TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kraków z nowymi autobusami. Przed terminem [FILM]
InfoBus.pl - Opublikowano: 14.09.2018 13:00:53
Krakowianie z nowymi autobusami. Przed terminem [FILM]

Kilka tygodni przed terminem dostaw mieszkańcy Krakowa otrzymają 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości 12 metrów, w tym 56 sztuk Citaro oraz 30 szt. Citaro hybrid.

Kilka tygodni przed terminem dostaw mieszkańcy Krakowa otrzymają 86 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości 12 metrów,. w tym 56 sztuk Citaro oraz 30 szt. Citaro hybrid.

Z myślą o wygodzie mieszkańców oraz w trosce o środowisko udało się przyspieszyć realizację dwóch kontraktów podpisanych w lutym i marcu 2018 roku z firmą EvoBus Polska. To pierwsza po niemal dekadzie przerwy dostawa autobusów marki Mercedes-Benz Citaro do stolicy Małopolski.

Nowe autobusy oficjalnie odebrali m.in.: prezydent Krakowa Jacek Majchrowski oraz prezes MPK Kraków Rafał Świerczyński i wiceprezes MPK Kraków Mateusz Szałkowski. W uroczystości ze strony EvoBus Polska wzięli udział m.in.: Ulrich Bastert, szef marketingu, sprzedaży i serwisu Daimler Busses oraz Artur Konarski, prezes EvoBus Polska.

86 gwiazd

Dzięki temu już we wrześniu na ulice miasta wyjedzie 56 autobusów z silnikami spełniającymi najwyższe europejskie normy Euro 6, których zakup został dofinansowany w ramach projektu unijnego oraz 30 autobusów zamówionych w formie leasingu finansowego. Warto podkreślić, że w każdym z tych 30 pojazdów po raz pierwszy w Polsce zastosowano nowatorskie rozwiązanie hybrydowe dedykowane dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego specjalnie dedykowanym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma dodatkowymi superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji. Silnik spalinowy jest zawsze wspomagany silnikiem elektrycznym w chwilach największego obciążenia, a więc w praktyce podczas każdego ruszania pojazdu z postoju z przystanku czy na skrzyżowaniu.


Zdaniem prezydenta

Mieszkańców miasta z pewnością ucieszy wiadomość, że od 14 września zdecydowana większość z tych nowoczesnych i ekologicznych autobusów będzie już kursować na kilkunastu liniach.

Wszystkie autobusy spełniają najnowsze wymogi dotyczące norm spalin Euro 6, przy najniższej z możliwych emisji szkodliwych substancji. Układ napędowy został specjalnie dobrany dla Krakowa uwzględniając topografię miasta i zapewniając możliwie najniższe zużycie paliwa m.in. poprzez zastosowanie możliwości rekuperacji energii hamowania i jej ponownego wykorzystania.

- Działania Krakowa na rzecz czystego powietrza to nie tylko wymiana pieców, ale także i zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Już w połowie października Kraków będzie pierwszym dużym miastem w Polsce ze 100 proc. ekologicznego taboru autobusowego. W ciągu ostatnich 3 lat wydaliśmy na tabor miejski blisko miliard złotych. Ale to nie koniec zakupów miasta. Już w przyszłym roku skupimy się na zakupie nowoczesnych tramwajów – powiedział prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski.

Jak z kolei dodał Artur Konarski: -"Jestem przekonany, że wybór naszych autobusów, w tym 30 sztuk Citaro hybrid, jest optymalnym rozwiązaniem dla mieszkańców Krakowa, łączącym ekologię z bezpieczeństwem oraz estetyką i komfortem".

Krakowski standard

Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracy kierowcy oczywiście w pełni klimatyzowane i oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcja pojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresie bezpieczeństwa. Nowe niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów.

Środki na zakup 56 autobusów z silnikiem Euro 6 pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Krakowski przewoźnik otrzyma na to zadanie dofinansowanie w wysokości 49,3 mln zł. Zakup tych autobusów jest kontynuacją poprzedniego projektu, którego efektem był wcześniejszy zakup 107 nowych ekologicznych autobusów w latach 2016-2017. Łączna wartość środków UE pozyskanych na zakup autobusów w obu projektach wynosi 190,22 mln zł.

Z kolei dostawa 30 autobusów z innowacyjnym hybrydowym rozwiązaniem została zrealizowana w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. i PeKaO Leasing Sp. z o.o. Wartość kontraktu to 41.353.431,60 zł netto.

Tylko w tym roku MPK SA w Krakowie zaplanowało dostawę 160 nowych ekologicznych autobusów. W lipcu 2018 roku na ulice miasta wyjechało już 38 autobusów przegubowych. W najbliższych tygodniach do Krakowa przyjadą jeszcze m.in. autobusy hybrydowe firmy Volvo (12 sztuk) oraz autobusy do obsługi tele-busa (3 sztuki). Dzięki temu jeszcze w tym roku z ulic Krakowa zostaną wycofane wszystkie autobusy z silnikami nie spełniającymi co najmniej normy emisji spalin Euro 5.

Parametry nowych autobusów:

Długość pojazdu: 12,135 m

Szerokość pojazdu: 2.550 mm

Wysokość maksymalna pojazdu: 3,120 m

Łączna liczba miejsc: min. 85

Liczba miejsc siedzących: 28



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
hybryda
MPK Kraków
Mercedes-Benz
  • Mateusz Jadziński – 14.09.2018

    Dobrze, że zamontowali duże przesuwane okna. Przydadzą się latem, kiedy klimatyzacja zawiedzie

  • Damian Żywczak – 14.09.2018

    Widziałem je dzis na mieście juz. Prze śliczne.

  • Jerzy Gicala – 14.09.2018

    A co z 10 szt Autosanów , już dwa tygodnie po terminie , a w artykule wogóle ich nie ujmują. Czyżby MPK zerwało kontrakt?

  • Piotr Pyć – 15.09.2018

    No i dobrze. Nadchodzi wielkimi krokami remont torowiska do Bronowic...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.