TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jakich trolejbusów chce Lublin?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 20.02.2018 15:00:27
fot. MPK Lublin

14 lutego lubelski ZTM ogłosił przetarg na dostawę 10 trolejbusów klasy MAXI. Pojazdy mają zostać dostarczone do 2 września 2019 r. Czas zajrzeć w SIWZ tego postępowania.

14 lutego lubelski ZTM ogłosił przetarg na dostawę 10 trolejbusów klasy MAXI. Pojazdy mają zostać dostarczone do 2 września 2019 r. Czas zajrzeć w SIWZ tego postępowania.

Warunki formalne tego przetargu opisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, że rocznym planie zamówień publicznych urzędnicy ZTM przyjęli orientacyjną wartość jednego trolejbusu na 1,5 mln PLN netto. Patrząc na to czego Lublin oczekuje od dostawcy pojazdów może być to zbyt małą kwotą mimo bardzo korzystnego terminu dostawy.

Wybór najlepszej oferty

ZTM otrzymane oferty oceni przy pomocy pięciu kryteriów. Prym wiedzie cena, gdyż ma ona 60% wagi. Do 25% punktów można wywalczyć dzięki korzystnym warunkom gwarancji. W tym kryterium ZTM premiuje:

  • Wydłużenie gwarancji całopojazdowej bez limitu km do 60 miesięcy – 2,5 pkt
  • Udzielenie gwarancji na baterie trakcyjne na 96 miesięcy – 7,5 pkt
  • Udzielenie gwarancji na elektryczny układ napędowy na min. 60 miesięcy – 11,25 pkt
  • Udzielenie gwarancji na instalację elektryczną na min. 60 miesięcy – 2,5 pkt
  • Wydłużenie gwarancji na most napędowy do 500000 km przebiegu – 1,25 pkt

Ocena techniczna to tylko 10% punktów. A w niej mamy premię za:

  1. Zaoferowanie trolejbusów z bateriami trakcyjnymi o pojemności 70 kWh lub większej – 5 pkt
  2. Prędkość przejazdu przez izolatory sieci trakcyjnej od długości 40 m z podtrzymaniem zasilania sprężarek klimatyzatorów do 5 km/h – 5 pkt

Do 3% można wywalczyć dzięki zaoferowaniu trolejbusów, które mają zużycie energii nie przekraczające 1,1 kWh/km w warunkach ruchu miejskiego. Pozostałe 2% punktów można zdobyć dzięki zaoferowaniu pojazdów posiadających 11 i więcej foteli dostępnych z niskiej podłogi.

Specyfikacja techniczna 

Trolejbusy zamawiane przez Lublin mają być konstrukcjami całkowicie niskopodłogowymi z nadwoziami o długości 11,5 – 12,5 m, szerokości 2,5 – 2,55 m i wysokości do 3,6 m. Mają umożliwiać podróż przynajmniej 75 pasażerom. Nie mniej niż 29 osób ma mieć zagwarantowaną przejażdżkę na miejscach siedzących. Min. Cztery fotele mają być dostępne z niskiej podłogi.

Będą wyposażone w napęd elektryczny oparty na sterowaniu falownikiem i asynchronicznym, sześciopolowym silniku trakcyjnym o mocy min. 150 kW. Trolejbusy będą posiadały układ autonomicznej jazdy bateryjnej. Baterie mają mieć pojemność nie mniejszą niż 40 kWh. Dzięki temu ma być możliwy przejazd bez sieci trakcyjnej na dystansie min. 10 km przy włączonym ogrzewaniu i klimatyzacji. Natomiast w przypadku wyłączenia tych urządzeń trolejbus musi samodzielnie przejechać bez poboru prądu z sieci min. 15 km.

Pojazdy będą monitorowane i klimatyzowane jednym agregatem o mocy min. 25 kW. Nie zabraknie także gniazdek USB dla pasażerów oraz automatu biletowego przyjmującego płatności bilonem oraz kartą. System informacji pasażerskiej ma się opierać na trzech zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości, dwóch wewnętrznych tablicach (jedna LED i jedna LCD 38" – tzw. "e-koraliki") oraz głosowych zapowiedziach przystanków. Kolejny raz zadbano także o komfort pracy kierowcy, który będzie miał do dyspozycji "dużą" kabinę.

Typujemy…

ZTM nakreślił oferentom bardzo rozsądny termin na dostawę trolejbusów. Preferuje także wydłużenie gwarancji na najważniejsze komponenty pojazdów. Natomiast premiując baterie o pojemności min. 70 kWh urzędnicy akcentują, że zależy im na jak najbardziej uniwersalnych i funkcjonalnych trolejbusach. Przy założeniu, że budżet faktycznie wyniesie 1,5 mln PLN netto za jeden pojazd może się konieczna okazać dopłata.

Czy mimo to czeka nas trolejbusowy klasyk, czyli pojedynek Ursusa i Solarisa? Tutaj także ciekawostka. Ursus spełnia warunek doświadczenia, ale tylko jeśli zaoferuje trolejbusy na nadwoziu ukraińskiego Bogdana. Jednak na tym etapie można jeszcze dokonać korekty SIWZ. My tymczasem czekamy na rozwój wydarzeń. Wstępny termin otwarcia ofert w Lublinie wyznaczono na 26 marca.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
ZTM Lublin
trolejbus
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.