TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jakie elektrobusy dla Gdyni? Czas na SIWZ
InfoBus.pl - Opublikowano: 13.11.2020 10:00:17
Jakie elektrobusy dla Gdyni? Czas na SIWZ; fot. ZKM Gdynia

PKA Gdynia i pierwsze elektrobusy dla Gdyni - analiza SIWZ

30 października Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej w Gdyni ogłosiło dwuczęściowy przetarg na dostawę 24 elektrycznych autobusów.

Zamówienie podzielona dwie części:

  • część 1 obejmuje 16 autobusów klasy MAXI,

  • a część 2 – dotyczy 8 autobusów klasy MEGA.

Producenci, którzy wygrają przetarg będą mieli 300 dni od podpisania umowy na dostawę autobusów. O ogłoszeniu przetargu i jego warunkach formalnych pisaliśmy już TUTAJ. Teraz przyszedł czas na analizę SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wyodrębnił 10 kryteriów oceny ofert, w tym:

  • cenę (53%),

  • okres gwarancji i rękojmi oferowanych autobusów z wyłączeniem magazynów energii elektrycznej (10%),

  • okres gwarancji i rękojmi na magazyny energii w oferowanych autobusach (4%),

  • zużycie energii elektrycznej według SORT 2 (5%),

  • system prekondycjonowania autobusu i magazynów energii (5%),

  • rozwiązanie techniczne umieszczenia silnika / silników trakcyjnych (4%),

  • rozwiązanie techniczne zastosowanego klimatyzatora (5%),

  • rodzaj zastosowanego ogrzewania przestrzeni pasażerskiej (4%),

  • zastosowanie automatycznego systemu wykrywania i tłumienia ognia (5%),

  • systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy (5%).

Specyfikacja techniczna

Autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 – 13,5 m, a przegubowce – od 17,5 do 18,75 m. Nadwozia pojazdów będą się charakteryzować szerokością od 2,5 m do 2,55 m i wysokością maksimum 3,5 m. Jednostką napędową będzie asynchroniczny elektryczny silnik lub silniki trakcyjne zintegrowane z osią napędową lub umiejscowione w nadwoziu o mocy minimum 160 kW (autobusy solowe) i 220 kW (przegubowce). Energia elektryczna może być magazynowana w akumulatorach, superkondensatorach lub innych urządzeniach będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii elektrycznej w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Dostarczane autobusy muszą posiadać system prekondycjonowania autobusu i magazynów energii.

Autobusy wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną muszą umożliwiać ładowanie za pomocą złącza plug–in i złącza pantografowego. Ładowanie plug-in będzie się odbywać na zajezdni z ładowarek dwustanowiskowych mogących obsługiwać jednocześnie dwa autobusy. Autobus musi być konstrukcyjnie przystosowany do szybkiego ładowania przy wykorzystaniu pantografu. W czasie ładowania pantografowego pojazd musi być dostępny dla pasażerów, aby nie zakłócić normalnego cyklu wsiadania i wysiadania pasażerów.

W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się nie mniej niż 27 miejsc siedzących w krótkich elektrykach i co najmniej 40 siedzeń w autobusach przegubowych. Będą to siedzenia typu miejskiego o ergonomicznym kształcie. Siedzisko i oparcie mają być w całości pokryte tapicerką, pod którą znajdzie się gąbka zmiękczająca.

Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z drzwiami wysokimi po prawej stronie miejsca kierowcy w górnej części - przeszklonymi, zamykanymi na zamek elektromagnetyczny z okienkiem do sprzedaży biletów i blatem do przyjmowania monet oraz otworami w szybie drzwi ułatwiającymi komunikację głosową z pasażerem. Zabudowa kabiny kierowcy powinna umożliwić pasażerom korzystanie z całej szerokości I drzwi (dwuskrzydłowych) w tym również z ich pierwszego skrzydła.

Pojazdy będą wzbogacone o takie udogodnienia jak klimatyzacja, porty USB, głosowe zapowiedzi przystanków, system zliczania pasażerów. Autobusy będą wyposażone także w tablice kierunkowe zewnętrzne elektroniczne, diodowe – białe, co już jest standardem w Gdyni. Wewnątrz pojawią się wyświetlacze LCD wielkości 22-23 cali (dwa w długich elektrykach, jeden – w krótkich). Ponadto, po prawej stronie pojazdu na ścianie bocznej znajdzie się wyświetlacz wewnętrzny o wymiarze 38 cali.

Wszystko jest możliwe

PKA Gdynia postawiło na wyszukane i raczej niespotykane kryteria oceny ofert. Obok powszechnych kryteriów jak zużycie energii, czy okres gwarancji znajdziemy nietypowe takie jak np. system prekondycjonowania autobusu, czy też systemy poprawiające bezpieczeństwo jazdy i to one mogą mieć wpływ na ostateczny wynik przetargu.

Należy też zauważyć, że waga ceny nieznacznie przekracza 50%, co pokazuje, że PKA kładzie duży nacisk na kryteria pozacenowe.

W takim układzie spodziewamy się walki co najmniej dwóch producentów. Otwarcie ofert, które zaplanowano na dzień 1 grudnia zweryfikuje nasze aktualne przewidywania.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
SIWZ
PKA Gdynia