TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kraków konsultuje elektrobusową strategię. Kolejne 153 e-busy?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 05.12.2018 14:00:14
fot. krakow.pl

Kraków udostępnił mieszkańcom dokument pn. "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystywaniem autobusów zeroemisyjnych, w celu świadczenia usług komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji krakowskiej".

Urząd Miasta w Krakowie udostępnił mieszkańcom dokument pn. "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystywaniem autobusów zeroemisyjnych, w celu świadczenia usług komunikacji miejskiej na terenie aglomeracji krakowskiej". Jego sporządzenie i publikacja to obowiązek, który nakładają na samorządy przepisy ustawy o elektromobilności. Konsultacje trwają do 24 grudnia.

Krakowskie autobusy w 2017 roku
W ubiegłym roku autobusy krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego oraz Mobilisu wykonały pracę eksploatacyjną na poziomie ok. 34 mln wzkm – nie tylko na terenie Gminy Miejskiej Kraków, ale także 17 gmin ościennych - i przewiozły 402 miliony pasażerów. W tej chwili 26 spośród 576 eksploatowanych pojazdów obu przewoźników to autobusy zeroemisyjne, czyli elektryczne.

Zgodnie z ustawą o elektromobilności, gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców mają obowiązek sukcesywnego wzrostu udziału pojazdów elektrycznych we flocie autobusowej do poziomu 30% w 2028 roku, w oparciu o analizę kosztów i korzyści takiej inwestycji. Dokument jest dostępny tutaj. Jego konsultacje potrwają do 24 grudnia.

Ich wynik pomoże w odpowiedzi na pytanie, czy ze względów finansowych, społecznych i środowiskowych zasadnym będzie zakup kolejnych autobusów elektrycznych do obsługi komunikacji miejskiej w Krakowie. Analiza daje odpowiedź twierdzącą, jednak po spełnieniu pewnych warunków.

Zielone światło dla kolejnych elektrobusów w Krakowie?
W jej świetle miasto jest gotowe pod względem technicznym i organizacyjnym do rozwoju elektromobilności w komunikacji miejskiej. Dodatkowym atutem Krakowa są doświadczenie i wiedza w zakresie zakupów i eksploatacji autobusów elektrycznych, posiadane przez MPK. Jednakże osiągnięcie udziału autobusów elektrycznych we flocie pojazdów komunikacji miejskiej w wielkości określonej w ustawie o elektromobilności stanowi dla miasta duże wyzwanie finansowe.

Z przeprowadzonej analizy wynika, że Kraków ma doświadczenie i potencjał pozwalający na zakup kolejnych 153 autobusów elektrycznych i budowę 13 stacji ładowania pantografowego. Przedsięwzięcie to, przy uwzględnieniu przyjętych założeń kosztowych, technicznych i czasowych, staje się jednak ekonomicznie nieopłacalne, wręcz niemożliwe do realizacji, bez pozyskania bezzwrotnego finansowania zewnętrznego na poziomie minimum 63% nakładów inwestycyjnych netto, które szacuje się na 377,8 mln zł.

Projekt wdrożenia elektromobilności dla Krakowa charakteryzuje się wysoką wrażliwością na wzrost cen zakupu autobusu elektrycznego i kosztów operacyjnych, co w połączeniu z wysokim poziomem ryzyka wzrostu cen energii elektrycznej może sprawić, że w przypadku niepozyskania odpowiednich funduszy zewnętrznych osiągnięcie zakładanych celów i rezultatów stanie się mocno ograniczone.

Ponadto, mając na uwadze bardzo wysokie ryzyko związane z brakiem źródeł finansowania wdrożenie elektromobilności na poziomie wynikającym z Ustawy powinno mieć charakter etapowy, adekwatny do pojawiających się możliwości finansowania zewnętrznego i potencjału finansowego zarówno spółki jak i miasta.
Należy także nadmienić, że uwarunkowania zewnętrzne eksploatacji autobusów elektrycznych znajdują się wciąż na etapie tworzenia ram prawnych, a ich dalsze rozszerzanie może wpływać hamująco na rozwój rynku elektromobilności.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Kraków
UM
MPK Kraków
elektrobus
elektromobilność
  • Jakub Kacper Kopko – 05.12.2018

    A prąd drożeje...

  • Marcin Wroński – 05.12.2018

    Ciekawie bedzie za 8-10 lat jak zaczną padać baterie 😁

  • Tomasz Trawinski – 05.12.2018

    A Piotr Grzelakgr zmienia logo A Kraków pokazuje wszystkim Co jest na rzeczy Grzelak jak Duda silniki elektryczne są takie same ja Diesla euro 6

  • Sebastian Szymoniak – 05.12.2018

    wow

  • Krzysztof Kochaczewski – 05.12.2018

    szybko będę się pozbywać jak prąd podrożeje o 70%hehe

  • Slávek Pankrácký – 06.12.2018

    Móže niekdo powídat ile kosztuje 1 elektrobus?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.