Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IAA 2016: Ursus i partnerzy pokazali autobus na wodór

infobus
23.09.2016 14:29
0 Komentarzy

Ursus na tegorocznym IAA razem ze swoimi partneramizaprezentował autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Choć na chwilęobecną jest to droga technologia to cały koncept pojazdu jest przyszłościowy iwychodzi naprzeciw oczekiwaniom.

Pierwsze informacje, że Ursus pracuje nad pojazdem na wodórpojawiły się już w czerwcu. Lubelski producent prowadził je równolegle zpracami nad elektrobusem na nadwoziu City Smile CS12LF. Wreszcie na początkusierpnia potwierdzono, że autobus wodorowy będzie miał premierowy pokaz nategorocznych targach IAA. Ursus potwierdził, że projekt będzie wspólnym dziełemfirm z Polski, Niemiec i Holandii. I już wtedy w zasadzie było wiadomo, żeproducent nawiązał współpracę z firmami Ziehl-Abegg, E-Traction i HyMove.

Zaprezentowany w Hanowerze prototyp to autobus klasy maxi.Umożliwia podróż 75 pasażerom, w tym 27 na fotelach typu Ster NewCity i jednym8MP UltraLight. Z niskiej podłogi jest dostępnych osiem siedzeń. Wejście napokład jest możliwe dzięki trzem drzwiom w układzie 1-2-2. Ursus wykorzystałsystem holenderskiej firmy Ventura. Naturalna wentylacja przestrzenipasażerskiej jest zapewniona przez pięć przesuwnych okien.

Czas na technikę. Układ jest oparto na osiach dwóch producentów.Przednia to niezależna typu ZF RL82EC. Jako napędową wykorzystano oś ZAwhellprodukcji Ziehl-Abegga. W piastach kół zamontowano dwa silniki synchroniczne zmagnesami trwałymi. Każdy z nich ma moc 117 kW i osiąga 3200 Nm maksymalnemomentu obrotowego. Sposób w jaki zamontowano jednostki napędowe spowodowałkonieczność zastosowania opon typu super single. Napęd elektryczny oparto narozwiązaniach firm E-Traction oraz Ziehl-Abegg. Z kolei ogniwo paliwowe orazcały osprzęt do jego kontroli dostarczyła holenderska firma HyMove. Bateriedostarczyła niemiecka firma BMZ.

Pojazd o takiej kompletacji napędu może dziennie spokojniepokonywać dystans 450 km. Tyle umożliwia jedno tankowanie do pełna zbiornika zwodorem. Jego pojemność wodna to ok. 1200 l co pozwala na zmagazynowanie ok.350 – 400 m3 wodoru. Do pokonania dystansu 100 km autobus spala ok. 75 – 80 m3.Koszt 1 m3 wodoru waha się między 1 – 1,5 euro.

Dodając do tego fakt, że cena jednego pojazdu zasilanego takim paliwemjest trzykrotnie wyższa niż standardowego autobusu na olej napędowy okazujesię, że ta technologia jest na razie nieopłacalna. Obecny na targach prezesHyMove, Jochem Huygen deklaruje, że to się zmieni.

Nasz pierwszy autobus wodorowy kosztował ok. 1,3 mln euro. Samenakłady na projekt wyniosły 850 tys. euro.Przy obecnych realiach okresamortyzacji pojazdu na wodór jest dwa razy dłuższy niż w przypadku autobusu naolej napędowy. Jednak należy zauważyć, że instalacje paliwowe przy wodorze niewymagają tak dużych nakładów na konserwację. Spodziewamy się więc, że przypostępującej obniżce ceny technologii wodorowej koszt zakupu jak i użytkowaniatakiego autobusu już w 2018, a może nawet 2017 roku będzie porównywalny zpojazdami z silnikami diesla.” – tłumaczył Huygen.

Mimo tego wodór wydaje się ciekawą alternatywą dla elektrobusów.Sam fakt, że Ursus stworzył prototyp autobusu tego typu wskazuje, że mamy doczynienia z pewną niszą, którą w przyszłości będzie można przekuć na tworzeniestabilnego portfela zamówień.

Komentarze