Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jerzy Szmit: Nowa ustawa o ptz z myślą o niepełnosprawnych

infobus
07.04.2017 12:47
0 Komentarzy

23 marca 2017 r. obradował sejmowa Komisja Infrastruktury,która rozpatrzyła informację Ministra Infrastruktury i Budownictwa na tematułatwień dla osób niepełnosprawnych w zakresie korzystania z transportuzbiorowego.

Dyskutowano również nad raportem Najwyższej Izby Kontroli wzakresie kontroli dostępności publicznego transportu zbiorowego dla osóbniepełnosprawnych w miastach na prawach powiatu. O tym piszemy w TransInfo.pl.

Teraz prezentujemy wypowiedź Jerzego Szmita, podsekretarze stanu wMinisterstwie Infrastruktury i Budownictwa, który w sejmie mówił o planowanychpakietach komunikacyjnych, a także o szansach, jakie dla osób niepełnosprawnychrodzi nowa ustawa o transporcie zbiorowym.

-„Ustawa o transporcie zbiorowym jest w trakcie procedowaniaw Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Wymaga pewnych zmian. To wynikmodyfikacji prawa unijnego, ale też konieczności, o której jesteśmy głębokoprzekonani. Mamy taki obraz, jeśli chodzi o transport autobusowy, połączeniadrogowe ? coraz więcej powstaje białych plan, czyli obszarów w którychkomunikacja zbiorowa funkcjonuje albo bardzo słabo, albo w ogóle jej nie ma. Tojest proces, który na przełomie ostatnich lat bardzo się nasilił. Z drugiejstrony na tych liniach, gdzie jest duże obłożenie i wielu pasażerów, toczy siębardzo ostra walka konkurencyjna między przewoźnikami. Często przybiera onabardzo złe formy, o czym wiele razy już mówiliśmy. Tworzy to coraz mniejprzyjazny pasażerom obraz transportu. Tam gdzie przewoźnicy się „podjeżdżają”,nie respektują rozkładu jazdy, dochodzi do trudnych sytuacji. Mieszkańcom,obywatelom i podróżnym to nie służy. Nie służy też oczywiście przedsiębiorcomtransportowym, ale to inna sprawa. Mamy sytuację następującą ? samorządy, któreodpowiadają za organizowanie transportu zbiorowego często rozkładają bezradnieręce, że nie są w stanie z tą sytuacją sobie poradzić.

Aby znaleźć na to radę w ramach prac nad zmianą ustawy otransporcie zbiorowym zaproponowaliśmy rozwiązanie, które wstępnie nazwaliśmytworzeniem pakietów komunikacyjnych. Rzecz w tym, że w każdym obszarzekomunikacyjnym w powiecie są linie, trasy, które są bardzo dochodowe, ale itakie, które są mniej dochodowe. Tworzymy mechanizm, aby organizatorzytransportu, czyli władze samorządowe, przede wszystkim powiaty ? o tym szczeblugłównie myślimy, w pewnym zakresie również wojewódzkim ? mogły łączyć mniejdochodowe linie z bardziej dochodowymi i wyłaniać przewoźników, którzy będąmusieli łącznie obsługiwać obie. Jeśli ten mechanizm zacznie funkcjonować,będziemy chcieli też tworzyć nowe możliwości związane z obsługą osóbniepełnosprawnych, czy z ograniczoną sprawnością, aby przewoźnicy musieli touwzględniać w swoich planach i w ramach codziennego funkcjonowania.

Obecnie te mechanizmy oczywiście są wpisane w ustawy, żenależy zapewnić możliwości komunikacyjne osobom o ograniczonych możliwościachruchowych. Odpowiednie przepisy są w prawie przewozowym, w rozporządzeniuParlamentu Europejskiego nr 118 z 2011 roku. Jak widzimy, to nie działa jeszczewystarczająco dobrze. Prawo, które zobowiązuje przewoźników, operatorów iorganizatorów nie funkcjonuje w pełni. Chcemy dodać kolejny instrument, którytakie zobowiązania będzie mógł wprowadzać. Myślimy też, w odniesieniu do tegoco mówił pan prezes NIK Kwiatkowski, aby w planach transportowych opracowanychprzez organizatorów, uwzględniać aspekt obsługi osób niepełnosprawnych. To teżbędzie narzędzie obowiązkowe, które organizatorzy transportu będą musieli opracować.Chcemy, aby było mniej obszerne, nie tak drogie, czasem niepotrzebne w swejtreści. Może nie do końca przemyślane było tworzenie obowiązku przygotowywaniatak obszernych dokumentów. Można ograniczyć się do najistotniejszych elementóww planie transportowym. Jednocześnie powinno być zobowiązanie uwzględnianiapotrzeb osób niepełnosprawnych.

Jeśli chodzi o budowę infrastruktury, mamy już instrument,który pozwoli ministrowi właściwemu do spraw budownictwa wydawaćrozporządzenia, opinie i zalecenia w ramach jego kompetencji, które muszą byćuwzględniane przy projektowaniu zarówno tras drogowych, jak i infrastrukturytransportowej. Tworzymy takie instrumenty i chcemy, aby mogły jak najszybciejwejść w życie. Oczywiście to są procesy inwestycyjne, które trwają lata i sąbardzo kosztowne. Tworzymy podstawy do tego, aby dostęp osób niepełnosprawnychdo transportu zbiorowego, zarówno kolejowego, jak i drogowego, był możliwiecoraz większy. Trzeba też jasno powiedzieć, że bardzo duże znaczenie mająsamorządy, bo odpowiadają one za transport zbiorowy w miastach, na swoichobszarach. Mówimy więc o wspólnej odpowiedzialności strony rządowej isamorządowej. Dziękuję bardzo.”

Komentarze