TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

KZK GOP bez ofert na elektryczną linię 230
Konrad Bek - Opublikowano: 01.02.2017 10:59:25 2 komentarze
KZK GOP bez ofert na elektryczną linię 230

Na przełomie grudnia i stycznia informowaliśmy, że Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego ogłosił przetarg na linię 230, na której miałyby pojawić się w pełni elektryczne autobusy. Jak się okazało 30 stycznia podczas otwarcia ofert, nikt nie przystąpił do przetargu.

Cztery elektrobusy i co dalej.

Postępowanie na 230 to miało być kolejnym już długoterminowy w sieci KZK GOP, zapoczątkowanych przez ubiegłoroczne przetargi, chociażby na przyspieszone linie 820 i 860. Jak to już bywa w przetargach Komunikacyjnego Związku Komunalnego, Organizator zastrzegł sobie możliwość rozszerzenia bądź też skrócenia zamówienia o ok. 0,54 mln wzkm, a realizacja kontraktu rozpocznie się 1. maja br.

Przypomnijmy, że do tej pory KZK GOP unieważnił wszystkie poprzednie postępowania na tą linię, a było ich sporo. Tradycji w tym wypadku, również stało się za dość. Dlaczego? Być może ze względu na bardzo bliski okres realizacji. Budowa chociażby czterech autobusów elektrycznych, które miały by być ładowane tylko na zajezdni, bez kompletnie żadnego przystanku z ładowaniem chociażby pantografowym, mija się z celem.

KZK GOP od przyszłego wykonawcy wymagał czterech w pełni niskopodłogowych autobusów napędzanych silnikami elektrycznymi, o długości do 12m - określone jako BNe i pojemności 75 miejsc, a w tym min. 18 miękkich miejsc siedzących z czego 10 ma być dostępnych bezpośrednio z podłogi. Wszystkie pojazdy miały być wyprodukowane nie później niż w 2016 roku. Elektrobusy miały być wyposażone w układ drzwi wejściowych 2-2-2, o szerokości 1200mm. Na wyposażeniu miał się znaleźć monitoring, bezprzewodowy dostęp do internetu poprzez router WiFi, a także min. 5 ładowarek USB do urządzeń moblinych. Standardowo już autobusy miały być przygotowane pod instalację systemu ŚKUP oraz posiadać kompletną informację pasażerską na zewnątrz (tablice przednią, boczną i tylną oraz głośnik do zapowiedzi) oraz wewnętrzną (LED-owe wyświetlacze pokazujące m.in. aktualną pozycję autobusu). Dodatkowym komfortem dla podróżnych byłaby klimatyzacja o mocy min. 25kW. Oprócz tego na wyposażeniu miał się znaleźć pakiet udogodnień niezbędnych dla osób z niepełnosprawnościami.

Warunki udziału

O zamówienie mógł ubiegać się wykonawca, który m.in. posiadał odpowiednie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, a oprócz tego należycie wykonał lub wykonuje w okresie ostatnich trzech lat, przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, usługi w zakresie przewozów regularnych zgodnie z ustawą o łącznej wartości nie mniejszej niż 8 mln zł brutto w tym okresie. Oferta miała być zabezpieczona wadium w wysokości 0,5 mln zł, a w czasie trwania okresu umowy wszystkie cztery pojazdy miały pokonać co najmniej 2 mln wzkm. Niestety żaden z przyszłych wykonawców nie zadeklarował udziału w postępowaniu. Jest to spowodowane bardzo krótkim rozpoczęciem realizacji zadania, bo od 1 maja br. Być może prywatni przewoźnicy boją się nowych rozwiązań, i możliwości jakie dają autobusy elektryczne. Czy będzie kolejna odsłona, tym razem z wydłużonym czasem rozpoczęcia realizacji zadania? Prawdopodobnie przekonamy się już niebawem.

Do tej pory na linii 230 relacji: Ruda Śląska Halemba Pętla ↔ Ruda Śląska Godula Plac Niepodległości, przewinęło się co najmniej pięciu przewoźników. Byli to m.in. PKMM Świerklaniec, Henzago Ruda Śląska, Transkom Piekary Śląskie, PPUH Kłosok Żory, Rudpol-OPA Ruda Śląska oraz IREX Świętochłowice. Obecnie można tam spotkać pojazdy tego ostatniego przewoźnika, który do obsługi dziennie wysyła Mercedesy Conecto, Irisbusy Crossway czy też MAZ-y 103. Warto również nadmienić, że obecnie kursujący na linii przewoźnik testował elektrycznego Solarisa Urbino 12 electric w grudniu ubiegłego roku m.in. na linii 230, 600 i 663. Ponadto dzień przed rozpoczęciem testów elektrobus był prezentowany dla włodarzy miasta Ruda Śląska.


Sprawdź też:
KZK GOP
elektrobus
przetarg
linia
  • m – 03.02.2017

    "Postępowanie na 230 to miało być kolejnym już długoterminowy w sieci KZK GOP, zapoczątkowanych przez ubiegłoroczne przetargi"
    Co? Jeszcze raz

  • adi – 21.02.2017

    Mogli zostawic rud pola niemieli by problemu

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.