TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jaworzno chce być strefą elektrycznych testów [FILM]
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 16.03.2017 09:00:39 1 komentarz
Jaworzno chce być strefą elektrycznych testów [FILM]

Władze Jaworzna deklarują wolę objęcia tego miasta eksperymentalną strefą testowania aut elektrycznych i autonomicznych. Miałoby to być możliwe dzięki specjalnej strefie prawnej - o pomyśle jej utworzenia samorządowcy rozmawiają z przedstawicielami nauki i rządu.

Przypomnijmy, że PKM z Jaworzna testuje autobusy elektryczne od 2012 r. Pod kątem obecnych środków unijnych przygotowało warty 60 mln zł unijny projekt zakupu elektrycznego taboru autobusowego wraz z systemem inteligentnego zarządzania flotą, a także budową centralnej stacji ładowania i wymiany baterii oraz rozproszonych stacji szybkiego ładowania baterii.

Debata o e-mobility

O pomyśle stworzenia jaworzyńskiej strefy testów mówił we wtorek, 14 marca 2016 r., podczas poświęconej e-mobilności konferencji w ramach projektu "Miasta Idei" prezydent Jaworzna Paweł Silbert.

Jak argumentował, utworzenie takiej strefy z jednej strony umożliwiłoby testowanie w rzeczywistych warunkach nowoczesnych rozwiązań związanych z perspektywicznymi kierunkami rozwoju transportu. Z drugiej, zapewne przyciągnęłoby do miasta wiele innowacyjnych firm czy placówek badawczych.

Podczas dyskusji Silbert wskazał, że obecnie w Europie nie ma miejsca, gdzie można testować w warunkach nielaboratoryjnych nowe technologie związane z elektromobilnością i ? jednocześnie ? pojazdami autonomicznymi. Podkreślił, że zależy mu na łączeniu obu tych dziedzin, które wydają się obecnie przyszłościowymi.

Prezydent Jaworzna przekonywał przy tym, że podobnie jak teraz strefa testowania samochodów elektrycznych i autonomicznych wydaje się niemożliwa do zrealizowania, podobnie w przeszłości nie wyobrażano sobie w Polsce gospodarki rynkowej ani stref ekonomicznych.

"Żeby założenia elektromobilności wprowadzać w życie, trzeba mieć wystarczająco doświadczeń, a tych doświadczeń na poziomie państwa mamy obecnie za mało" - powiedział PAP po spotkaniu Silbert. "Trzeba je gdzieś zdobyć. Jeżeli będziemy to robili gdzieś w zamkniętych enklawach, nigdy nie będziemy wiedzieli, czy jesteśmy gotowi. Trzeba znaleźć pole, na którym przetestuje się takie rozwiązania naprawdę" - uznał.

Ponieważ tworzenie takiej strefy testów szczególnie w kontekście pojazdów autonomicznych wiązałoby się z szeregiem uwarunkowań prawnych, celowe ? jego zdaniem ? byłoby utworzenie pod tym kątem na poziomie ustawowym specjalnej strefy prawnej. Taka strefa prawna mogłaby objąć np. teren śródmieścia czy ? lepiej - całego miasta.

"Co jest kłopotem? Dzisiaj nie ma chętnego, który powiedziałby: kto weźmie odpowiedzialność za to, jeśli coś się stanie. Trzeba więc stworzyć warunki, aby wydzielić takie strefy, gdzie wszyscy będą o tym wiedzieli i gdzie aktorzy tego przedsięwzięcia dogadają się, jak to zorganizować" - zdiagnozował Silbert.

Prezydent Jaworzna zapewnił, że rozmawiał już o tej koncepcji z przedstawicielami m.in. Narodowego Centrum Badań i Rozwoju; wyraził też nadzieję na zaangażowanie w temat podsekretarza stanu w Ministerstwie Energii Michała Kurtyki. Zaznaczył, że jest gotów, aby przygotować propozycje rozwiązań. "Oczywiście nie silimy się, aby napisać od początku do końca ustawę, ale na pewno chętnie byśmy w tym uczestniczyli" - zadeklarował.

Dodajmy, że w e-debacie w Jaworznie wzięli udział również Zenon Torba - wiceprezes PKM Jaworzno, Rafał Zajas - regionalny dyrektor sprzedaży w firmie Solaris Bus and Coach, prof. Jakub Bernatt - dyrektor Instytutu Napędów i Maszyn Elektrycznych "Komel", Jędrzej Dąbrowski - dyrektor Ele - DriveCo, Kacper Winiarczyk - dyrektor generalny Uber Polska oraz Anna Badeńska z Urzędu Miasta Wrocław. Poniżej filmowa relacja w wydarzenia:


Miasto elektrobusami stoi

Jaworzno jest miastem, które w szybkim tempie zwiększa udział autobusów elektrycznych we flocie swego przewoźnika komunikacji miejskiej. Dzięki rozstrzygniętym w ub. roku przetargom w tym roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie powinno mieć już 23 takie autobusy, co oznacza ponad 30 proc. taboru.

Przedstawiciele PKM Jaworzno akcentowali we wtorek, że po podjętej kilka lat temu decyzji o zainteresowaniu elektrycznymi autobusami testowali przez pewien czas takie pojazdy różnych producentów. Krótkie, zwykle dwutygodniowe testy, nie pozwoliły jednak na wystarczającą weryfikację poszczególnych rozwiązań w praktyce.

Dopiero zakup w 2015 r. na własność pierwszego autobusu tego typu i jego regularna eksploatacja umożliwiły m.in. zdobycie doświadczeń, które pozwoliły na świadome przygotowanie pod kątem obecnych środków unijnych projektu związanego z autobusami elektrycznymi, a także ? w konsekwencji ? sprecyzowanie specyfikacji przetargowych.

- W Jaworznie zaczęliśmy od tego, co zależy od samorządu - czyli komunikacji miejskiej. Przygotowywaliśmy się do tego od kilku lat i założyliśmy, że co najmniej 80 proc. taboru to będą pojazdy elektryczne - mówił prezydent Paweł Silbert. - Będziemy dobrymi praktykami w transporcie publicznym przekonywać mieszkańców, że bez samochodów jest im lepiej, że można korzystać z innych zorganizowanych środków transportu.

Głos PKM i Solarisa

- Zdecydowaliśmy o zakupie najpierw tylko jednego elektrycznego autobusu, by go przetestować i sprawdzić - mówi Zenon Torba, wiceprezes PKM Jaworzno. - Dzięki temu dzisiaj wiemy, jakich autobusów chcemy i czego wymagamy od producentów elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej.

Mówiąc o rozwoju rynku elektrycznych autobusów regionalny dyrektor sprzedaży Solaris Bus and Coach Rafał Zajas podał, że co roku spółka sprzedaje ich dwukrotnie więcej, mimo ceny dwukrotnie wyższej, niż pojazdów konwencjonalnych. Wciąż jednak dominuje podejście, że głównym ograniczeniem możliwości ich wykorzystania jest zasięg. "Autobus elektryczny ma wozić pasażerów, a nie duże baterie" - podkreślił Zajas, akcentując, że kluczem jest tu wpisanie takich autobusów elektrycznych w system.

Z kolei, prezydent Jaworzna Paweł Silbert potwierdził, że docelowo autobusy elektryczne mają stanowić 80 proc. floty tamtejszego przewoźnika, już w tym roku ma ich być 30 proc. (PAP)


Sprawdź też:
PKM Jaworzno
konferencja
elektrobus

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.