TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kraków dowie się, kto emituje więcej spalin: auta czy autobusy?
- Opublikowano: 11.06.2019 11:00:30
Kraków dowie się, kto emituje więcej spalin: auta czy autobusy?

Od 11 czerwca dwa innowacyjne urządzenia będą badać krakowskie spaliny. ZTM Kraków chce poznać prawdę na temat emisji spalin.

Dwa innowacyjne urządzenia do badania spalin, wykorzystujące wiązkę radiową i laser, rozpoczną we wtorek pomiar spalin w Krakowie. Pierwsze tego typu maszyny stanęły w poniedziałek. Projekt ma charakter pilotażowy.

Urządzenia, które niektórzy określają fotoradarami (choć jak mówią eksperci to błędne określenie w tym przypadku), zamontowane zostały przy Alejach Trzech Wieszczów (w rejonie domu handlowego Jubilat) oraz na ul. Księcia Józefa (niedaleko kopca Kościuszki). "Jeszcze w tym tygodniu trzecie urządzenie stanie w okolicach ul. Wita Stwosza (przy dworcu głównym)" – powiedział w poniedziałek PAP Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Trzy tygodnie

Jak poinformował, urządzenia będą pracować przez trzy tygodnie, czyli do końca czerwca. Później eksperci w ciągu kilku tygodni opracują wyniki pomiarów. W zależności od wyników rozważany będzie montaż kolejnych takich maszyn, np. przy ul. Wielickiej czy al. 29 Listopada.

Piłat przyznał, że zamontowane w Krakowie urządzenia są pierwszymi takimi w Polsce. Wyjątkowość maszyn polega na tym, że mierzą spaliny metodą "remote sensing", tj. przy wykorzystaniu metody teledetekcji – urządzenia wykorzystują wiązkę radiową i laser, a także kamerę.

Urządzenie, w formie białej skrzynki, jest po dwóch stronach ulicy – laser jest po obu stronach, a kamera z jednej strony.

W ciągu trzech tygodni urządzenia powinny przetestować spaliny z ok. 100 tys. samochodów. Urządzenia, które jak dotąd służyły do pomiaru spalin – wyjaśnił Piłat – testują 3-4 samochody na godzinę.

Tego rodzaju badania stosowane są od kilku lat za granicą, m.in. w Zurychu i Londynie. Polegają one na pobieraniu próbek z rur wydechowych pojazdów. Ich celem jest dostarczenie rzeczywistych danych i kompleksowego obrazu dotyczącego emisji spalin pojazdów poruszających się na co dzień po ulicach miasta.

Kto brudzi?

-"Mamy nadzieję uzyskać odpowiedź na pytanie, które grupy pojazdów emitują największe zanieczyszczenia. Z punktu widzenia Zarządu Transportu Publicznego szczególnie kładziemy nacisk na porównanie pojazdów transportu zbiorowego, tj. autobusów komunikacji miejskiej, autobusów komunikacji regularnej i autokarów, z samochodami osobowym" – powiedział dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek.

Urządzenia pomiarowe będą zapisywać szereg informacji. Do najważniejszych należy poziom stężeń substancji takich jak: dwutlenek węgla, tlenek azotu, tlenek węgla, dwutlenek azotu, węglowodory, cząsteczki stałe PM.

Jak podało Radio Kraków, w 2018 roku krakowska policja przeprowadziła 6,5 tys. kontroli emisji spalin. Dowody rejestracyjne zabrano 346 kierowcom. Kraków jest jednym z najbardziej zmotoryzowanych miast. Na tysiąc mieszkańców przypada 600 pojazdów. Według szacunków urzędników, każdego dnia granice miasta przekracza ok. 220 tys. pojazdów, z czego większość kieruje się w stronę centrum miasta.(PAP)

-


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
test
strefa ZTP Kraków
  • Dominik Włodarczyk – 11.06.2019

    No autobusy napewno nie :)

  • Jacek Szaniawski – 11.06.2019

    Co to za debilny komentarz pod sppdem ? Gdyby nawet autobusy mocno truły to ile osobówek zastępują. Zresztą mocno trujące autobusy też trzeba eliminować. Natomiast kierowców osobówek obok których nawet stanąć nie można, bo spaliny mogą zabić wsadzał bym do więzienia. Oni dobrze wiedzą co fundują otoczeniu.

  • Konrad Filip – 11.06.2019

    Samochody, więc nie będzie zaskoczenia luz.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.