TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

IAA 2018: Van Hool z nowymi silnikami Next Gen [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 11.10.2018 09:00:08
IAA 2018: Van Hool z nowymi silnikami Next Gen [FILM]

W Hanowerze belgijski producent pokazał autokary z nową generację jednostek napędowych Paccar-DAF "Next Gen".

W Hanowerze belgijski producent pokazał autokary z nową generację jednostek napędowych Paccar-DAF "Next Gen".

Van Hool czyli jeden z nielicznych już niezależnych producentów autobusów po raz kolejny wystawił się na targach IAA - tym razem jednak tylko ze swoich autokarami z serii EX i TX. Zobaczyliśmy modele:

  1. TX16 Astronef (50+1+1): z silnikiem Paccar-DAF MX13 NG - o mocy 390 kW / 530 KM + ZF TRAXON.

  2. EX16 M (48+1+1) z silnikiem Paccar-DAF MX11 NG o mocy 330 kW + ZF TRAXON.

Pojazdy te otrzymały nowe układy napędowe DAF "Next Gen" (NG). Zdaniem firmy, wprowadzenie na rynek tych silników NG spowoduje znaczne obniżenie kosztów eksploatacyjnych - zarówno w jednostkach MX-11, jak i MX-13 - przede wszystkim zakresie obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Według Van Hool-a, silniki zostały wyposażone w nowe turbosprężarki o szybszym czasie reakcji, nowe tłoki dla lepszej wydajności spalania, pompę wody o zmiennym przepływie, a także pompę olejową o wyższej sprawność. Do tego indywidualnie sterowane alternatory i nowy hamulec silnikowy. Razem oznacza to więcej mocy i wyższy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych silnika, co przekłada się na niższe zużycie paliwa oraz mniejszy hałas i wibracje. Wreszcie, modernizacja silnika doprowadziła do zmniejszenia masy pojazdu o ponad 50 kg.

Pierwsze wyniki testów w autobusach Van Hoola mówią o oszczędności paliwa na poziomie 3 procent w porównaniu do poprzedniej generacji silników. Do tego doszły znacznie dłuższe okresy przeglądowe. Standardowy interwał to 100 000 km. W MX-11 wydłużony okres wynosi 150 000 km , a w MX-13 nawet 200 000 km.

Równolegle wersja EX ma teraz nowe mocowania silnika i ulepszony system chłodzenia, które zapewniają niższy hałas z mniejszą liczbą drgań, co gwarantuje wyższy komfort podróżowania.

Nie tylko silniki

Przy okazji Van Hool zarządził porządki w swojej napędowej ofercie. W modelach 2019 wszystkie wersje dwuosiowe (EX) będą standardowo wyposażone w ręczną skrzynię biegów. Z kolei występująca w opcji automatyczna skrzynia biegów ZF AS Tronic została zastąpiona nowocześniejszą skrzynią ZF TraXon, która jeszcze bardziej zmniejsza zużycia (a więc i CO2) oraz daje wyższy komfort zmiany biegów. TraXon standardowo wyposażony jest w funkcję EcoRoll: funkcję wybiegu, gdzie w pewnych warunkach - takich jak niewielkie pochylenie w dół lub płaski teren - moc silnika może zostać zmniejszona nawet do obrotów jałowych.

Ci, którzy szukają komfortu bez kompromisów, mogą wybrać w pełni zautomatyzowaną (hydrauliczną) skrzynię biegów ZF Ecolife (w modelach EX z dwiema osiami) lub Allison T525R (w modelach trzyosiowych EX i T(D)X).

Szersza oferta

Nowe silniki, nowe skrzynie i … mniejsza masa. Wprowadzone zmiany w wersji EX ograniczyły wagę autokarów (w zależności od modelu) nawet o 1200 kg. Do tego poprawiono ich aerodynamikę.

Oprócz klasycznych EX 15, 16 i 17 w wersji "M" i "H", w tym roku w ofercie Van Hool pojawi się EX 11 z literką "L" (mid-deckero długości 10 m. Rozszerzenie oferty EX umożliwi firmie dotarcie do szerszego rynku.

Dodajmy, że na zewnątrz hal można było zobaczyć trzy autokary Van Hool

  • TX16 Astron (55+1+1): wyposażony w Paccar-DAF MX13 - NG - 375 kW / 510 KM + Allison T525R.

  • TDX25 Astromega (58+1+1): wyposażony w Paccar-DAF MX13 - NG - 390 kW / 530 KM + Allison T525R

  • EX16 M (59+1+1): wyposażony w Paccar-DAF MX11 - NG - 320 kW / 435 KM + ZF Ecolife.

Na koniec mamy film Van Hool z jego rodzimej fabryki w Koningshooikt, gdzie 7 października zorganizowano Dni Otwarte (główne pod katem rekrutacyjnym - fabryka ma 215 wolnych wakatów). Jak wygląda belgijski zakład - zobaczcie sami:




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
IAA
Van Hool
DAF
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.