TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kraków podlicza elektrobusy. Czy jest zysk? [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 15.05.2018 13:16:13 1 komentarz
Kraków podlicza elektrobusy. Czy jest zysk? [FILM]

Podczas krakowskiej konferencji "Kierunek e-mobilność"Kazimierz Fudala z MPK Kraków podał informacje, ile spółkę kosztował milion kilometrów autobusów elektrycznych.

Podczas krakowskiej konferencji "Kierunek e-mobilność", Kazimierz Fudala z MPK Kraków podał informacje, ile spółkę kosztował milion kilometrów autobusów elektrycznych.

Na początek kilka informacji o elektrycznej flocie MPK SA. 29 kwietnia 2014 r. operator uruchomił pierwszą regularną linię autobusową w Polsce obsługiwaną przez autobusy elektryczne. Dzisiaj spółka posiada 26 autobusów elektrycznych, w tym:

  1. 3 pojazdy o długości 18 metrów - Solaris Urbino 18 electric

  2. 19 pojazdów o długości 12 metrów - Solaris Urbino 12 electric

  3. 4 pojazdy o długości 9 metrów - Solaris Urbino 8,9LE electric

To nie koniec e-inwestycji. W zależności od warunków rządowego programu e-Bus, Kraków zamierza nabyć dodatkowo 161 autobusów elektrycznych.

W zakresie infrastruktury firma posiada 4 stacje szybkiego ładowania poprzez pantograf oraz 28 wolnych stacji ładujących na terenie zajezdni Wola Duchacka. Kolejne 4 stacje ładowania poprzez pantograf są w budowie. O tym podczas konferencji "Kierunek e-mobilność" mówił Kazimierz Fudala z MPK Kraków:


Koszty po milionie

Teraz informacje co do wydajność transportu w okresie próbnym. W tym czasie elektryczna flota MPK Kraków przejechała ok. 1 milion km. Dane opracowana na podstawie eksploatacji 26 autobusów elektrycznych. Koszt zużycia energii dla tego przebiegu wyniósł ponad 336 tys. zł. Dla pokonania tego samego dystansu przez analogiczne autobusy z silnikami diesla MPK musiałoby wydać 1327 tys. zł, co oznacza zysk na poziomie 992 tys. zł. I od razu mamy pierwsze zastrzeżenie. W celu wykonania tej samej czynności przewozowej MPK musiałoby podstawić 21 autobusów z silnikiem wysokoprężnym, które dysponują większą pojemnością pasażerską. Czyli firma mogłaby kupić o 5 mniej nowych pojazdów. Do tego dochodzą nakłady na infrastrukturę ładowania. Ostatecznie nie udało się nam precyzyjnie policzyć, czy mówić kolokwialnie autobusy na prąd się opłacają, gdyż całość zaburza jeszcze aspekty ekologiczny i poziomu komfortu dla pasażerów oraz kierowców. Zapowiadane przez Kraków dalsze e-inwestycje pokazują, że przed MPK Kraków kierunek jest tylko jeden - elektromobilność.

Zgodnie z planem przed krakowską flota autobusów elektrycznych są następujące ważne etapy :

  • 2018 r. - udział elektrobusów we flocie MPK SA wynosi 5%;

  • 2025 r. - udział elektrobusów we flocie MPK SA ma wynieść 20%;

  • 2028 r. - udział elektrobusów we flocie MPK SA ma wynieść 30%.

Takie wskaźniki równolegle pozwolą firmie spełnić wskaźniki zakładane przez ustawę o elektromobilności. Natomiast spółka nie zamierza - przynajmniej na razie - radykalnie zwiększać tego udziału. Przewoźnik nie jest jeszcze gotowy na pobór tak dużej mocy. Dodatkowo liczba obsługiwanych linii aglomeracyjnych również nie pozwala na znaczne zwiększenie udziału elektrobusów we flocie MPK.

O elektryzującej przyszłości Krakowa rozmówiliśmy z Kazimierzem Fudalą w zajezdni MPK Kraków Wola Duchacka.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
elektrobus
Solaris
MPK Kraków
  • PauloBusiak – 15.05.2018

    Czyli nadal wiele ograniczeń choćby technicznych. 21 autobusów spalinowych zrobiłoby to samo co 26 elektryków a to chyba tylko jedna linia?Może jednak lepiej budować torowiska tramwajowe, nie będzie spalin, problemów z kłopotliwymi akumulatorami i marnowania czasu na ładowanie...

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.