Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Isuzu, MAN, Mercedes i Solaris w bitwie o Toruń

infobus
28.05.2020 11:00
0 Komentarzy

28 maja miało miejsce otwarcie ofert w przetargu na zakup ośmiu nowych autobusów niskopodłogowych klasy MAXI zasilanych olejem napędowym dla MZK Toruń.

Warto zauważyć, że to już drugie otwarcie autobusowych ofert w tym tygodniu w Toruniu. We wtorek – 26 maja – mieliśmy otwarcie ofert w przetargu na zakup od 6 do 8 autobusów elektrycznych – o czym pisaliśmy TUTAJ. Do tego tez we wtorek mieliśmy jeszcze otwarcie w przetargu na 5 niskopodłogowych tramwajów, gdzie PESA z Bydgoszczy zaproponowała cenę ponad 46 mln zł i co istotne, ta kwota mieści się w limicie zarezerwowanych środków. Teraz ponownie czas na autobusy – tym razem diesle!

Cztery oferty

Zacznijmy od budżetu zamawiającego, który w tym zamówieniu wynosi 9 643 200,00 PLN brutto / 7840000 PLN netto, co daje jednostkową cenę toruńskiego autobusu na poziomie 980000 PLN netto. Nie za dużo…

Mimo to o toruńskie zamówienie starają się cztery firmy, co po kontrakcie na elektrobusy (tylko z jedną ofertą Solarisa) należy zapisać na plus. To:

  • Solaris Bus & Coach z ceną 10.437.288,00 zł / 8485600 PLN netto, co daje jednostkową cenę toruńskiego Urbino 12 na poziomie 1060700 000 PLN netto;

  • EvoBus Polska z ceną 13.792.728,00 zł / 11213600 PLN netto, co daje jednostkową cenę toruńskiego Citaro na poziomie 1401700 PLN netto;

  • Busimport z ceną 10.332.000,00 PLN brutto / 8400000 PLN netto, co daje jednostkową cenę toruńskiego Citiport na poziomie 1050000 PLN netto;

  • MAN Truck & Bus Polska z ceną 11.680.080,00 zł / 9496000 PLN netto, co daje jednostkową cenę toruńskiego MAN Lion`s City na poziomie 1187000 PLN netto.

Tak w skrócie wygląda toruńska stawka. Wydaje, że najbliżej zwycięstwa jest Busimport z tureckim autobusem Isuzu Citiport, ale poczekajmy na ostateczne wyniki, a przed wszystkim punktacje w zakresie pojemności silnika.

Co chce Toruń?

Toruńskie wymagania to efekt wieloletnich doświadczeń i to od razu widać po lekturze SIWZ. Każdy z ośmiu pojazdów będzie objęty przynajmniej trzyletnią gwarancją całopojazdową. Termin dostawy całej ósemki do Torunia to maksymalnie 210 dni od podpisania umowy. Nie jest to mało, ale w dobie koronawirusa dla niektórych może być to problem.

Najlepsza oferta dla toruńskiego MZK zostanie wybrana przy pomocy pięciu kryteriów. Najważniejsza jest cena z 70% wagi. Na ocenę techniczną przeznaczono 23%. Premiowane są:

  • silnik o pojemności powyżej 10,25 l – 9,2 pkt

  • oś przednia zależna ze stabilizatorem toru jazdy – 2,3 pkt

  • homologacja zgodna z wymogami Regulaminu nr 66 EKG ONZ – 2,3 pkt

  • diodowe oświetlenie wewnętrzne – 2,3 pkt

  • przebiegi międzyobsługowe co min. 60 000 km – 4,6 pkt

  • zaoferowanie jednej ze skrzyń biegów już użytkowanych przez MZK – 2,3 pkt

Pozostałe punkty są do zdobycia za:

  • koszty emisji dwutlenku węgla – 3%

  • koszty emisji m.in. tlenków azotu oraz cząstek stałych – 2 %

  • koszty zużycia energii – 2%

Jakie autobusy?

Wszystkie autobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,2 m, szerokość od do 2,55 m, wysokość max. 3,2 m (dla hybryd max 3,35 m) oraz niską podłogę na całej długości bez stopni poprzecznych. Wysokość wejścia w drzwiach nie może przekraczać 340 mm. Będzie możliwe jej obniżenie za pomocą funkcji przyklęku. Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez trzy pary drzwi otwierane do wewnątrz, w układzie 2-2-2 o szerokości minimalnej 1200 mm. Każdy z autobusów ma zabierać na pokład min. 85 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Przynajmniej osiem foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi.

W autobusach ma się znaleźć silnik o pojemności skokowej powyżej 7,5 l oraz mocy minimum 200 kW z momentem obrotowym co najmniej 1150 Nm musi spełniać normę spalania Euro 6. Ma być zblokowany z automatyczną skrzynią biegów. We wszystkich pojazdach komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru.

Pojazdy będą monitorowane. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez min. sześć uchylnych okien bocznych oraz wentylatory nawiewowe. Przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy mają być klimatyzowane za pomocą agregatu o mocy chłodniczej min. 22 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą.

MZK Toruń nie zapomina o kierowcach. W pierwszych w historii spółki elektrobusach będą oni pracować w komfortowych warunki. A to dzięki wymogowi wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

Przechodzimy do SIP-u. Na zewnątrz znajdą się trzy tablice diodowe lub PDT z podświetleniem LED o wysokiej rozdzielczości. W środku zamontowany zostanie monitor LCD o przekątnej 23″, który będzie prezentował informację liniową. Do tego oczywiście głosowe zapowiedzi przystanków i GPS. Całością będzie sterował autokomputer z dotykowym ekranem min. 10″.

Komentarze