TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jakie elektryczne autobusy dla Legnicy? Analiza
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.09.2018 11:00:36
Jakie autobusy elektryczne dla Legnicy? Analiza

Legnica jest pierwszym miastem, które rozpoczęło konsultacje społeczne elektromobilnej analizy wymaganej najnowszą ustawą ME. Dlatego warto się temu przyjrzeć. Projekt realizuje firma Trako.

Legnica jest pierwszym miastem, które rozpoczęło konsultacje społeczne projektu Analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych, wykonanej zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Zdaniem autorów opracowania, najbardziej optymalnym w sieci legnickiej komunikacji miejskiej typem autobusu zeroemisyjnego będzie autobus akumulatorowy elektryczny ładowany za pomocą pantografu. Autobusy elektryczne przewidziano do obsługi 4 linii, określonych mianem całościowo elektryfikowanych. Dla zwiększenia stopnia wykorzystania autobusów elektrycznych, gwarantującego obniżenie kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej dzięki niższym kosztom zużycia energii elektrycznej w porównaniu do kosztów zużycia oleju napędowego, wyodrębnione zostały także częściowo i uzupełniająco elektryfikowane linie. To na nie w porach pozaszczytowych i w weekendy autobusy elektryczne będą przekierowywane z linii całościowo elektryfikowanych.

Cel minimum: 20 elektrobusów

Celem spełnienia ustawowego wymagania udziału autobusów zeroemisyjnych w wysokości co najmniej 30% we flocie operatora, legnickie MPK będzie musiało nabyć 20 autobusów elektrycznych przed 2028 r., Oprócz ładowarek zajezdniowych autobusy będą doładowywane przez 3 terenowe ładowarki pantografowe.

W analizie przedstawione zostały nakłady inwestycyjne w tabor i infrastrukturę oraz korzyści możliwe do uzyskania w wyniku rozpoczęcia eksploatacji autobusów zeroemisyjnych, do których zaliczono m.in. ograniczenie emisji lokalnej i zmniejszenie poziomu hałasu. W przypadku autobusów elektrycznych wskazano także wzrost emisji gazów cieplarnianych i szkodliwych substancji wytwarzanych podczas produkcji energii elektrycznej w Polsce. Co ciekawe, posłużono się najnowszymi danymi z raportu KOBIZE, z którego wynika zmniejszenie w ostatnich latach emisji dwutlenku węgla, tlenków azotu, dwutlenku siarki i cząstek stałych przy wytwarzaniu prądu w Polsce.

Czy warto?

Finalnie wyniki analizy finansowej i ekonomicznej wskazują na przewagę kosztów nad korzyściami płynącymi z eksploatacji autobusów zeroemisyjnych w Legnicy. To oznacza, że Legnica może nie realizować obowiązku minimalnego udziału autobusów zeroemisyjnych wynikającego z ustawy o elektromobilności.

Niemniej jednak Gmina Legnica deklaruje, że będzie sukcesywnie wprowadzać do ruchu autobusy elektryczne, jeśli na ich zakup uda się otrzymać stosowne dofinansowanie z programów krajowych lub wspólnotowych.

Projekt dokumentu dla Legnicy opracowało wrocławskie Trako Projekty Transportowe – a z jego treścią można zapoznać się TUTAJ.

Równoległe czekamy na konsultacje społeczne w innych miastach, liczących co najmniej 50 tysięcy mieszkańców, które analizę kosztów i korzyści dla autobusów zeroemisyjnych muszą opracować do końca bieżącego roku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
raport
elektromobilność
elektrobus
MPK Legnica
Trako
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.