TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Hybrydowy klasyk w Kielcach. Solaris vs. Volvo
InfoBus.pl - Opublikowano: 08.03.2017 14:17:41 6 komentarzy
Hybrydowy klasyk w Kielcach. Solaris vs. Volvo

I mamy powtórkę z pierwszego przetargu. Dzisiaj, 8 marca, w drugim postępowaniu ZTM Kielce na zakup 25 szt. miejskich autobusów hybrydowych swoje oferty złożyły te same dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz Volvo Polska. Obie przekroczyły budżet, ale są teraz zdecydowanie tańsze. Przynajmniej propozycja Solarisa, który zszedł z łączną ceną aż o ponad 10 mln PLN brutto! I dzięki temu polski producent może czuć się już zwycięzcą II kieleckiego starcia. Czy jednak ZTM znajdzie dodatkowe pieniądze?

Pierwsze podejście

Zaczynamy analizę ofert od historii, czyli pierwszego kieleckiego przetargu na zakup 25 szt. autobusów hybrydowych, który 11 stycznia br. został unieważniony. Powodem tej decyzji było znaczące przekroczenie – i to przez obu oferentów Volvo i Solarisa – sumy przeznaczonej przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia. Chodziło aż o prawie 10 mln PLN. Pierwsza oferta Volvo (autobusy 7900LH i 7900LAH) opiewała na 61 653 750 zł brutto, a oferta Solarisa (autobusy Nowe Urbino 12 Hybrid i Nowe Urbino 18 Hybrid) – na 66 297 000 zł brutto. -"Nie spodziewaliśmy się tak wysokiej ceny" – przyznał po ogłoszeniu wyników Marian Sosnowski, dyrektor ZTM w Kielcac.

Drugie podejście

8 marca mieliśmy otwarcie ofert w II przetargu. Najważniejszą tutaj poprzeczką była szacunkowa wartość zamówienia, która w porównaniu z pierwszym przetargiem pozostała bez zmian i wyniosła 42 600 000,00 PLN netto / 52 398 000,00 PLN brutto. Podobnie jak w styczniu, na hybrydowym placu boju stanęły dwie firmy: Solaris Bus & Coach oraz Volvo Polska, które przedstawiły następujące oferty:

  • Volvo za 25 szt. autobusów 7900LH i 7900LAH zaproponowało łączną kwotę 60 651 300 PLN brutto / 49 310 000 PLN netto, co oznacza przekroczenie budżetu o 8 252 300 PLN brutto. W porównaniu z I przetargiem oferta Volvo jest teraz tańsza o 1 002 2450 PLN brutto. Koszt autobusu 12-metrowego 7900LH to 1 694 000 PLN netto / 2 083 620 PLN brutto, a autobusu 18-metrowego 7900LAH - 2 390 000 PLN netto / 2 939 700 PLN brutto.

  • Solaris za 25 szt. autobusów Nowe Urbino 12 Hybrid i Nowe Urbino 18 Hybrid zaproponował łączną kwotę 55 965 000 PLN brutto / 45 500 000 PLN netto, co oznacza przekroczenie budżetu o 3 567 000 PLN brutto. W porównaniu z I przetargiem oferta Solarisa jest teraz tańsza aż o 10 332 000 PLN brutto! Koszt autobusu 12-metrowego Nowe Urbino 12 Hybrid to teraz 1 590 000 PLN netto / 1 955 700 PLN brutto, a autobusu 18-metrowego Nowe Urbino 18 Hybrid – 2 165 000 PLN netto / 2 662 950 PLN brutto.

Małe punkty

Hybrydowy SIWZ pozostał po I przetargu w zasadzie bez większych zmian. Nadal jest to jedno zadanie, a kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty są trzy:

• cena z wagą 60%;

• technika z wagą 30%;

• gwarancja z wagą 10%.

Kluczem do tak znacznego obniżenie cen hybryd w porównaniu z I przetargiem była krótsza rękojmia, która w pierwotnym zamówieniu obejmowała prawie cały okres życia pojazdu. To z kolei skutkowało bardzo drogimi kalkulacjami przez producentów. Po tej zmianie miało być zdecydowanie taniej i to się sprawdziło.

W ramach przeprowadzonej przez nas symulacji I przetarg wygrał Solaris - i to mimo zaproponowania wyższej ceny niż Volvo. Przewaga była jednak niewielka – kilku punktowa. Teraz – przy tak znaczącej różnicy w kwotach pomiędzy ofertami (4 686 300 PLN brutto na korzyść firmy z Bolechowa) nie ma wątpliwości komu komisja przetargowa przyzna więcej punktów. Solaris otrzyma najwyższa ocenę za niską cenę oraz więcej małych punktów w zakresie techniki, gdzie wygrał z Volvo w zakresie:

• materiału konstrukcji szkieletu i podwozia, stosując najwyżej punktowane profile ze stali nierdzewnej,

• zawieszenia przedniego, stosując preferowane zawieszenie niezależne.

Z kolei Volvo było lepsze od polskiego producenta w zakresie:

• zużycia paliwa wg testu SORT 2 z wynikiem poniżej 38 l / 100km

Obie firmy zaproponowały identyczne warunki w zakresie gwarancji (w tym 180 miesięcy na akumulatory / superkondensatory). W tej sytuacji Solaris może już czuć się już zwycięzcą II kieleckiego starcia. Czy jednak Kielc znajdą dodatkowe pieniądze? Naszym, zdaniem mają dobre ku temu argumenty. Przekroczenie przy tak dużej skali zamówienia nie jest aż tak znaczne (3 567 000 PLN brutto w porównaniu z I przetargiem, gdzie ta różnica wyniosła 9 255 750 PLN brutto przy ofercie Volvo). Dodatkowo kwestia hybrydowych autobusów stała się sprawą polityczną. Po pierwszym nieudanym przetargu, w Kielcach podniosły się głosy krytykujące prezydenta Wojciecha Lubawskiego za ten zakup.

- "Mam nadzieję, że i drugi przetarg się nie uda, bo wtedy Wojciech Lubawski i jego świta nas nie zadłuży na kolejną inwestycję, która w tej formie jest niepotrzebna. Za połowę tej kwoty kupić można kupić tradycyjne autobusy, na przykład solarisy, jak to robią niemieckie miasta - stwierdził Dawid Lewicki, lider partii Razem w regionie.

Unia wspiera

Przypomnijmy, że kielecki przetargi jest drugim największym zamówieniem w Polsce na autobusy hybrydowe (po PKM Sosnowiec z 35 hybrydowymi autobusami Volvo. Projekt zyskał 85% dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014 – 2020, Projekt pn. " Rozwój infrastruktury transportu publicznego w Kielcach".

O ile Kielce wybiorą producenta z Bolechowa to w historii hybrydowych strać Solaris vs Volvo zapanuje (po Sosnowcu) remis 1:1. Czekamy jeszcze na Tomaszów Maz., gdzie również polski producent zaproponował atrakcyjniejszą cenę.

Sonda

I na koniec dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszej zabawie, w typowanie hybrydowego wyniku w Kielcach. Mieliście rację! W sondzie zwycięstwo Solarisa obstawiło 29 osób, a zwycięstwo Volvo - 20. Czekamy teraz na ruch ZTM Kielce. 


Sprawdź też:
ZTM Kielce
Solaris
Volvo
hybryda
tabor
przetarg
  • Jaro – 08.03.2017

    precz z Solasem

  • solaris – 08.03.2017

    coś ostatnio solarisowi w przetargach nie idzie

  • ttt – 08.03.2017

    A co ma nie iść jak drugi przetarg na hybrydy gdzie jest lepszy. To o co chodzi

  • Wacek – 08.03.2017

    A gdzie reszta producentów?! Śpi?!

  • TomTom – 08.03.2017

    MAN nie produkuje przegubowych hybryd, a Scania i Iveco raczej odpuszczają polski rynek.

  • Nemo – 09.03.2017

    i tak kupia sanosa bez przetargu i hybrydy

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.