Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejne elektrobusy dla Warszawy już w styczniu [FILM]

infobus
24.12.2019 08:00
0 Komentarzy

19 grudnia, w fabryce Solaris Bus & Coach w Bolechowie, zobaczyliśmy pierwszy egzemplarz Urbino 18 Electric dla MZA Warszawy – pierwszy ze 130 zamówionych egzemplarzy.

-„Zgodnie z umową pierwszy testowy egzemplarz zostanie przekazany do stolicy do połowy stycznia 2020 r., a do końca stycznia przyjdą do MZA kolejne cztery egzemplarze. Do końca listopada br. w warszawskim taborze pojawią się łącznie 130 sztuk Solarisów Urbino 18 Electric – powiedział Adma Stawicki, rzecznik prasowy MZA Warszawa. 

-„Gigantyczne zamówienie na dostawę 130 przegubowychautobusów elektrycznych jest największym do tej pory przetargiem tego typuw Europie. Zgodnie z podpisaną umową zrealizujemy to zamówieniew roku 2020 – potwierdził Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy Solaris Bus& Coach. – Dodam, że najnowsze Urbino 18 Electric dla MZA zostaną wyposażone w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh,na które udzielimy zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniejgwarancji.”

Zobaczcie najnowsze elektrobusy dla Warszawy na filmie:

{https://vimeo.com/381293321}

Warszawski standard

Przypomnimy, że w Warszawie jeździ już od roku jeden elektryczny przegub – Solaris Urbino 18 Electric, który zostanie w stolicy przez kolejny rok. Jego długoterminowa dzierżawa stawiła ważny, przygotowawczy krok spółki do przetargu stulecia, jak w Warszawie nazywa jest kontrakt na 130 przegubowych elektrobusów. Kompletacja tego pojazdu znacząco nie odbiega od tego, jak zostanie wyposażona cała elektryczna Armada MZA. Najważniejsze różnice to:

  • zamiast baterii High Eenergy w najnowszym kontrakcie Solaris zastosuje akumulatory High Power o pojemności 150 kWh, w tym 5 x 30kWh ulokowane w wieży i 3 x 30 kWh na dachu – jeden w wagonie, a dwa nad przednią osią. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 200 – 250 km, czyli pojazdy będą częściej ładowane, ale nie będą woziły ciężkich baterii.

  • pantografy firmy Schunk zostaną zamontowane nad przednią osią.(a nie nad tylna osią) , co ma przede wszystkim ułatwić życie kierowcom elektrycznych pojazdów przy podjeżdżaniu po szybkie ładowarki. Oprócz tego warszawskie nU18e będą miały dwa gniazda do ładowania plug-in: jedno nad przednią osią drugie za ostatnim drzwiami.

Warszawski standard

Każdy ze 130. przegubowych Soalrisów MZA Warszawa umożliwia podróż maksymalnie 133 pasażerom, w tym 39. na miejscach siedzących, czyli fotelach typu Ster 8MU Ultra Light, w tym 13 takich siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2 z drzwi firmy Ventura, w tym tylko drugie są odskokowo-przesuwne. Pozostałe otwierają się do środka. Do tego mamy warszawską, pełną kabinę kierowcy.

W układzie napędowym mamy silniki trakcyjne w piastach kół, czyli oś napędową ZF AV130-400. W zarządzeniu energią wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.

Coś dla pasażerów

Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń produkcji firmy Konvekta. Ogrzewanie w warszawskich elektrobusach będzie hybrydowe, czyli podstawowe – elektryczne plus dodatkowe – spalinowe, które będzie załączane tylko w czasie najniższych temperatur, czyli w rzeczywistości to maksymalnie kilkanaście dni w trakcie roku. Inna konfiguracja ogrzewania znacząco odbiłaby się na zasięgu pojazdów, albo byłaby nieskuteczna podczas mrozów.

System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach warszawskiej firmy Macro-System. Składa się on z czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. Święcą one na biało, co z resztą jest tożsame z aktualnymi wymogami stołecznego ZTM. Ponadto pasażer ma także do dyspozycji pięć wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 38″ (tzw. „e-korale). Pozostałe trzy to monitory 23”, które zamontowano pod sufitem. Nie zabrakło oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków.

Dodatkowe udogodnienia to monitoring, gniazdka USB w przestrzeni pasażerskiej i automat biletowy.

Współpraca z Solarisem

Do tej pory Solaris do Warszawy dostarczył już ponad 1000 autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać na linii nr 222. Aktualnie MZA posiada 21 autobusów elektrycznych z logo Solarisa, w tym: 10 szt. Urbino 12 III Electric generacji, 10 szt. Urbino 12 Electric IV generacji oraz jeden przegub w ramach długoterminowego wypożyczenia. Do tego dochodzi 10 elektrobusów Ursusa. To oznacza, że już w listopadzie 2020 r. Warszawa będzie miała 161 e-busów.

-„Nasz projekt zakupu 130 elektrycznych autobusów przegubowych, wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu, według naszych planów już za dwa lata będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to nadzieja na czyste powietrze w stolicy – powiedział Jan Kuźmiński, prezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie.

Komentarze