Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gniezno sprawdza elektrobusy. Pierwszy test

infobus
20.05.2020 08:00
0 Komentarzy

Od 16 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Gnieźnietestuje demonstracyjny autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric.

Drogowy sprawdzian elektryka potrwa dwa tygodnie – do 29maja.

Elektryczny debiut

-„Dzięki współpracy z Solaris Bus & Coach S.A. od jutraprzez najbliższe 2 tygodnie na ulicach naszego miasta będziemy mogli testować́autobus, który wyznacza najnowsze trendy w zakresie ekologii – Solaris Urbino12 electric. To nasze pierwsze doświadczenia z całkowicie elektrycznym a tymsamym zero emisyjnym autobusem w komunikacji miejskiej w Gnieźnie. Ciekawi jesteśmyjak Wam się spodoba – pisze na swojej stronie MPK Gniezno.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku Gniezno przystąpiło doopracowywania projektu dokumentu pn. „Analiza kosztów i korzyścizwiązanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usługkomunikacji miejskiej dla miasta Gniezna”, co z kolei wynika zobowiązkowych progów zawartych w ustawie o elektromobilności i paliwachalternatywnych.

Jak na razie Gniezno tylko sprawdza elektrobus w normalnym ruchui nie planuje takich zakupów.

-„Na chwile obecną nie mamy planów zakupu autobusówelektrycznych ani hybrydowych. Po pierwszych dniach jazdy możemy stwierdzić, żeautobus się sprawdził, jest bardzo cichy, dysponuje dużym zapasem mocy, ponadtonie emituje żadnych zanieczyszczeń (zeroemisyjny) – informuje MiejskiePrzedsiębiorstwo Komunikacji w Gnieźnie.

Testowy Solaris

Testowany obecnie w Gnieźnie pojazd to autobus bateryjnySolaris z napędem Medcom, który m.in. został pokazany na wystawie UITP wSztokholmie. Elektrobus Solaris Urbino 12 Electric ma długość 12 metrów i wyposażonyjest w dwa silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnychkół o mocy 2 x 125 kW. W testowym elektrobusie zastosowano w nim żelazowebaterie amerykańskiej firmy A 123 Li-Jon mają pojemność 240 kWh. Waga pojazduto 13 000 kg, pojemność pasażerska – 75+1 osób. Pojazd posiada system odzyskuenergii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne. Za odpowiedniklimat na pokładzie odpowiada klimatyzacja z napędem elektrycznym – Konvekta U500, a drzwi otwierane elektrycznie dostarczyła firma Ventura.

Jak informuje MPG Gniezno, przy obecnym ruchu (mniejsze napełnienia) jegozasięg to około 220 km. Cena tego typu autobusu wynosi około 2,5 mln zł netto,gdzie dla porównania – taki sam autobus z silnikiem diesla kosztuje około 1 mlnzł netto. Poniżej kilka danych technicznych:

Długość

12 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość całkowita

3 300 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3 400 mm

Rozstaw osi

5 900 mm

Oś przednia

ZF RL 82 EC (oś niezależna)

Oś tylna

ZF AVE 130 oś elektryczna z dwoma silnikami elektrycznymi 2 x 125 kW

System ładowania

Plug-in, ładowarka pokładowa 34 kW

Baterie

Solaris High Energy: 240 kWh

Klimatyzacja

Klimatyzacja z pompą ciepła

Siedzenia

Ster 8MU z zastosowaniem Miedzi Antybakteryjnej Cu+

Liczba siedzeń

28

Liczba siedzeń dostępnych z niskiej podłogi

12

Układ drzwi

2-2-2

DMC

18 745 kg

Pojemność pasażerska

75 osób

Komentarze