Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jaworzno z kompletem MAXI elektryków. I szansą na kolejne

infobus
29.09.2017 16:46
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie zakończyło odbiory już wszystkich, dziewięciu autobusów o długości 12 m z dwóch elektrycznych kontraktów.  Do przewoźnika w przyszłym tygodniu trafią kolejnezamówione elektrobusy.

Przypomnijmy, że jaworznickie zamówienie obejmuje dostawęłącznie 22 elektrobusów, osobno natomiast realizowane jest zadanie na dostawęinfrastruktury niezbędnej do ładowania pojazdów, czyli 3 stacje szybkiegoładowania, które pojawią się m.in. na przystankach: „Krakowska Pętla”, „ByczynaAstrów” i „Szpital Pętla”.

PKM otrzymało już 9 szt. Nowe Urbino 12, w przyszłym tygodniuproducent deklaruje dostawę 4 szt. Urbino 8,9LE, a na koniec październikaprzewidziano rozpoczęcie dostaw 9 szt. Nowych Urbino 18.

Pojazdy te zostaną wyposażone w napęd oraz baterie, któreumożliwią pokonanie na jednym ładowaniu jak największego dystansu. Całośćuzupełniono dodatkowo sześć Nowych Urbino 12 electric z pakietamiszybkowymiennych baterii, które już zostały dostarczone i od połowy wrześniazaliczają kolejne debiuty liniowe. Te ostatnio są dosyć charakterystyczne,ponieważ to pierwsze Nowe Urbino 12 w układzie drzwi wejściowych 2-2-0.

O jedne drzwi mniej

Nieco odmienny układ drzwi wejściowych w elektrobusachpowoduje zwiększenie pojemności pasażerskiej, a ponadto pojazdy wyposażone są wmaksymalne udogodnienia dla pasażerów, typu gniazda USB, Wi-Fi, biletomat orazobszerny System Informacji Pasażerskiej. Na pokład zabierają 75 pasażerów, zczego 35 może podróżować na miejscach siedzących, a 9 pasażerów znajdziemiejsca siedzące dostępne bezpośrednio z niskiej podłogi. Pojazdy te nie będąlokalizowane w systemie kiedyPrzyjedzie.pl za pomocą smartfona, tylkospecjalnego urządzenia raportującego dyspozytorowi także podstawowe parametrydotyczące zapasu energii pojazdów czyteż ładowania.

Uruchomienie autobusów zostało zabezpieczone alkomatem.Sześć „odmiennych” autobusów oznaczono numerami bocznymi od 312 do 317.Wszystkie pojazdy są wyposażone w dotykowe pulpity dla kierowców, informującem.in. o pozostałym dystansie do pokonania czy też stanie baterii. Oprócz tegopo delikatnym spóźnieniu wynikającym ze spraw związanych z odwołaniem w KIO,producent ładowarek dopiero zaczął je dostarczać, przez co mogło się to wiązaćdla przewoźnika z utrudnieniem w eksploatacji pojazdów.

Kolejna szansa

Warto nadmienić również, że 15 września w Centrum UnijnychProjektów Transportowych po 9 miesiącach prac PKM-u, zaakceptowano wniosek odofinansowanie zakupu kolejnych 20 autobusów elektrycznych (5 MIDI w 2019 rokui 15 MAXI w 2020 roku) wraz z infrastrukturą do ładowania na przystankach”Podłęże Osiedle”, „Łubowiec Pętla”, „Krakowska Pętla” oraz na zajezdni.Dodatkowa ładowarka planowana jest także do montażu wraz z przebudową placudworcowego w Szczakowej.

-„Plany przedsiębiorstwa zakładają eksploatację 43.pojazdów zeroemisyjnych w 2020 roku.” – informuje Maciej Zaremba z PKMJaworzno. – Zeroemisyjne pojazdy przyczyniają się do poprawy jakościpowietrza w mieście. Mieszkańcy doceniają także praktycznie bezgłośną pracępojazdu. Obecnie lokatorzy domów położonych blisko przystanków czy pętli skarżąsię na uciążliwości związane z kursowaniem autobusów przez 7 dni w tygodniu od4 rano do 23 w nocy. Komfort pracy kierowcy (jak i samej jazdy) jest dlapasażerów nieporównywalny z autobusem z silnikiem diesla. Płynność jazdy (brakwibracji od silnika czy szarpania automatycznej skrzyni biegów) zauważalna jestprzez każdego pasażera” – argumentuje rzecznik PKM Jaworzno. – Jeżelichodzi o dalszą przyszłość obecnie eksploatowanych autobusów z silnikiemdiesla, to zostaną one wystawione na sprzedaż.”

Komentarze