TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Hybrydowe Volvo wjechały do Jeleniej Góry!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 07.08.2018 16:00:44 2 komentarze
Zdjęcie z profilu na portalu Facebook wiceprezydenta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.

Volvo powróciło do Jelenie Góry po 17 latach przerwy. Tamtejsze MZK jest już w posiadaniu trzech autobusów typu 7900 hybrid. Co więcej, hybrydy z fabryki we Wrocławiu już zadebiutowały w ruchu liniowym.

Volvo powróciło do Jelenie Góry po 17 latach przerwy. Tamtejszy Miejski Zakład Komunikacji jest już w posiadaniu trzech autobusów typu 7900 hybrid. Co więcej, hybrydy z fabryki we Wrocławiu już zadebiutowały w ruchu liniowym.

Ostatnimi autobusami, które Volvo dostaczyło do Jeleniej Góry były dwa modele. W 2000 i 2002 roku MZK odebrało dziewięć trójosiowych B10BLE 6x2 i jednego standardowego 7000. Natomiast wcześniej, bo w 1997 roku flota przewoźnika wzbogaciła się o pięć B10BLE. Zmierzch tylko kultowych autobusów jest jednak nieukniniony.

Część z nich padnie “ofiarą" hybrydowych 7900, które jeleniogórska spółka zamówiła w ubiegłym roku. Koszt zakupu trzech takich pojazdów to 5 309 910 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową za na poziomie 1 439 000 PLN netto. Autobusy są już w posiadaniu MZK i co więcej zdążyły już zadebiutować liniowo.

Nadwozia autobusów pomalowano w kolory, które wybrali mieszkańcy Jeleniej Góry. Volvo prezentują się w nich bardzo dobrze. Byłoby znakomicie, gdyby na czarno pomalowano klapę inspekcyjną od chłodnicy. Jednak to nasze subiektywne odczucie. Nie zmienia to faktu, że nowe jeleniogórskie malowanie prezentuje się bardzo elegancko i swoim wyglądem zdecydowanie odstaje od trendów, które preferuje większość polskich miast i przewoźników. Prostota i kontrast w jednym. Na autobusach możemy również dostrzec nowe logo MZK, które doskonale wpisuje się w malaturę.

Każdym jeleniogórskim Volvo może podróżować 92 pasażerów. 27 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to dedykowane dla Volvo fotele 8MV. Dziesięć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Volvo zastosowało drzwi firmy Isaf w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji. Posiadają one napęd elektryczny, dzięki czemu za sprawą takiego detalu mają być zauważalne pewne oszczędności w zużyciu oleju napędowego.

Pora przejść do napędu. Jako, że spalinowo-elektryczny Volvo 7900 jest hybrydą równoległą to posiada on dwie mogące niezależnie pracować jednostki napędowe. Najważniejszy jest spalinowy silnik D5K o mocy 176 kW. Obok niego znajdujemy asynchroniczny silnik trakcyjny I-SAM o mocy 120 kW. Obie jednostki zblokowano z automatyczną skrzynią biegów Volvo I-Shift. Dzięki temu mogą być stosowane wspólnie lub osobno.

Podczas postoju na przystanku oraz rozruchu autobus będzie korzystał z zasilania energią elektryczną, cicho i przy zerowej emisji spalin. Energia generowana podczas hamowania jest magazynowana w akumulatorze litowo-jonowym i następnie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej dla silnika elektrycznego. Ta technologia zmniejsza zużycie paliwa nawet o 39% i emisje szkodliwych dla środowiska substancji aż o 30%.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana. Naturalną wentylację zapewnia osiem okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda USB. System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach mieleckiej firmy R&G Plus, z którą od lat współpracuje MZK. Mamy tu więc zewnętrzne tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, wewnętrzne monitory LCD ETM-38 i ETM-23, tablicę ETL416120 oraz głosowe zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer SRG5000P.

Podsumowując- hybrydowe Volvo są niezaprzeczalnie autobusami szytymi na miarę. Tak więc powrót producenta do Jeleniej Góry po paręnastoletniej przerwie odbywa się w naprawdę przyzwoitym stylu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MZK Jelenia Góra
Volvo
hybryda
  • Jerzy Gicala – 07.08.2018

    Kraków czeka na Volvo☺

  • Zdzich – 07.08.2018

    Mi bardziej podoba się czerwona klapa inspekcyjna.Jednak to moje subiektywne odczucie :) Ważne żeby były tak nie zawodne jak B10. Na stronie MZK Jelenia Góra można wirtualnie pochodzić po autobusie.

  • PauloBusiak – 07.08.2018

    Mówią, że pod latarnią najciemniej;-) We Wrocławiu produkowane na cały świat, a Wrocław ani jednej hybrydy nie ma...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.