Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM uderzy elektrobusami w smog [FILM]

infobus
15.04.2019 07:00
0 Komentarzy

Podczas Europejskiego Kongresu Samorządów w Krakowie dyskutowanoo filarach polityki antysmogowej. O śląskim sposobie na smog mówił KazimierzKarolczak, przewodniczący zarządu GZM.

-„Skuteczna polityka na rzecz czystego powietrza powinna sięopierać o trzy filary: po pierwsze efektywne i egzekwowane regulacje, po drugiemądre programy finansowe i wreszcie po trzecie – edukacja. Komunikowanie zmianyspołeczeństwu i edukowanie to bardzo istotne elementy polityki antysmogowej –ocenił Andrzej Guła z Polskiego Alarmu Smogowego podczas Europejskiego KongresuSamorządów w Krakowie.

300 elektrobusów

W debacie uczestniczył również Kazimierz Karolczak,przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (woj. śląskie),który zwrócił uwagę na fakt, że w walce ze smogiem w miastach sprawdzają sięrozwiązania systemowe.

Zakup nowego taboru autobusów miejskich, zasilanychelektrycznie i rozwój kolei metropolitalnej – oto sposoby zastosowane w GZM.

-„W naszym regionie jest bardzo duży problem z depopulacjąspowodowaną właśnie niską jakością powietrza. Stąd intensywne działania służącerozwijaniu sprawnej, ekologicznej komunikacji miejskiej. Transportniskoemisyjny, zeroemisyjny to jest jedno z narzędzi, które może nam pomóc wwalce ze smogiem” – oświadczył Karolczak.

Wyjaśnił on, że Metropolia zdecydowała o zakupie m.in. 300autobusów elektrycznych i przyjęła koncepcję budowy kolei metropolitalnej,czyli najbardziej efektywnego i ekologicznego środka transportu.

Przykładem już zrealizowanych e-inwestycji jest rozwój sieci stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych w Katowicach. Pierwsze trzy ładowarki zamontowane zostały już przy ul. Góreckiego, a do lutego 2020 r. na terenie miasta powstanie łącznie około 115 punktów ładowania.

Dodatkowo podjęta została decyzja, by na czterech budowanych centrach przesiadkowych powstały stacje ultraszybkiego ładowania baterii autobusów. To część programu Bezemisyjny Transport Publiczny, który koordynuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Bierze w nim udział Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

Czy zrezygnujemy z samochodów?

Z kolei prof. Marek Brzeżański z Politechniki Krakowskiej mówiłon o zanieczyszczeniu powietrza w związku z dużą ilością samochodów w Polsce.

-„Mamy boom gospodarczy, Polacy stają się coraz bogatsi, każdychce mieć samochód. To pewien element uboczny rozwoju. Musimy się z tympogodzić. Przyjdzie czas, że dojrzejemy do tego, że samochód nie zawsze jestkonieczny i można wybrać transport publiczny. W wielu krajach zachodniej Europyludzie rezygnują z samochodów” – mówił prof. Brzeżański. Podkreślił, że wPolsce konieczne jest wprowadzenie regulacji dotyczących wycinania ze starychsamochodów filtrów cząstek stałych, bo brak tych elementów w samochodach jestdramatycznie szkodliwy dla środowiska, a jest na to przyzwolenie społeczne.”Ten problem jest specjalnością Polski” – mówił.

Paweł Lachman, prezes Polskiej Organizacji Rozwojutechnologii Pomp Ciepła przypomniał, że Polskę jako kraj UE obowiązujądziałania w zakresie polityki klimatycznej. Do 2030 r. UE chce zrealizować trzygłówne cele: ograniczyć o co najmniej 40 proc. emisję gazów cieplarnianych (wstosunku do poziomu z 1990 r.), zapewnić co najmniej 27-procentowy udziałenergii ze źródeł odnawialnych w całkowitym zużyciu energii i zwiększyć o conajmniej 27 proc. efektywność energetyczną.

Komentarze