonowania komunikacji tramwajowej. Brakowało m.in. wydzielonego torowiska" – podsumowuje Zygmunt Frankiewicz.





Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
KZK GOP
PKM Gliwice
  • Dawid Baranowski – 08.03.2018

    No niestety ma.

  • Krzysztof Rubik – 08.03.2018

    Zaś porównanie nowoczesnego autobusu do starego tramwaju, porównajmy nowy autobus do nowego tramwaju a gwarantuję że pasażerów by przybyło plus drobna zmiana linii i śmiało przez centrum Gliwic mógłby jeździć tramwaj.

  • Kami Lo – 08.03.2018

    Gliwice miały jedna linie która generowala koszty. Decyzja moim zdaniem była słuszna tylko by było czysciej za tą kasę dawno można było kupić elektrobusa który na tę linię nadawał by się świetnie. Wtedy było by ekologicznie ale taniej. Co więcej miasto dla linii A4 stara się wdrożyć "zielona fale" także wszystko przemawia za tym że ten jeden głupi tramwaj jest nie potrzebny. Nie ma co porównywać do Zabrza czy innych miast, gdzie tramwaje jadą dalej i wycofanie ich spowodowało by paraliż. Gliwice też godnie zastąpiły ten tramwaj w porównaniu z 118 także mieszkańca to nie przeszkadza wręcz nie ma dziurawych torów i głośnych tramwajow a kasa w mieście się zgadza. Jedyne co według mnie brakuje tu to elektrykow ;)

  • Michał Jeżyna – 08.03.2018

    Nie ma racji, bo nie uwzględnia się zupełnie kosztów zewnętrznych, które są bardzo duże dla transportu drogowego. Ponadto polityka transportowa Gliwic nie wpisuje się w ogóle w "zeroemisyjność", której nie zapewni żaden autobus z normami EURO6 czy nawet hybryda. Zapomina się także o innych aspektach, dzięki którym tramwaj wygrywa z autobusem. I nie, nie problemem są... Były niewydzielone torowiska. Większy problem stanowi sama organizacja ruchu, która w przypadku Gliwic mocno promuje transport samochodowy. Jego elastyczność jakoś nie przemawia do mnie, mając na uwadze mniejsze możliwości przewozowe. Zresztą, jakie są koszty zużycia energii przez tramwaj, a jakie przez autobus, jaka jest też żywotność pojazdu. Może teraz jeszcze widać jakieś oszczędności, ale czy za 5-10 lat będą tak samo widoczne? Nie wydaje mi się.

  • Marcin RY – 08.03.2018

    Tylko autobusy !!!

  • Combino – 08.03.2018

    Tekst raczej nie wziął się znikąd; pewnie pod wpływem inwestycji tramwajowych coraz bardziej gnieciono sołtysa Gliwic za wprowadzanie ciemnogrodu,więc postanowił skontrować; nie pierwszy już raz wrzuca taką gadkę i zachęca innych do pójścia swoją drogą żeby zdjąć z siebie odium najbardziej zacofanego mentalnie w kwestiach komunikacyjnych prezydenta dużego miasta na Górnym Śląsku.O przepraszam: miałem napisać "sołtysa największej wsi na Górnym Śląsku" ;)

  • mechanik – 09.03.2018

    Ja tylko się zastanawiam kto jeszcze da się nabrać na takie argumenty i czy gliwiczanie docenią wysiłki prezydenta. Wybory tuż tuż...

  • Andrzej Siwak – 09.03.2018

    Tego osobnika wreszcie powinny zamknąć w Toszku!

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.