TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

GZM jest otwarta na wszystkich dostawców wodoru i autobusów
InfoBus.pl - Opublikowano: 11.10.2019 10:00:53
Impact2019: GZM jest otwarta na wszystkich dostawców wodoru i autobusów; fot. GZM

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia cały czas szuka partnerów ws. dostaw wodoru i autobusów na to paliwo.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) poszukuje partnerstw ws. dostarczania paliwa wodorowego dla autobusów miejskich zasilanych tym paliwem, a także samych pojazdów z ogniwami wodorowymi. Akcentuje, że stacje i autobusy powinny pojawić się w podobnym czasie.

GZM w konała kolejny krok na tej drodze. 9 października - podczas imprezy Impact mobility rEVolution'19 - podpisano list intencyjny "dotyczący rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy zasilane wodorem". Swoje podpisy na dokumencie złożyli członek zarządu Orlenu ds. operacyjnych Józef Węgrecki i przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Co z JSW?

Kilkanaście miesięcy wcześniej wolę współpracy z GZM przy technologiach wodorowych pod kątem m.in. zasilania pojazdów komunikacji miejskiej deklarowała Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW). Pytany o to w środę przez PAP przewodniczący GZM ocenił, że prace JSW nad technologią wodorową "być może nieco zwolniły", ale z płynących ze spółki sygnałów wynika, że jest ona nadal nią zainteresowana.

-"Każdy, kto deklaruje możliwość dostarczenia wodoru jest partnerem, z którym chcielibyśmy nawiązać współpracę. Stąd m.in. dzisiejsze podpisanie listu intencyjnego z Orlenem, ale jak się okaże, że JSW ma takie możliwości, chętnie będziemy z nich korzystać" - zapewnił Karolczak.

-"My traktujemy naszych partnerów, jako dostawców. Dla nas nie ma większego znaczenia, na jakiej stacji będziemy tankowali" - zaznaczył przewodniczący GZM.

Jak dodał, w zakresie pozyskania pojazdów Metropolia wciąż liczy na projekt NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym zadeklarowała wolę zakupu do 300 autobusów elektrycznych.

-"Ale to nie jest jedyna droga. Równie dobrze możemy kupić gotowe rozwiązania na rynku" - zasygnalizował. "Musimy doprowadzić, że mniej więcej w jednym czasie pojawią się stacje paliwowe i autobusy" - zastrzegł.

Wodór przyszłością Orlenu

Również w rozmowie z dziennikarzami wiceprezes Węgrecki wyjaśniał, że Orlenowi zależy na rozwoju produktu wodorowego i jego sprzedaży. "Chcemy, żeby to był nasz core business" - zadeklarował. Uściślił, że porozumienie z GZM zakłada zaangażowanie Orlenu w postaci ew. budowy stacji paliwa wodorowego.

-"Nie są to jakieś bardzo skomplikowane rzeczy. Obecny rozwój powinien zmierzać do potanienia tych pojazdów. Bo jedna sprawa to ogniwo wodorowe, które dziś sporo kosztuje, a druga sprawa to wolumen" - wskazał Węgrecki przypominając, że Orlen jest jednym z głównych producentów wodoru w Polsce.

-"Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że są również samochody elektryczne i budujemy również punkty ładowania samochodów elektrycznych. Jesteśmy wytwórcą i dostarczycielem mediów do pojazdów" - powtórzył wiceprezes. Zaznaczył też, że wodór produkowany pod kątem zasilania ogniw wodorowych wymaga bardzo dokładnego oczyszczenia.

Jak zadeklarował w czasie uroczystości Węgrecki, koncern widzi w wodorze paliwo przyszłości. "My, jako Orlen, musimy wpisać się w ten produkt, ponieważ sprzedajemy paliwo do samochodów. Więc, jakie by ono nie było uważamy, że jest to nasz obowiązek, żeby takie paliwo zapewnić" - zaznaczył przypominając, że w Polsce nie ma jeszcze stacji wodorowych.

-"My będziemy pierwsi. Mamy w tej chwili dwie takie stacje w Niemczech, jesteśmy na etapie realizacji trzech stacji w Czechach. W Polsce musi być taka stacja w każdym mieście" - ocenił wiceprezes Orlenu ds. operacyjnych.

GZM pierwsza, Gdynia druga

Przewodniczący zarządu GZM uznał podczas uroczystości, że w kontekście rozwoju elektromobilności trzeba pamiętać nie tylko o technologiach bateryjnych, ale też ogniwach paliwowych wykorzystujących wodór - ich eksploatacja jest bowiem podobna do klasycznych pojazdów spalinowych.

Karolczak przypominał, że Metropolia jako pierwsza w Polsce zaczęła pracować na rzecz wdrożenia tego typu napędów, druga była Gdynia. W Europie są już natomiast producenci autobusów na ogniwa paliwowe, w Polsce jest nim chociażby Solaris.

PKN Orlen jest obecnie jednym z największych producentów wodoru w Polsce – obok Grupy Azoty oraz Grupa Lotos. Zrzeszająca 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego GZM z mocy tworzącej ją ustawy zajmuje się m.in. transportem publicznym; obecnie jest m.in. organizatorem komunikacji miejskiej w regionie.

W październiku ub. roku Polska podpisała deklarację z Tokio, zakładającą współpracę międzynarodowa w zakresie rozwoju technologii magazynowania energii opartych na wodorze, wymianę informacji i promocję innowacji w tym obszarze.(PAP)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
wodór
Solaris
GZM
Orlen
JSW
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.