TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

GUS o autobusach miejskich w Polsce - w 2017 r.
GUS InfoBus.pl - Opublikowano: 01.10.2018 14:00:48
GUS o autobusach miejskich w Polsce

Zdaniem Głównego Urzędu Statycznego, w 2017 r. polska flota miejskich autobusów liczyła 12119 szt., czyli o 146 pojazdów więcej niż rok wcześniej.

Zdaniem Głównego Urzędu Statycznego, w 2017 r. polska flota miejskich autobusów liczyła 12 119 szt., czyli o 146 pojazdów więcej niż rok wcześniej. Równolegle zmalała liczba trolejbusów - z 223 szt. w 2016 r. do 219 w 2017 r., czyli o cztery sztuki.

Generalnie taborem komunikacji miejskiej przewieziono w 2017 roku 3 847 mln pasażerów, tj. o 2,2% więcej niż w 2016 r. I to nas bardzo cieszy.W tym sukcesie znaczący udział miały autobusy miejskie.

W końcu 2017 r. w Polsce zarejestrowanych było 116,1 tys. autobusów (o 2,6% więcej niż w 2016 r.), w tym miejska flota liczyła sobie 12 119 szt., czyli o 146 pojazdów więcej niż rok wcześniej. Równolegle zmalała liczba trolejbusów - z 223 szt. w 2016 r. do 219 szt. w 2017 r., czyli o cztery sztuki.

Z ogólnej liczby autobusów miejskich ponad 61% stanowiły pojazdy w wieku do 10 lat.

Zielone autobusy

W 2017 r. podmioty komunikacji miejskiej posiadały 502 autobusy na alternatywne paliwo (w 10 województwach), tj. 4,2% ogólnej liczby tych pojazdów, w tym najwięcej autobusów użytkowano w województwach:

  • śląskim (172 szt.)

  • mazowieckim (105 szt.)

  • i podkarpackim (95 szt.).

Jednocześnie wzrósł przebieg autobusów miejskich w Polsce - z 692 703 tys. wzkm do 703 725 tys. wzkm w 2017 r. , w tym autobusy na alternatywne paliwa analogicznie przejechały 23 628 tys. wzkm w 2016 r. i 25 396 tys. wzkm w 2017 r.

Długości linii

W 2017 r. komunikacja miejska realizowana była przez przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej na ogólnej długości linii komunikacyjnych większej o 2,2% niż w 2016 r. Razem to 57 785,5 km, w tym autobusy obsługują 54 950,9 km. Najdłuższe sieci mamy w województwach:

  • śląskim - 11 719 km

  • mazowieckim - 6 748,9 km

  • wielkopolskim - 6 181,0 km

PKS-y wjeżdżają do miast

Ponadto przewozy w ramach komunikacji miejskiej prawie we wszystkich województwach świadczyły również przedsiębiorstwa komunikacji międzymiastowej. Autobusami tych firm (0,2 tys. pojazdów) przewieziono 14,1 mln pasażerów, tj. o 50,1% więcej niż przed rokiem.

Udział autobusów miejskich w poszczególnych województwach wygląda następująco:

Stan inwentarzowy taboru na 31.11.2017

Udział wozów w ruchu do wozów w inwentarzu w %

Przebieg wozów ogółem w tys. wzkm

Mazowieckie

2 734

85

167 108

Śląskie

1 977

82

122 154

Wielkopolskie

924

77

49 475

Małopolskie

923

79

54 072

Łódzkie

803

79

42 235

Pomorskie

685

80

38 983

Kujawsko-pomorskie

502

82

32 400

Świętokrzyskie

461

78

30 739

Zachodniopomorskie

455

79

26 040

Podkarpackie

439

83

19 834

Lubelskie

415

84

22 723

Podlaskie

358

85

20 538

Warmińsko-mazurskie

297

81

11 891

Lubuskie

183

82

10 406

Opolskie

174

76

9 267

Firmowy przekrój

Dominującą pozycję w komunikacji miejskiej w 2017 r. posiadały nadal firmy o liczbie pracujących powyżej 49 osób. Firmy te w dalszym ciągu koncentrowały 93% liczby autobusów (11,2 tys. o łącznej pojemności 1211,4 tys. miejsc),99,1% tramwajów (3,2 tys. szt. o liczbie miejsc 465,2 tys.) i 100% trolejbusów (0,2 tys. szt. o pojemności 19,5 tys. miejsc) oraz przewiozły 94,5% ogólnej liczby pasażerów (3636 mln).


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.