TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gniezno sprawdza elektrobusy. Pierwszy test
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.05.2020 10:00:00
Gniezno sprawdza elektrobusy. Pierwszy test; fot. MPK Gniezno FB

Od 16 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Gnieźnie testuje demonstracyjny autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric.

Od 16 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Gnieźnie testuje demonstracyjny autobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric.

Drogowy sprawdzian elektryka potrwa dwa tygodnie - do 29 maja.

Elektryczny debiut

-"Dzięki współpracy z Solaris Bus & Coach S.A. od jutra przez najbliższe 2 tygodnie na ulicach naszego miasta będziemy mogli testować́ autobus, który wyznacza najnowsze trendy w zakresie ekologii – Solaris Urbino 12 electric. To nasze pierwsze doświadczenia z całkowicie elektrycznym a tym samym zero emisyjnym autobusem w komunikacji miejskiej w Gnieźnie. Ciekawi jesteśmy jak Wam się spodoba – pisze na swojej stronie MPK Gniezno.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku Gniezno przystąpiło do opracowywania projektu dokumentu pn. "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej dla miasta Gniezna", co z kolei wynika z obowiązkowych progów zawartych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jak na razie Gniezno tylko sprawdza elektrobus w normalnym ruchu i nie planuje takich zakupów.

-"Na chwile obecną nie mamy planów zakupu autobusów elektrycznych ani hybrydowych. Po pierwszych dniach jazdy możemy stwierdzić, że autobus się sprawdził, jest bardzo cichy, dysponuje dużym zapasem mocy, ponadto nie emituje żadnych zanieczyszczeń (zeroemisyjny) – informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Gnieźnie.

Testowy Solaris

Testowany obecnie w Gnieźnie pojazd to autobus bateryjny Solaris z napędem Medcom, który m.in. został pokazany na wystawie UITP w Sztokholmie. Elektrobus Solaris Urbino 12 Electric ma długość 12 metrów i wyposażony jest w dwa silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół o mocy 2 x 125 kW. W testowym elektrobusie zastosowano w nim żelazowe baterie amerykańskiej firmy A 123 Li-Jon mają pojemność 240 kWh. Waga pojazdu to 13 000 kg, pojemność pasażerska – 75+1 osób. Pojazd posiada system odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne. Za odpowiedni klimat na pokładzie odpowiada klimatyzacja z napędem elektrycznym - Konvekta U 500, a drzwi otwierane elektrycznie dostarczyła firma Ventura.

Jak informuje MPG Gniezno, przy obecnym ruchu (mniejsze napełnienia) jego zasięg to około 220 km. Cena tego typu autobusu wynosi około 2,5 mln zł netto, gdzie dla porównania - taki sam autobus z silnikiem diesla kosztuje około 1 mln zł netto. Poniżej kilka danych technicznych:

Długość

12 000 mm

Szerokość

2 550 mm

Wysokość całkowita

3 300 mm

Zwis przedni

2 700 mm

Zwis tylni

3 400 mm

Rozstaw osi

5 900 mm

Oś przednia

ZF RL 82 EC (oś niezależna)

Oś tylna

ZF AVE 130 oś elektryczna z dwoma silnikami elektrycznymi 2 x 125 kW

System ładowania

Plug-in, ładowarka pokładowa 34 kW

Baterie

Solaris High Energy: 240 kWh

Klimatyzacja

Klimatyzacja z pompą ciepła

Siedzenia

Ster 8MU z zastosowaniem Miedzi Antybakteryjnej Cu+

Liczba siedzeń

28

Liczba siedzeń dostępnych z niskiej podłogi

12

Układ drzwi

2-2-2

DMC

18 745 kg

Pojemność pasażerska

75 osób



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
test
elektrobus
MPK Gniezno