TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jakie autobusy chce kupić Gdynia? [SIWZ]
InfoBus.pl - Opublikowano: 11.10.2017 12:04:58 20 komentarzy
Jakie autobusy chce kupić Gdynia? [SIWZ]

15 września 2017 t. Gdynia ogłosiła przetarg na dostawę 55. autobusów w podziale na dwa zadania. Analizujemy SIWZ, z którego wynika, że przeznaczony jest on dla dużych graczy, z których każdy ma swoje szanse na zwycięstwo.

Pełnomocnikiem gminy jest PKM Gdynia i to ten przewoźnik prowadzi postępowanie przetargowe. W przypadku części 1 termin wykonania zamówienia nie może być krótszy niż 180 dni i dłuższy niż 240 dni od podpisania umowy. Dla części 2 przetargu termin dostawy przewidziano w okresie od 150 do 210 dni od podpisania umowy. Sprawdzamy, co wynika z analizy pomorskiego SIWZ-u.

Warunki formalne

Każdy potencjalny wykonawca, który chciałby złożyć ofertę w zadaniu 1 przetargu musi wykazać się dostawą lub dostawami, w ciągu 3 ostatnich lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - to w całym okresie, co najmniej 20 sztuk nowych autobusów o długości od 17 do 19 m, niskopodłogowych, zasilanych napędem ON, spełniających normę czystości EURO 6. Wymagane jest również posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości 20.000.000 PLN. Konieczne jest także wniesienie wadium w wysokości 820.000 PLN.

Dla części 2 przetargu zamawiający wymaga od wykonawców wykazania dostawy lub dostaw, w ciągu 3 ostatnich lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy - to w całym okresie, obejmujących co najmniej 15 sztuk nowych autobusów o długości od 11 do 14 m, niskopodłogowych, zasilanych napędem ON, spełniających normę czystości EURO VI. Obligiem jest również posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości 10.000.000 PLN oraz wniesienie wadium w kwocie 440.000 PLN.

To oznacza, że ten przetarg jest przeznaczonych dla dużych producentów (MAN / Mercedes-Benz / Solaris), gdyż wymóg doświadczenia skutecznie eliminuje tutaj obecność mniejszych graczy, takich jak Autosan czy Ursus.

Wybór najkorzystniejszej oferty

Dla obu części przetargu zamawiający przewidział 6 kryteriów, według których zostanie wybrana najkorzystniejsza oferta. Są to: cena (60%), termin wykonania zamówienia (7%), termin gwarancji i rękojmi autobusów (11%), zużycie paliwa (6%), rekuperacja (3%), parametry techniczne (13%).

Najwięcej punktów spośród kryteriów pozacenowych zamawiający przyzna za:

  • najkrótszy termin wykonania zamówienia, nie krótszy niż 180 dni – 7 pkt;

  • okres gwarancji i rękojmi na cały pojazd - co najmniej 60 miesięcy - 11 pkt;

  • najniższe zużycie paliwa spośród ocenianych ofert - 6 pkt;

  • autobusy wyposażone w układ rekuperacji o pojemności nominalnej systemu nie mniejszej niż 0,8 Ah - 3 pkt (Mercedes-Benz/Solaris);

  • wykonanie konstrukcji nośnej autobusów ze stali nierdzewnej lub stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej metodą katoforezy, zapewniającej co najmniej 15 letni okres eksploatacji bez konieczności wykonywania napraw i konserwacji związanych z korozją – 3 pkt; (MAN / Mercedes-Benz / Solaris)

  • wykonanie poszycia zewnętrznego autobusów ze stali nierdzewnej, aluminiowej, tworzywa sztucznego lub ze stali wysokiej jakości zabezpieczonej przed korozją – 3 pkt; (MAN / Mercedes-Benz / Solaris)

  • wykonanie poszycia zewnętrznego ścian bocznych autobusów z dzielonych pionowo paneli klejonych lub przykręcanych – 3 pkt; (MAN / Mercedes-Benz / Solaris)

  • autobusy wyposażone w obrotnicę przegubu, w której elementy układu regulacji tłumienia przegubu są zintegrowane w jednej szczelnej, zamkniętej obudowie, niewymagającej dodatkowego smarowania zewnętrznego – 4 pkt. (Mercedes-Benz?)

Analizując kryteria oceny ofert należy zauważyć, że wszyscy duzi producenci mają w Gdyni mniej więcej równe szanse. Znak zapytania to dodatkowe punkty za obrotnicę przegubu. Nie wiadomo, o co tutaj chodzi - zapewne ta sprawa wyjaśni się w pytania do zamawiającego. Na ten moment wydaje nam się, że Gdynia miała na myśli nowy system antyzakleszczeniowy opatentowany przez Mercedesa dla modelu Citaro. To jednak jest do potwierdzenia. Jeżeli mamy rację to cichym faworytem w tym przetargu jest Mercedes-Benz. Potem Solaris. Na końcu stawki jest MAN, który lekko traci na braku układu rekuperacji w autobusach. Utratę punktów może jednak odrobić ceną (lub innymi kryteriami), oferując autobusy tańsze o 3% od konkurencji.

Specyfikacja techniczna

Wszystkie gdyńskie autobusy mają mieć długość od 11,5 do 13,5 m (MAXI) oraz od 17,5 do 18,75 m (MEGA), szerokość od 2,5 m do 2,55 m, wysokość max. 3,2 m oraz niską podłogę na całej długości bez stopni pośrednich wewnątrz pojazdu i bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 360 mm. Standardowo w celu poprawy komfortu wsiadania do autobusu, przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia o co najmniej 60 mm. Silnik o pojemności skokowej powyżej 7,5 dm3 (MAXI) i 10 dm3 (MEGA) oraz mocy minimum 200 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA) musi spełniać normę spalania EURO6. Komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Wentylacja przestrzeni pasażerskiej ma być zapewniona przez 6 okien uchylnych (dla autobusu MAXI) i 8 okien uchylnych (dla autobusu MEGA), a także wywietrzniki dachowe. Pojazdy powinny być wyposażone w klimatyzację.

Wewnątrz autobusów oświetlenie ma być wykonane w technologii LED. Na poręczach mają być zamontowane gniazda USB. Pasażerowie usiądą na ergonomicznych, odpornych na zabrudzenia i ścieranie fotelach w kolorze niebieskim. Miejsce pracy kierowcy będzie obejmowało takie udogodnienia radioodbiornik, zamykaną kasetkę na bilety i pieniądze, półkę na bilety i karnety, podświetlany uchwyt na rozkład jazdy, dwa schowki na rzeczy osobiste, osłony przeciwsłoneczne, wieszak na ubranie, nadmuch klimatyzacji. Informację pasażerską zapewnią wyświetlacze zewnętrzne diodowe koloru białego oraz tablice wewnętrzne LCD, a także automatyczne zapowiadanie przystanków. Zamawiający preferuje autobusy z szybą czołową dzieloną w pionie, dopuszcza jednak zastosowanie szyby przedniej panoramicznej. Co ciekawe przewidział on także obowiązek wyposażenia autobusu w okno w ścianie tylnej o kształcie prostokąta o wymiarach minimum 400 mm (wysokość) i 1200 mm (szerokość). Już wiadomo, że jeden z potencjalnych oferentów nie spełnia tego wymogu. Na zapytanie producenta autobusów o dopuszczenie innego rozwiązania, PKM Gdynia odpowiedziało, iż nie zmieni zapisów SIWZ.

Nasza analiza

Trzeba jednak przyznać, iż mimo powyższego przypadku, zapisy gdyńskiego SIWZ są dość liberalne. Biorąc pod uwagę wielkość zamówienia oraz termin wykonania dostawy można przypuszczać, że zainteresowanie przetargiem będzie duże. Otwarcie ofert może być zatem zaskakujące. Ile ich będzie? Tego dowiemy się nie wcześniej niż 30 października.



Sprawdź też:
przetarg
PKM Gdynia
  • maniek – 11.10.2017

    o ile wiem to do konsorcjum Ursus Bus należy spółka AMZ-Kutno - której 25 autobusów City Smile CS12 z napędem ON jeździ po Krakowie. (Pytanie tylko czy to w ostatnich 3 latach?) Nie wiadomo zatem czy Ursus odpadnie z tego przetargu... a co do Autosana to przecież wszyscy wiemy, że produkował autobusy od lat, pytanie tylko czy miał jakiś kontrakt w ostatnich 3 latach?

  • Strażak sam – 11.10.2017

    Odbiory amz-etow były w sierpniu 2014 więc te trop odpada autosan 15 dwunastek napewno nie wyprodukował

  • Gosc – 11.10.2017

    Ursus albo autosan w gdyni ?????ha ha ha żart jakiś??????solarisowi podziękowali.w gdyni będzie Mercedes c2.wszystko już dawno ustalone! Zresztą widać po swiz pod kogo pisany

  • nom – 11.10.2017

    tak, też mi się tak wydaje że gdynia raczej pójdzie w mietki - stały odbiorca w pl

  • Rafał – 11.10.2017

    Super :-) C2

  • Rafał – 11.10.2017

    Super :-) C2

  • Rafał – 11.10.2017

    Super :-) C2

  • Ursus moce – 11.10.2017

    Ursus wkrótce sprzeda ponad 100 autobusów, więc się łapie. Najwyższy czas żeby polski producent autobusów wygrywał przetargi w Polsce. Ursus ma moc!

  • Ursus wszechmoce – 11.10.2017

    Milion! Milion Ursusów, jeszcze w tym roku!

  • Ursus siła spokoju – 11.10.2017

    Spokojnie, wszystko w swoim czasie... Będzie i milion :)

  • Órsós wszechmogący – 11.10.2017

    Milion Órsósów w 2018 roku w samej tylko Polsce.

  • . – 12.10.2017

    Milion to będzie traktorów, spamerskie bękarty.

  • TomT – 12.10.2017

    Ursus to właśnie zapchał się na cały 2018 rok, więc nie ma co się spodziewać, że wystartuje w jakimkolwiek większym przetargu w najbliższy czasie (prawie na pewno odpuści też trolejbusy w Gdyni).

  • maniek – 12.10.2017

    jeszcze w Toruniu jest 10 autobusów Ursusa z napędem ON, pytanie zatem czy w ostatnich trzech latach sprzedał jeszcze gdzieś jeszcze 5 autobusów z napędem on? wtedy łapałby się na drugą część przetargu...

  • bocian – 12.10.2017

    Wyraźnie pragną Autosana.

  • ? – 13.10.2017

    @maniek: ale te diesle już ledwo zipią. Czego się spodziewałeś po takiej manufakturze?

    @bocian: pragną czego innego, na pewno nie fabryki w upadłości.

  • Autor1 – 13.10.2017

    Ursus to totalny chłam. Ściany w autobusie wpadają w taką wibrację, że nerki odbija (jak w starych jelczach). Wykończenie jest po prostu żenujące. Wystarczy spojrzeć choćby na montowanie okien, wszędzie wylewają się grube warstwy silikonu. Nawet trudno to opisać, to tak jakby ktoś kompletnie pijany z tuby nawalał na oślep. To nie jest kwestia techniczna, to totalny brak szacunku dla klienta. Cały autobus złożony jest arcyniechlujnie, co widać gołym okiem. Ponadto do Torunia przyjechały z tak wielką ilością usterek, że przez całe miesiące nie były wprowadzone do eksploatacji. Producent, z tego co pamiętam, zapłacił ok. miliona złotych kar. Byłem dobrze nastawiony do ursusa dopóki do tego badziewia nie wsiadłem, potem nie wierzyłem własnym oczom. Solaris, który ogólnie mi się nie podoba, to ósmy cud świata przy tym czymś

  • # – 13.10.2017

    Solaris ;)

    Jak chodzi o ten specjalny przegub to zapomnieliscie, ze MB nie produkuje ich, tylko dostaje od producenta Hübner, tak jak Solaris. Wiec obaj mieli by te same przeguby..

  • Gosc – 13.10.2017

    Ale merc to merc a solaris w Trójmieście jest spalony

  • ? – 14.10.2017

    @gosc: dlaczego sądzisz, że jest?

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.