TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

KM Szczecinek przygotowuje zakup elektrobusów
TEMAT SZCZECINIECKI InfoBus.pl - Opublikowano: 18.01.2016 16:27:13 2 komentarze
fot. KM Szczecinek

Spółka Komunikacja Miejska ze Szczecinka chce pozyskać w bieżącej perspektywie budżetowej UE 10 sztuk autobusów elektrycznych. Wstępny plan zakłada, że mogą się one pojawić we flocie operatora już w 2017 roku. By tak się stało trzeba najpierw odpowiednio przygotować zaplecze do obsługi tego typu pojazdów.

Te przygotowania to efekt wrześniowej deklaracji władz miasta oraz jego spółki zależnej. Teraz nadszedł czas by przystąpić do realizacji tych zamierzeń.

"Właśnie dlatego już teraz rozpoczęliśmy przygotowania, które umożliwiłyby zrealizowanie tej inwestycji" – wyjawił w rozmowie z Tematem Szczecinieckim Tomasz Merk, prezes KM. "Niedawno mieliśmy możliwość testowania nowego, elektrycznego autobusu na ulicach miasta. Przez dwa tygodnie do dyspozycji szczecineckich pasażerów KM był autobus firmy Solaris. Żeby mieć porównanie, jak sprawdzają się tego typu pojazdy innych firm, przymierzamy się do ściągnięcia kolejnych testowych autobusów. Pod uwagę brane są tak naprawdę dwie firmy. Jedna chińska, a druga polska – Solbus. Jesteśmy już po wstępnych rozmowach. Choć nie jest to łatwe, chcielibyśmy, aby w ciągu najbliższych tygodni do Szczecinka przyjechały jeszcze dwa takie testowe, elektryczne autobusy."- kontynuował Tomasz Merk.

Zakup elektrobusów to tylko jedna strona medalu. Konieczne jest także rozwiązanie kwestia sposobu ładowania szczecinieckich "elektryków". Władze KM chcą uniknąć sytuacji, w której elektrobusy zostaną dostarczone, jednak ich wdrożenie do regularnej eksploatacji nie będzie możliwe z powodu braku stacji ładowania..

"To też nie jest taka prosta sprawa." – przekonywał Tomasz Merk dziennikarzy Tematu Szczecinieckiego. – "Aby obsłużyć 10 elektrycznych autobusów trzeba wybudować przyłącza o mocy 1 MW. Do tego potrzebne jest także zawarcie odpowiednich, korzystnych dla nas umów z operatorami energetycznymi. Nad tym wszystkim teraz pracujemy. Kolejnym etapem naszych działań będzie zakup nowych autobusów, ale nastąpi to dopiero wtedy, kiedy otrzymamy dofinansowanie z UE."

KM szacuje, że inwestycję zrealizuje dzięki dofinansowaniu unijnemu w wysokości minimum 58%. Spółka szacuje, że jeden elektrobus będzie kosztował od 1,5 mln zł do 1,8 mln zł wraz z dodatkowym wyposażeniem. Do tego oczywiście należy doliczyć koszty wybudowania stacji ładowania wraz z odpowiednim przyłączem energetycznym.

Komunikacja Miejska zakłada, że proces produkcji pojazdów potrawa ok. 8 miesięcy, co oznacza, że realnie mieszkańcy Szczecinka będą mogli podróżować elektrycznymi autobusami już w pierwszej połowie 2017 r.

Dzięki tej inwestycji kolejne 40% taboru spółki zostałoby wymienione na nowe pojazdy. Przypomnijmy, że ostatnie "duże" zakupy nowych autobusów przez KM Szczecinek miały miejsce w 2011 r. Przewoźnik pozyskał wtedy sześć MANów A21 Lions City. Inwestycja ta była możliwa również dzięki wsparciu unijnemu.


Sprawdź też:
KM Szczecinek
  • 1000000W – 19.01.2016

    Ale tu kogoś poniosło. Przyłącze o mocy 1 MW, ciekawe po co. Czyżby zamierzali ładować te dziesięć autobusów dokładnie o tej samej porze prądem o mocy 250A. Większość autobusów z napędem elektrycznym ma możliwość ładowania prądem o mocy 32A w czasie do ośmiu godzin. Często stosuje się ładowanie prądem o mocy 63A i ładowanie odbywa się od 5 do 6,5 godziny np. URSUS. Prądem o mocy 250A ładuje się autobusy w czasie od pół godziny do godziny więc zwykła stacja słupowa o mocy 250 wystarczy na ładowanie dwóch autobusów jednocześnie i jeszcze zostanie im prądu tyle, że balony będą mogli nim pompować.
    Dyrektor Techniczny i Główny Energetyk do zwolnienia lub z powrotem do szkoły.

  • szczecinek – 28.01.2016

    Do 1000000W. Być może firma myśli o dalszych zakupach elektryków, stąd to zapotrzebowanie na moc. Na szczęście nie Ty decydujesz o polityce kadrowej.
    Pozdr.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.