Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Gorzów ponawia przetarg na leasing 6 autobusów

infobus
16.10.2020 09:00
0 Komentarzy

16 października Miejski Zakład Komunikacji w Gorzowie Wielkopolskim ogłosił drugi już przetarg na dostawę w formie leasingu finansowego 6 sztuk nowych autobusów w przedziale 11,5–12,5 m.

Cały czas firma celuje w pojazdy klasy MAXI z silnikami diesla Euro 6, natomiast spółka obniżyła wartość kryterium w zakresie gwarancji, co może skutkować niższymi cenami. Dodatkowo każdy autobus miał posiadać m.in. pełną klimatyzację, system informacji pasażerskiej zgodne z MZK Gorzów Wlk. Nowe autobusy miały pojawić się w Gorzowie w ciągu 8 m-cy od podpisania umowy.

Pierwsze podejście

Przypomnijmy, że 2 października firma MZK Gorzów podjęła decyzję o unieważnieniu pierwszego przetargu na zakup 6 szt. nowych autobusów z silnikiem diesla. Gorzowskie zamówienie było realizowane z własnego portfela spółki, a tu każda złotówka się liczy. To nie unijny przetarg… Dlatego mimo, że oferta MAN-a nie była znacznie wyższa od przygotowanego budżetu (przekroczenie o ok 127.400 PLN brutto) zakład zdecydował się na anulowanie postepowania. W tym przetargu mieliśmy dwie oferty:

  • mLeasing z Warszawy najprawdopodobniej z autobusami marki MAN 12C w cenie 7.704.199,78 PLN brutto / 6 263 576 PLN netto, co daje jednostkową cenę pojazdu na poziomie 1.043.929 PLN netto plus gwarancja całopojazdową na okres 36 miesięcy plus gwarancja na perforację na okres 120 miesięcy;

  • z kolei Solaris Bus & Coach z Millennium Leasing zaproponował cenę 8.032.456,28 zł brutto / 6.530.452 PLN netto, co daje jednostkowy koszy nU12 na poziomie 1.088.408,60 PLN netto plus gwarancja całopojazdową na okres 36 miesięcy plus gwarancja na perforację na okres 120 miesięcy;

Natomiast budżet MZK Gorzów Wlkp., budżet na zakup sześciu autobusów wynosi 7.576.800,00 PLN brutto / 6.160.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt gorzowskiego autobusu na poziomie 1.0266.66,6 PLN netto.

Drugie podejście

W drugim podejściu mamy już trochę inne, niż w pierwszym przetargu. M.in. zmieniły się kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Wcześniej było to: Kryterium kosztu – Nazwa: Cena / Waga: 70; Kryterium kosztu – Nazwa: Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 22; Kryterium kosztu – Nazwa: Warunki gwarancji / Waga: 4; Kryterium kosztu – Nazwa: Termin realizacji dostawy / Waga: 1; Kryterium kosztu – Nazwa: Gotowość techniczna / Waga: 3

A teraz mamy :

  • Całkowity koszt leasingu finansowego oferowanych pojazdów / Waga: 70

  • Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 22

  • Warunki gwarancji / Waga: 5

  • Gotowość techniczna / Waga: 3

Także w zakresie wymogu doświadczenia mamy bardziej liberalne zasady niż tej pory: przewoźnik wymaga teraz, aby oferent wykazał, że w okresie ostatnich 3 lat zrealizował dwie dostawy na co najmniej 3 autobusy – realizowane w formie leasingu – o wartości minimum 3 000 000 PLN każda. W zakresie wymogów finansowych próg wejścia wynosi co najmniej 4 000 000 PLN, a wadium wynosi 100 tys. zł.

To poluzowanie kryteriów może skutkować większa liczbą oferentów, aczkolwiek widać, że MZK przede wszystkim stara się zbić cenę krótszą gwarancją.

Termin składania ofert upływa 18 października.

Nie tylko diesel

MZK Gorzów szykuje się także do zakupu autobusów elektrycznych. Pozyskane środki unijne z CUPT pozwolą na zakup ośmiu autobusów elektrycznych, o zużyciu energii elektrycznej 1 kWh/km, które będą obsługiwały linie nr 124, 125 i 126.

Stacje do ładowania elektrycznych pojazdów zostaną umiejscowione w zajezdni MZK przy ul. Kostrzyńskiej 46, a także na pętlach przy ul. Dekerta, Śląskiej oraz Marcinkowskiego.

Elektrobusy zastąpią część taboru pojazdów napędzanych olejem napędowym. Są to linie autobusowe: nr 124 – 4 autobusy elektryczne z 6 obsługujących tę linię, 125 – 3 autobusy elektryczne (wymiana całego taboru) oraz 126 – 1 autobus elektryczny z 6 obsługujących tę linię. Pozostałe autobusy na liniach będą pojazdami spełniającymi normę emisji Euro 6.

Aktualnie tabor MZK Gorzów Wlkp. to ok. 90 autobusów. W ramach ostatnich, unijnych zakupów firma nabyła w latach 2016-2017 grupę 35 autobusów, w tym 10 szt. marki Solaris i 25 szt. marki MAN (w tym modele hybrydowe i „eLki” o długości 15 m). Teraz ponownie stawiamy na autobusowy klasyk, czyli pojedynek „jamnik” kontra „lew”.

Komentarze