TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jakie autobusy MAXI dla MPK Kraków? Np. niskowejściowe
INFOBUS.PL - Opublikowano: 13.07.2017 13:35:59 22 komentarze
fot. MPK Kraków

Dwa tygodnie temu Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło dwa przetargi na dostawę w formie leasingu łącznie 75 nowych autobusów. Przewoźnik zdecydował się już drugi raz na taką formę pozyskania taboru. Czas zajrzeć do specyfikacji technicznej oczekiwanych przez spółkę pojazdów z przetargu na autobusy klasy MAXI. Kolejny raz zawiera ona kilka ciekawostek.

O warunkach formalnych przetargu zawartych w ogłoszeniu o zamówieniu pisaliśmy tutaj. Przypomnijmy, że jego wartość krakowskie MPK oszacowało na niespełna 44 zł netto. Zamówienie podzielono na dwie części. W ramach pierwszej spółka chce pozyskać 30 autobusów klasy MAXI, które oznaczono w SIWZ jako typ A. Na ich leasing i późniejszy wykup przewoźnik chce przeznaczyć 35,74 mln zł netto. Z kolei w ramach drugiego zadania na celowniku MPK jest siedem autobusów standardowych typu B. Zostaną one skierowane do obsługi wybranych linii aglomeracyjnych. Ich ośmioletni leasing z późniejszym wykupem ma pochłonąć według szacunków przewoźnika maksymalnie 8,1 mln zł netto.

Najlepsze oferty zostaną wybrane w oparciu o dwa kryteria. Cena ma 60% wagi. Na ocenę techniczną przeznaczono 40% . Jednak w zależności od przetargowego zadania MPK nieznaczni różnicuje premiowane rozwiązania. W przypadku autobusów typu A są to między innymi:

  • autobus o szerokości 2,55 m
  • wydłużenie gwarancji całopojazdowej bez silnika do 60 miesięcy i więcej
  • zastosowanie układu hamowania odzyskowego 
  • dostęp do filtra cząstek stałych z poziomu jezdni 
  • zastosowanie sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów 
  • poziom hałasu nie większy niż 78 dB 
  • autobus, który zabierze na pokład powyżej 90 pasażerów i więcej niż 12 na siedzeniach dostępnych z niskiej podłogi

Z kolei w odniesieniu to pojazdów typu B dodatkowe punkty będą do zdobycia za autobus, który zabierze na pokład powyżej 80 pasażerów i więcej niż 10 na siedzeniach dostępnych z niskiej podłogi.

30 fabrycznie nowych w pełni niskopodłogowych autobusów z pierwszego zadania, które zamówi MPK ma być pojazdami klasy MAXI. Mają mieć długość w 11,8 - 12,2 m, szerokość 2,5 - 2,55 m i wysokość maksymalnie 3,3 m. Muszą umożliwiać podróż minimum 80 pasażerom, w tym 26 - 29 na miejscach siedzących. Na pokładzie autobusu nie zabraknie oczywiście wydzielonej platformy dla pasażerów stojących z jednym miejscem przystosowanym dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.

Przewoźnik chce aby ich jednostką napędową był silnik diesla spełniający normę Euro 6. Ma on mieć pojemność w od 6,7 do 11 l oraz moc w zakresie 180 - 220 kW. Jednostka ma osiągać maksymalny moment obrotowy nie mniejszy niż 1150 Nm. Silnik ma być dodatkowo przystosowany do tankowania oleju napędowego z biokomponentami. Co ciekawe brak jakichkolwiek wymagań w kwestii skrzyni biegów.

Z kolei autobusy typu B nie muszą być pojazdami całkowicie niskopodłogowymi. MPK dopuściło możliwość zaoferowania pojazdów niskowejściowych. Mają mieć długość w 11,8 - 12,2 m, szerokość 2,5 - 2,55 m i wysokość maksymalnie 3,3 m. Muszą umożliwiać podróż minimum 70 pasażerom, w tym przynajmniej 30 na miejscach siedzących. Na pokładzie autobusu nie zabraknie oczywiście wydzielonej platformy dla pasażerów stojących z jednym miejscem przystosowanym dla wózka dziecięcego lub inwalidzkiego. Wejście na pokład ma być możliwe dzięki dwóm wejściom w układzie 2-2-0.

Nieco odmiennie MPK w przypadku pojazdów z drugiego zadania podchodzi do kwestii jednostki napędowej. Przewoźnik chce aby był to silnik diesla spełniający normę Euro 6. Ma on mieć pojemność w od 7,5 do 11 l oraz moc w zakresie 180 - 220 kW. Jednostka ma osiągać maksymalny moment obrotowy nie mniejszy niż 1150 Nm. Silnik ma także być dodatkowo przystosowany do tankowania oleju napędowego z biokomponentami.

Wobec pojazdów z obu zadań krakowski przewoźnik wymaga, aby wymuszona wentylacja przestrzeni pasażerskiej odbywała się poprzez przesuwne okna (mają być one zamontowane przynajmniej na 70% wyklejanych szyb bocznych), luki dachowe oraz wentylatory nawiewowe. Nie zabraknie oczywiście klimatyzacji, która będzie się składać z trzech niezależnych urządzeń chłodzących. Dwa dla przestrzeni pasażerskiej, trzecie natomiast będzie przeznaczone dla kabiny kierowcy. Zamawiający nie sprecyzował określonej minimalnej mocy urządzeń klimatyzujących.

Nie zabraknie oczywiście bogatego wyposażenia dodatkowego. System informacji pasażerskiej będzie oparty na zewnętrznych wyświetlaczach diodowych o wysokiej rozdzielczości (przód min. 192x24 pkt, bok min. 128x24 pkt, tył min. 48x24 pkt), dwóch wewnętrznych tablic LCD (boczna o przekątnej 38" i umieszczona pod sufitem 22") oraz modułu zapowiedzi głosowej przystanków. Ponadto oczywiście na pokładzie autobusów znajdzie się automat do sprzedaży biletów, kasowniki typu R&G KRG8 oraz monitoring składający się z przynajmniej pięciu kamer.

Ponadto krakowska spółka już kolejny raz poruszyła w sposób dosyć obszerny kwestię stylistyki nadwozia nowych nabytków. MPK liczy na autobusy, których kształt jest kompromisem wymagań prawnych, technicznych oraz oczekiwań estetycznych, ekonomicznych, marketingowych. Ich postrzeganie powinno odpowiadać obecnym wzorcom kreowanym przez aktualne trendy przewoźników i kreatorów wzorów przemysłowych. Stylistyka powinna być dopracowana w szczegółach, a optymalne krzywizny mają być wyrazem nowoczesnego spojrzenia i zmniejszać optycznie wielkość autobusów. Kształt ma być źródłem pozytywnych emocji u obserwatora. Pojazd nie powinien zawierać modernistycznych ozdobników i ekstrawaganckich elementów stylistyki zewnętrznej i wewnętrznej. Jego przód ma być spłaszczony, symetryczny, a jego kształt o wyraźnie zarysowanych krawędziach może być uzupełniony ostrymi profilami reflektorów o kształtach potęgujących wyobraźnię. Linie podziału połączeń poszycia bocznego, układ okien, wielkość nadszybia winna ułatwić uzyskanie oczekiwanej kolorystyki autobusu.

Z kolei aranżacja wnętrza ma być wyrazista, bez elementów przesytu, praktyczna w codziennej eksploatacji. Nie powinna zawierać elementów o ostrych profilach, z trudnym dostępem, podatnych na uszkodzenia. Stylistyka nadwozia i wnętrza nie powinna ograniczać technologii produkcji, wymuszać konieczności stosowania specjalnych materiałów oraz ograniczać późniejszy recykling. Dopuszcza się restyling sprawdzonych wzorów, w których wprowadzono zmiany wynikające z postępu technicznego i dostosowania do nowych oczekiwań estetycznych. Ciekawie musiałoby wyglądać przekucie takich wymagań na kryterium podlegające ocenie punktowej. Może kiedyś?

Wstępny termin składania ofert MPK wyznaczyło na 1 sierpnia. Tego dnia poznać mamy także chętnych do dostawy i leasingu 38 autobusów przegubowych. Jednak w SIWZ jest kilka kwestii, które z pewnością wzbudzą wątpliwości potencjalnych oferentów. Stąd przesunięcie otwarcia ofert wydaje się być pewne. A dodatkowo widząc, że mamy do czynienia z kolejnym dosyć wyjątkowym przetargiem w Krakowie to do tematu na pewno wrócimy jeszcze w tym miesiącu.


Sprawdź też:
MPK Kraków
przetarg
tabor
leasing
wynajem
  • dren – 13.07.2017

    Może w końcu nie Solarisy

  • max – 13.07.2017

    Oby Merce Citaro

  • ? – 13.07.2017

    MOŻE W KOŃCU MANy, co koledzy hejterzy??

  • fan pis – 13.07.2017

    Do drena:

    Solaris to dobry autobus i jednocześnie szansa dla polski.

  • farafiu – 13.07.2017

    Żeście skopiowali poprzedni artykuł czy co? Więcej niż 12 siedzeń, nie 18.

  • krakowianin – 13.07.2017

    Polskie autobusy !

  • dren – 13.07.2017

    @fan pis -chodzi o to by nie był monopol w Mpk na Solarisy , teraz Mpk kasuje Jelcze , Many i Scanie i zostajemy ze samymi Solarisami

  • AdrianAS – 13.07.2017

    Wiec podejrzewam ze będą Solarisy.
    SOLARIS wersja LE.

  • Hehuh – 13.07.2017

    Tanie te autobusy, skoro 44 zł netto. Redakcjo poprawcie błędy.

  • Obserwator 2 – 13.07.2017

    Szerokosc MAN -a to 2.50. Wiec odpada.

  • Edek – 13.07.2017

    A ja myślę że będzie Autosan.

  • 555 – 13.07.2017

    @Obserwator
    W tym przetargu szerokość 2.50 jest dopuszczona, Ale nie punktowana. We wcześniejszych oferta z takim autobusem była wykluczana - w tym nie jest.

  • Kasper ze Szczecina – 13.07.2017

    Po zakupie szesnastu hybryd w zajezdni Klonowica. Może SPAK Szczecin się też skusi na niskowejściowe autobusy o długości 12-15m?. To by było lepsze niż kupowanie szrotu z Goteborga

  • SŁAWEK OPOLE – 14.07.2017

    TRZYMAM KCIUKI ZA AUTOSAN

  • andrzejh69 – 14.07.2017

    A może Scania? Jej wielki powrót po latach:)

  • L – 14.07.2017

    @SŁAWEK OPOLE
    Chyba cię głowa boli.

  • green – 14.07.2017

    Znowu bedzie walka Mercedes , Solaris , jeśli Mercedes tym razem wystawi Citaro to wygra

  • brożek – 14.07.2017

    @andrzej h69
    Tylko nie Scania , po świetnych CLL , Kraków dostał OmnieCity które okazały się najgorszymi autobusami w taborze MPK

  • – 14.07.2017

    Solaris Bus of the year 2017. Jest sie czym POCHWAlic.

  • bfast89 – 15.07.2017

    Autosan!!!!

  • x – 15.07.2017

    @bfast89: widze główka boli po wczorajszym chlaniu.

  • x – 15.07.2017

    @bfast89: widze główka boli po wczorajszym chlaniu.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.