TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

IAA 2018: SOR zapowiada autobus NS18 [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 27.09.2018 14:00:42
IAA 2018: SOR zapowiada przegubowy NS18 [FILM]

Na targach w Hanowerze czeski SOR pokazał podstawę swojej miejskiej oferty - autobus NS12 z silnikiem diesla FPT Euro 6 oraz elektryczny ENS12 w barwach Hradec Kralove.

Na targach w Hanowerze czeski SOR pokazał podstawę swojej miejskiej oferty - autobus NS12 z silnikiem diesla FPT Euro 6 oraz elektryczny ENS12 w barwach Hradec Kralove.

Te pojazdy doskonale już znamy, także dla nas najważniejszą informacją była zapowiedź premiery na praskich targach CZECHBUS 2018 (20-22.11.2018) autobusu przegubowego nowej generacji, czyli modelu NS 18. To będzie jego światowy debiut. Najwyższy na to czas, gdyż niebawem powinny rozpocząć się dostawy do Dopravni Podnik Praha, z którym SOR podpsiał umowę na dosatawę aż 500 nowych autobusów, w tym 50 szt. częściowo niskopodłogowych autobusów standardowych, 150 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych i 300 szt. niskopodłogowych autobusów standardowych.


Seryjny elektryk w Hanowerze

Przypomnijmy, że polska premiera autobusu elektrycznego SOR ENS 12 - i jednocześnie całej nowej miejskiej generacji SOR - miała miejsce podczas kwietniowych Targów Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA 2017. Wcześniej pojazd mogliśmy zobaczyć m.in. na targach w Hanowerze i Pradze.

Pokazany w IAA NS12 nie był już żadnym prototypem tylko jednym z pojazdów dostarczonych do firmy Dopravní podnik města Hradce Králové, która łącznie zamówiła aż 20 szt. niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy MAXI. To największe jak do tej pory zamówienie na elektrobusy w Czechach - po Trzyńcu, który na wiosnę odebrał 10 szt. autobusów elektrycznych Skoda Perun. Kontrakt dla Hradca ma zakończyć się do końca 2018 r. Kolejne miejsce na liście największych e-kontraktów SOR zajmuje Bratysława z 18 szt. EBN9 / NS12.

W lewym, tylnym rogu nadwozia ENS12 zabudowano silnik asynchroniczny Pragoimex o mocy 160 kW. Napęd elektryczny w przeciwieństwie do wcześniej produkowanych przez SOR elektrobusów nie pochodzi od firmy Cegelec. Producent zdecydował się teraz postawić na rozwiązania spółki RAIL ELECTRONICS CZ sro. Na dachu autobusu zamontowano baterie litowo-jonowe. Dzięki temu maksymalnie zwiększono przestrzeń pasażerską. W pokazanym w Hanowerze ENS12 baterie mogą magazynować 225 kWh energii elektrycznej. Przy założeniu, że zostanie utrzymane 20% rezerwy prądu w zasobnikach SOR deklaruje na jednym ładowaniu zasięg pojazdu na dystansie ok. 150-200 km. DMC pojazdu to 18,8 t przy długości 12 m, szerokości 2,55 m i wysokości 3,2 m. Liczba miejsc siedzących to 29-25 foteli.

Stylistycznie elektryczny SOR bardzo nam się podobał i w barwach Hradca wygląda naprawdę super. Zresztą zobaczcie sami:


Diesel z FPT

Pokazany obok elektrobusu konwencjonalny autobus SOR NS12 charakteryzował się pojemnością ok. 95 miejsc, z czego 24-32 podróżuje na miejscach siedzących. Układ jezdny oparto na rozwiązaniach firmy ZF. Z przodu zastosowano zawieszenie niezależne oparte na osi typu ZF RL82EC. Most napędowy to przekładnia portalowa typu AV133 z przełożeniem 6,19. Z tyłu zabudowano silnik FPT Cursor 8 o mocy 160 kW, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów ZF EcoLife.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
IAA
elektrobus
SOR
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.