TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jest przetarg na 26 autobusów CNG dla PKS Bielsko-Biała! Jasne warunki
INFOBUS.PL - Opublikowano: 14.05.2019 15:00:07
fot. Konrad Bek, phototrans.pl

Oficjalnie wystartował przetarg na dostawę 26 gazowych autobusów klasy MAXI dla PKS Bielsko-Biała. Przewoźnik bardzo dobrze się do niego przygotował za co już na wstępnie należą mu się pochwały.

Wczoraj zrobiliśmy zapowiedź i dziś czas na konkrety. Oficjalnie wystartował przetarg na dostawę 26 gazowych autobusów klasy MAXI dla PKS Bielsko-Biała. Przewoźnik bardzo dobrze się do niego przygotował za co już na wstępnie należą mu się pochwały. Nie tracimy więc czasu i przechodzimy do szczegółów.

Na celowniku przewoźnika z Podbeskidzia jest 26 nowych "dwunastek" z napędem na sprężony gaz ziemny. Ich dostawy odbędą się w dwóch transzach. Pierwsza trzynastka ma dotrzeć do Bielska-Białej w ciągu maksymalnie 11 miesięcy od podpisania umowy. Zamknięcie dostaw ma się odbyć maksymalnie sześć miesięcy później. Wszystkie autobusy mają być objęte dwuletnią gwarancją całopojazdową oraz pięcioletnią na powłoki lakiernicze, trwałość poszyć i konstrukcji nadwozia.

Pozostaje jeszcze pytanie o budżet. Do tej pory PKS wskazywał w ogłoszeniu, które prolongowało przetarg, że szacunkowa wartość zamówienia to 26 000 000 PLN netto. Nietrudno więc policzyć, że to by dawało okrągły milion za autobus. Dużo, mało? Wydaje się, że dobrą odpowiedzią jest przypadek z Tychów.

Jakie autobusy?
PKS dopuszcza do przetargu zarówno autobusy całkowicie niskopodłogowe jak i niskowejściowe. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości 11 – 13 m, szerokości 2,5 - 2,65 m i wysokie na 3 - 3,5 m. Każdy umożliwi podróż min. 80 pasażerom, w tym nie mniej niż 30 na miejscach siedzących. PKS preferuje jednak autobusy do przewozu min. 95 pasażerów. Dodatkowo nie jest powiedziane ile, ale mają się znaleźć fotele dostępne z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa wejścia w układzie 2-2-0, każde o prześwicie min. 1,15 m.

Pojazdy mają być napędzane silnikami gazowymi, które spełniają normę Euro 6. Podobnie jak w Tychach muszą być one przystosowane do tankowania biogazem. Muszą to być jednostki o pojemności 7 - 10,6 l. Nie mogą być one słabsze niż 220 kW i osiągać min. 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Zostaną one zblokowane z automatycznymi skrzyniami biegów. Przekładnia musi posiadać oprogramowanie umożliwiające optymalizację zużycia paliwa oraz przełożenia dobrane do warunków komunikacji miejskiej. Tak dobrana kompletacja ma zapewniać zużycie gazu w warunkach testu SORT2 na poziomie nie wyższym niż 60 Nm3 / 100 km. Nie zabraknie oczywiście systemu detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc chłodnicza agregatu ma być nie mniejsza niż 25 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez co najmniej jeden wywietrznik dachowy oraz nie mniej niż cztery okna boczne. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu.

Czas na SIP. PKS wymaga zamontowania trzech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości, które będą świecić na biało. Do tego dojadą jeszcze jeszcze dwie tablice LED- boczna dla niedowidzących i przednia, która być może będzie pełnić rolę "brygadówki". W środku znajdą się dwa monitory LCD o przekątnej min. 21,5" do prezentacji informacji liniowej. Do tego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków.

Formalności
Pora na warunki, bez których spełnienia nie ma mowy o prawidłowej ofercie w tym przetargu. Minimum w zakresie zdolności finansowej oferenta PKM określił na 5 mln PLN. Warunek doświadczenia PKS uznaje za spełniony jeśli oferent w ciągu ostatnich trzech lat dostarczy przynajmniej 10 autobusów klasy MAXI na CNG o wartości min. 10 mln PLN brutto. Do kompletu jeszcze wadium. Oferta musi posiadać zabezpieczenie na sumę 750 000 PLN.

Na oferty beskidzki przewoźnik czeka bardzo krótko, bo do 28 maja. Temu z resztą miała pomóc marcowa zapowiedź przetargu na TED. Otrzymane propozycje zostaną ocenione przy pomocy trzech prościutkich kryteriów. Łącznie 15% można uzyskać za zaoferowanie krótkich gazowców, które mają jak najniższe zużycie CNG w warunkach testu SORT2 (10%) oraz z silnikami o pojemności powyżej 8,8 l (5%).

Podsumowując- długie terminy dostaw, niskie kary, przejrzysty opis wymagań. Bielski PKS naprawdę porządnie przygotował się do tego przetargu. Przewoźnik doskonale rozeznał rynek gazowych autobusów co wprost wyraża kształt SIWZ. I wcale nie chodzi tutaj tylko o serię "przedprzetargowych" testów. Na ile więc ofert możemy liczyć? Wydaje nam się, że dwie to absolutne minimum.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
PKS Bielsko-Biała
BZPG
CNG
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.