TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jakie autobusy chce PKM Gliwice? Zaglądamy w [SIWZ]
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.12.2017 14:37:48 8 komentarzy
Jakie autobusy chce PKM Gliwice? Zaglądamy w [SIWZ]

Analizujemy kolejny tegoroczny przetarg PKM Gliwice na nowe autobusy. wcześniej firma ogłosiła przetarg na dostawę 12 przegubowców. Dzisiaj miało miejsce otwarcie MEGA-ofert - a w zasadzie oferty firmy MAN Truck & Bus Polska i od razu nastąpiło jej unieważnienie z powodu przekroczenia budżetu. O tym w kolejnym artykule.

25 listopada 2017 r. PKM Gliwice ogłosiło przetarg na dostawę 4 nowych autobusów klasy MAXI - niskopodłogowych, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, przeznaczonych do wykonywania przewozów w komunikacji miejskiej. To już kolejny przetarg PKM Gliwice na nowe autobusy. Przypomnijmy, że 1,5 miesiąca temu spółka ogłosiła przetarg na dostawę 12 przegubowców, który właśnie został unieważniony i spodziewamy sie szybkiej powtórki. Wróćmy jednak do obecnego zamówienia i jego warunków formalnych. Pisaliśmy o nich w InfoBusie tutaj:

Z pewnością nie wpłyną one na liczbę potencjalnych ofert. To co może być istotne to oczywiście kryteria oceny ofert, ale również termin wykonania zamówienia. Pierwszy autobus ma się pojawić w bazie PKM nie wcześniej niż w kwietniu 2018 roku. Całe dostawa ma być wykonana w ciągu zaledwie 136 dni od podpisania umowy. Jest to zatem bardzo krótki termin i z uwagi na duże obłożenie zamówieniami nie wszyscy producenci mogą mu sprostać.

Wybór najkorzystniejszej oferty

Gliwicki przewoźnik wybierze najkorzystniejszą ofertę w oparciu o: cenę (60%), ocenę techniczną (25%), ekologię (5%), warunki gwarancji i serwisu (8%), ceny wybranych części zamiennych (2%). Kryteria te oraz ich waga są identyczne jak z przetargu na przeguby.

Obecnie zamawiający premiuje następujące rozwiązania techniczne:

  1. szkielet nadwozia oraz poszycie (blachy) nadwozia pojazdu zbudowane są z elementów gwarantujących znaczną odporność na korozję, wykonanych z materiałów takich, jak: aluminium, tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem szklanym, stal odporna na korozję, elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą KTL, całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 12 pkt;

  2. pojemność skokowa silnika powyżej 7 dm3 – 4pkt;

  3. automatyczna skrzynia biegów wyposażona w urządzenie do jej diagnostyki z systemem telemetrycznego przesyłu danych o podstawowych parametrach pracy elementów przekładni do serwera centralnego zamawiającego przy wykorzystaniu bezprzewodowego Internetu Wi-Fi – 1 pkt;

  4. zależna oś przednia – 8 pkt; (MAN/Scania/Solaris);

  5. szyba czołowa składająca się z trzech części – 8 pkt; (MAN/Solaris);

  6. poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 8 pkt;

  7. poszycie zewnętrzne dachu nadwozia wykonane jest z materiałów takich, jak: aluminium, stal odporna na korozję, elementy stalowe zabezpieczone antykorozyjnie metodą KTL, całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 1 pkt;

  8. liczba miejsc stojących i siedzących powyżej 95 – 15 pkt;

  9. udział procentowy liczby miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich miejsc siedzących 40% i więcej – 5 pkt;

  10. Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy do 8 kg włącznie – 0,5 pkt;

  11. system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 0,5 pkt;

  12. spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;

  13. spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;

  14. spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ)) – 5 pkt;

  15. okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 2 pkt;

  16. autobus, którego producent jest równocześnie producentem zastosowanego w nim silnika – 20 pkt (MAN/Mercedes-Benz/Scania).

Kryteria oceny ofert nie zmieniły się w stosunku do poprzedniego przetargu. Zmianie uległy jedynie liczby w zakresie ilości czynnika chłodzącego w klimatyzacji i pojemności silnika, które aktualnie są odpowiednie dla autobusów klasy MAXI. Kosmetycznie zmieniła się także punktacja niektórych kryteriów.

Specyfikacja techniczna

Zamawiane autobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,1 m, szerokość do 2,55 m, wysokość do 3,25 m oraz niską podłogę na całej długości dla pasażerów stojących bez stopni pośrednich wewnątrz pojazdu i we wszystkich drzwiach. Wysokość podłogi w wejściach nie może być większa niż 340 mm. Funkcja przyklęku ma pozwolić obniżyć wysokość wejścia o kilkadziesiąt mm. Troje drzwi w układzie 2-2-2 mają otwierać się do wewnątrz. Zawieszenie będzie pneumatyczne z szybko wymiennymi wkładanymi elementami sprężynującymi w postaci miechów ze zintegrowanym, elastycznym ogranicznikiem skoku. Zamawiający preferuje belkę sztywną. Silnik spalinowy o pojemności skokowej co najmniej 6 dm3 oraz mocy minimum 200 kW musi spełniać normę spalania EURO 6. Komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Zbiornik paliwa będzie wykonany z materiału odpornego na korozję: stal nierdzewna, tworzywa sztuczne, o pojemności minimum 280 dm3. Wentylację przedziału pasażerskiego zapewnią okna boczne uchylne lub przesuwne, a nadto minimum 2 wywietrzniki dachowe oraz klimatyzacja.

Miejsce pracy kierowcy będzie wyposażone w podgrzewany fotel obrotowy na zawieszeniu pneumatycznym, z możliwością wielostopniowej regulacji co najmniej w pionie i poziomie z zagłówkiem i podłokietnikami. Siedzenie kierowcy ma być wypełnione pianką, pokryte materiałem tekstylnym, wyposażone dodatkowo w pokrowiec wykonany z tego samego materiału. Oprócz fotela w kabinie znajdzie się także: wieszak na odzież, kasetka na bilety i pieniądze zamykana na patentowy zamek, schowek przeznaczony na rzeczy osobiste kierowcy, schowek na dodatkowe elementy wyposażenia elektronicznego, radioodbiornik samochodowy z odpowiednim osprzętem, gniazdka zapalniczkowe oraz USB, uchwyt na kubek na napoje, podkładka formatu A5 z uchwytem na papierowy rozkład jazdy umieszczony na elastycznym wysięgniku.

Z kolei siedzenia dla pasażerów winny być wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Mają one być miękkie – tzn. w pełni tapicerowane z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 20 mm. Wykładzina tapicerowana ma być odporna na ścieranie i zabrudzenia. Zewnętrzne tablice kierunkowe będą wykonane w technologii LED w kolorze bursztynowym. Wewnątrz znajdzie się 1 tablica - umieszczona w górnej części przedziału pasażerskiego za miejscem kierowcy, skierowana do tyłu pojazdu, umożliwiająca wyświetlanie następujących informacji: numer linii, nazwę przystanku końcowego i przystanków pośrednich (ewentualnie nazwy miejscowości) na trasie danej linii oraz reklamy i komunikaty. Wspomnieć należy, iż autobusy będą wyposażone w monitoring, minimum 6 gniazd USB oraz system bezprzewodowego dostępu do Internetu w technologii Wi-Fi.

Po analizie SIWZ…

…można dojść do wniosku, że wymogi stawiane producentom są dość liberalne, a kryteria oceny ofert bardzo rozbudowane. Niemniej jednak, tak jak w poprzednim przetargu, również i w tym widoczne są preferencje pewnych rozwiązań, których nie stosują wszyscy producenci. Po raz kolejny pojawia się kryterium unifikacji silnika i producenta autobusów. Będzie miało to dość istotne znaczenie, bo przekłada się na 5% ceny.

To znaczy, że tacy producenci jak MAN, Scania czy Mercedes-Benz otrzymują znaczącą premię w stosunku do polskich marek.

Nie wszystko jest jednak z góry przesądzone, bo są jeszcze inne kryteria i oczywiście cena. Problemem może okazać się również stosunkowo krótki termin dostawy autobusów. To wszystko w połączeniu daje nam niejasny obraz co do liczby ewentualnych ofert. Ile ich będzie? Odpowiedź na to pytanie poznamy na otwarciu ofert, czyli w dniu 4 stycznia 2018 roku.



Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKM Gliwice
MAXI
  • tak trzymać – 05.12.2017

    Brawo Jamnik!!!!

  • TomT – 05.12.2017

    Tamto już nie jest w toku.
    MAN złożył jedyną ofertę, ale mocno przekroczyła ona budżet. Przetarg został więc unieważniony.

  • chris – 05.12.2017

    Życzę by najkorzystniejszą ofertę złożyła Scania ze Słupska :D Prezes PKMu się chyba załamie. Z drugiej strony model Citywide jest chyba znacznie lepszy od posiadanych w Gliwicach Omnicity?

  • B – 05.12.2017

    Te Scanie z Pkm też fajne są!

  • chris – 06.12.2017

    W wywiadzie Pan Szudy mowil o tym ze zakup Scanii nie byl zbyt dobrym zakupem bo sa drogie w eksploatacji a pobliski serwis specjalizuje sie tylko w ciezarowkach tej marki. Wydaje mi się ze mimo to Citywide moze byc duzo lepszym model i nie ma co porównywac doswiadczen z poprzednikiem. Ciekawi mnie dlaczego Scania Słupsk tak rzadko startuje w przetargach. Czy tylko dla Słupska są gotowi wyprodukować dać dobrą i cenę

  • chris – 06.12.2017

    Pomyłka. Oczywiscie mialem na mysli prezesa PKm w Gliwicach, Pana Szarego

  • V. – 06.12.2017

    Gdyby nie brak klimatyzacji, to OmniCity byłyby zdecydowanie najlepszym zakupem PKM.

  • chris – 06.12.2017

    Tu jest wspomniany wywiad
    https://youtu.be/ErKVQpdHAzQ?t=18m4s

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.