TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kraków będzie miał 28 elektrobusów. Solaris zaakceptowany
InfoBus.pl - Opublikowano: 15.10.2020 19:00:56
Kraków będzie miał 28 elektrobusów. Solaris zaakceptowany ; fot. MPK Kraków

MPK Kraków wybrało ofertę firmy Solaris Bus & Coach.

15 października września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w powtórzonym przetargu na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanych energią elektryczną.

MPK Kraków nie miało za dużo roboty z tym wyborem, bo w tym postępowaniu wpłynęła tylko jedna oferta, ale formalnościom musi stać się zadość.

Do dwóch razy sztuka

Przypomnijmy, że pierwszym podejściu – MPK Kraków otrzymało także jedną ofertę i także od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.425.600 PLN netto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.212.800 PLN netto.

Do tego wielkopolski producent dokładał ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie 72.400 PLN netto oraz 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę. Łącznie oferta opiewała na sumę 3.072.540 PLN brutto / 2.498.000 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił 3.075.000 PLN brutto, czyli w zasadzie powinno być po temacie, ale …. oferta została odrzucona z przyczyn formalnych, a cała zamówienie anulowane z powodu braku ważnych ofert.

Powtórka, czyli deja vu

Za drugim podejściem MPK Kraków również otrzymało jedną ofertę – również od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 electric w cenie 2.498.000,00 zł netto / 3.072.540,00 zł brutto. Tym razem jednak jednostkowa u18 electric wynosi 1.204.188 PLN netto, czyli jest o 8 412 PLN netto ... niższa niż ostatnio.

Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie 89 624 PLN netto (czyli o 17 224 PLN netto drożej niż ostatnio) plus 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę.

Z kolei kwota, jaką zamawiający przeznaczył na ten zakup to 3.075.000 PLN brutto, co oznacza, że Solaris zmieściła się w punkt w krakowskim budżecie i MPK nie miało żadnych problemów, aby wybrać ofertę wielkopolskiego producenta.

Co chciał Kraków?

Podobnie jak w pierwszym zamówieniu, dwa elektrobusy mogą być fabrycznie nowe, ale MPK dopuszcza także używane konstrukcje. W tym zakresie przewoźnik stawia warunki:

  • pojazdy nie mogą być starsze niż 2015,

  • ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,

  • wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tego samego producenta;

  • posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystyką zewnętrzną i wewnętrzną;

  • zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiska kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;

  • mają ten sam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną (akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),

  • przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicą pantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązany do wymiany głowic na czteropolowe.

Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnej ładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanej do każdego oferowanego autobusu.

Pojazdy .... już są

Zgodnie z przetargiem pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy - stawić się, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka. Tak naprawdę jednak to zamówione autobusy ... już są w Krakowie. I to od dłuższego czasu - na wypożyczeniu. Zgodnie z najnowszym zamówieniem zostaną one odkupione od Solarisa, jednak nie zwiększą liczbowo elektrycznej floty.

Przypomnijmy, że MPK ma już w sumie 28 autobusów elektrycznych, w tym pięć przegubowych.

To się niebawem zmieni. Do Krakowa w przyszłym roku trafi 50 nowych autobusów elektrycznych, których zakup jest realizowany w ramach projektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek o dofinansowanie ich zakupu spełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji. Autobusy z tego projektu będą wykorzystywane na czterech liniach - 144, 173, 179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą mieć do dyspozycji 78 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całego taboru MPK.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
elektrobus
używane
MPK Kraków
Solaris