Jak sfinansować polski e-Bus?

infobus
08.12.2017 11:00
0 Komentarzy

Najważniejsze pytanie w całym rządowym projekcie. Odpowiadana nie Jadwiga Emilewicz z Ministerstwa Rozwoju, odpowiadając na interpelacjęposła Włodzimierza Karpińskiego.

-„Analizując światowe statystyki tempa wzrostu elektrycznychpojazdów i zdając sobie sprawę z unijnych wymogów dotyczących poprawy jakościpowietrza, można wnioskować, że również Polskę, podobnie jak inne krajeeuropejskie, czeka epoka upowszechniania elektryczności w motoryzacji – pisze JadwigaEmilewicz w odpowiedzi – Dlatego też, w tak istotnych dla StrategiiOdpowiedzialnego Rozwoju (SOR) filarach jak reindustrializacja i innowacyjność,wskazano potrzebę stworzenia w Polsce dogodnych warunków dla rozwoju przemysłui rynku pojazdów elektrycznych. Przedstawiony we wrześniu 2016 r. przezMinistra Energii „Pakiet na rzecz czystego transportu” składa się z trzechnastępujących dokumentów:

  • Planu Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości” -przyjętego przez Radę Ministrów 16.03.2017 r. Dokument ten wskazuje na korzyścizwiązane z upowszechnieniem stosowania pojazdów elektrycznych w Polsce,identyfikuje potencjał gospodarczy i przemysłowy tego obszaru oraz definiujefazy rozwoju rynku elektromobilności w Polsce.

  • Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliwalternatywnych – przyjętych przez Radę Ministrów 29.03.2017 r. Dokument tenimplementując dyrektywę europejską, określa m.in. możliwości i warunki budowyinfrastruktury dla paliw alternatywnych w 32 polskich aglomeracjach.

  • Projektu Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach ibiopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (UC 79, projekt w trakcieprocesu legislacyjnego), powołującej Fundusz Niskoemisyjnego Transportu, któryma za zadanie wspieranie rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych (w tyminfrastruktury ładowania dla drogowego transportu publicznego) oraz tworzenierynku pojazdów (w tym autobusów zeroemisyjnych) na te paliwa.

Ponadto, Ministerstwo Energii we współpracy z MinisterstwemRozwoju i Polskim Funduszem Rozwoju (PFR) przygotowało projekt Ustawy oelektromobilności i paliwach alternatywnych (UC 89, projekt w trakcie procesulegislacyjnego). Ustawa ta ma stymulować rozwój elektromobilności orazupowszechnić stosowanie innych paliw alternatywnych (m.in. LNG, CNG i wodoru) wsektorze transportowym w Polsce. Będzie ona istotnym narzędziem służącymdynamicznemu rozwojowi rynku autobusów elektrycznych w Polsce (m.in. takżepoprzez procentowe określenie udziałów autobusów zeroemisyjnych w użytkowanejflocie na obszarach jednostek samorządu terytorialnego zamieszkałych przezponad 50 tys. mieszkańców), likwidacji barier oraz wprowadzeniu szeregu zachętdla jednostek samorządu terytorialnego do tworzenia systemu transportuzbiorowego opartego o pojazdy zeroemisyjne.

Autobusy elektryczne są już w Polsce produkowane.Ministerstwo Rozwoju wspólnie z PFR realizuje zawarty w SOR projekt flagowy”e-Bus”, którego głównym celem jest stymulowanie projektowania i produkcjipolskich autobusów elektrycznych na potrzeby komunikacji miejskiej, także na eksport.Dostrzegając obszar wspólnych zainteresowań, nie tylko w propagowaniu,promowaniu i upowszechnianiu elektromobilności w Polsce, ale również dążąc dowymiany doświadczeń w tym obszarze, a także mając na uwadze korzyści płynące zewzajemnych relacji, Ministerstwo Energii, Ministerstwo Rozwoju oraz PFR podauspicjami Związku Miast Polskich wystąpiło z inicjatywą zachęcającą władzepolskich miast i gmin do współpracy na rzecz tworzenia w Polsce warunków do rozwojubranży elektromobilności, zwłaszcza w zakresie rozwoju zeroemisyjnegopublicznego transportu zbiorowego. Pierwszym elementem realizacji tego celubyło uroczyste podpisanie listów intencyjnych z 41 zainteresowanymi miastami(aktualnie liczba miast wzrosła do 50), inaugurujące współpracę na rzeczprogramu rozwoju elektromobilności w Polsce. Podjęta przez sygnatariuszy współpracasłużyć będzie także promowaniu polskiej myśli technicznej, rozwojowi nauki istanie się zalążkiem budowania ekosystemu, który przyczyni się do powstaniapolskiego rynku pojazdów zeroemisyjnych oraz „skoku cywilizacyjnego” opartegona rozwiązaniach Przemysłu 4.0.

Jednym z priorytetów wskazanych w Planie RozwojuElektromobilności jest uruchomienie jej zewnętrznego finansowania. Jednakże, zewzględu na konieczność szybkiej akceleracji polskich innowacyjnych rozwiązańoraz budowy infrastruktury bazowej, część finansowania pochodzić będzie zbudżetu państwa. Przykładowo, można tu wskazać następujące źródła finansowania:

  • Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (fundusz celowy wdyspozycji Ministra Energii realizowany przez NFOŚiGW), którego zadaniem będziefinansowanie projektów związanych z rozwojem elektromobilności (pojazdynapędzane energią elektryczną) i transportu opartego na paliwach alternatywnych(CNG, LNG, wodór, biopaliwa i inne paliwa odnawialne). Zgodnie z projektemustawy powołującej ten Fundusz, jego przychodami będą m.in. dotacja docelowo wwysokości do 1.5% planowanych w poprzednim roku wpływów z podatku akcyzowego odpaliw silnikowych oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowegoelektroenergetycznego w wysokości 0.1% uzasadnionego zwrotu z kapitałuzaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłaniaenergii elektrycznej.

  • Program Bezemisyjny Transport Publiczny we współpracy zNCBiR w formule tzw. innowacyjnego partnerstwa, którego produktem będzie budowaautobusu elektrycznego o ulepszonych parametrach. NCBiR wraz z samorządami(partnerami programu) zdefiniują konkretne potrzeby i możliwości miast, jakchoćby oczekiwany poziom wydajności, czy maksymalne koszty nowych pojazdów.Następnie wspólnie wystąpią w roli zamawiającego w postępowaniu publicznym,które wyłoni wykonawców projektów B+R. Konsorcja badawcze będą realizowałyprojekty etapowo, a po każdym z etapów NCBiR będzie ograniczał liczbę wykonawców,doprowadzając do końca procesu badawczego (tj. etapu prototypu) jedynie jeden bądźdwa najlepsze projekty.

  • Finansowanie ze środków europejskich – Programy Operacyjne:Infrastruktura i Środowisko 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego wmiastach, Polska Wschodnia 2.1 Zrównoważony transport miejski. Wg informacjiotrzymanych z Ministerstwa Energii wejście w życie zarówno Ustawy o zmianie ustawyo biokomponentach i biopaliwach ciekłych, wprowadzającej FunduszNiskoemisyjnego Transportu, jak i Ustawy o elektromobilności i paliwachalternatywnych planowane jest w I kwartale 2018 r.

Komentarze