Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie są pierwsze przegubowe elektrobusy w Polsce?

infobus
31.08.2017 14:08
0 Komentarzy

Minęły już prawie trzy tygodnie od oficjalnej prezentacji20 elektrycznych Nowych Urbino dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Przewoźnik jako pierwszy wPolsce wprowadził do regularnej eksploatacji przegubowe elektrobusy. Co prawdato „tylko” trzy egzemplarze, lecz ze względu na fakt pionierskiego wdrożeniaoraz kolejny jubileusz Solarisa warto co nieco powiedzieć o tych pojazdach.

Trzy Nowe Urbino 18 electric wraz w kompletem ładowarekdo wolnego ładowania kosztowały krakowskie MPK nieco ponad 9,7 mln PLN brutto.Koszt jednostkowy urządzenia do ładowania, które dostarczył Medcom wyniósł 57 120PLN netto. Natomiast jeden elektryczny Nowy Urbino 18 kosztował 2 575 247PLN netto.

Pierwsze przegubowe elektrobusy w Polsce umożliwiająpodróż maksymalnie 120 pasażerom. 41 osób ma zagwarantowane podróżowanie nafotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 12 siedzeń jest dostępnych z niskiejpodłogi. Jako ciekawostkę należy uznać zastosowanie kolejny raz w Nowym Urbino18 układu „prezesowskiego”, tym razem na lewym przednim nadkolu. Napokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.Zastosowany drzwi firmy Ventura. Pierwsze otwierają się do środka, natomiastpozostałe są odskokowo-przesuwne.

Czas wspomnieć o układzie napędowym krakowskich elektrycznychNU18. Pojazdy wyposażono w asynchroniczne silniki trakcyjne typu TSA TMF35-44-4 o mocy 270 kW, które zabudowano centralnie przed osią napędową ZFAV133/80. Wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Zastosowano baterie, które są przystosowane do szybkiego ładowaniapantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwiapokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansuok. 130 – 160 km. Natomiast dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę. 

Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien orazumieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jestklimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń, najprawdopodobniej produkcji firmySpheros. Kierowca ma do dyspozycji niezależną klimatyzację kabiny.

Dodatkowe udogodnienia to monitoring oraz gniazdka USB wprzestrzeni pasażerskiej. Elektrobusy wyposażono w automaty biletowe firmy MERA – Systemy.System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach kaliskiej firmy Novamedia.Składa się on z czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiejrozdzielczości oraz trzech wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 22″i umiejscowiono je tuż przed przednim zwisem oraz za przegubem. Ostatnia38″ (tzw. „e-korale”) została zamontowana po prawej stroniemiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami. Nie zabrakło oczywiście głosowychzapowiedzi przystanków.

Wśród trzech krakowskich Nowych Urbino 18 electric jestpojazd, który jako 15000 opuścił fabrykę w Bolechowie. Tym samym producent”jamników” ma podwójne powody do świętowania, kolejny raz wspólnie z krakowskimMPK. Nie ma bowiem lepszej okazji ku temu by pierwsze przegubowe elektrobusy wPolsce były początkiem kolejnego rozdziału w historii Solarisa.

Komentarze