TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Lublin lubi przegubowe trolejbusy. Przetargi na 15 pojazdów!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 23.04.2019 14:00:57
fot. Rafał Nieściór, phototrans.pl

W Lublinie pojawią się kolejne przegubowe trolejbusy. ZTM sprawił bardzo miłą niespodziankę po świętach. Od dziś urzędnicy prowadzą dwa przetargi na dostawę łącznie 15 przegubowców "z szelkami".

W Lublinie pojawią się kolejne przegubowe trolejbusy. Zarząd Transportu Miejskiego sprawił bardzo miłą niespodziankę po świętach. Od dziś, 23 kwietnia urzędnicy prowadzą dwa przetargi na dostawę łącznie 15 przegubowców "z szelkami".

Lublin pionierem

Lublin był pierwszym polskim miastem, który postawił na fabrycznie nowe i w pełni niskopodłogowe trolejbusy przegubowe. W 2014 roku miasto kupiło dwanaście Solarisów Trollino 18. W ubiegłym roku natomiast pojawiło się 15 sztuk Ursusów CS18LFT. Co ważne od samego początku mocno postawiono na dodatkowy napęd w postaci baterii. Dzięki temu lubelskie "osiemnastki na szelkach" mogą być kierowane do obsługi linii z odcinkami bez sieci trakcyjnej. Obecnie wszystkie pojazdy są kierowane głównie do pracy na liniach 151, 156, 159 i 161.

Jednak przegubowych trolejbusów będzie jeździło po Lublinie jeszcze więcej. Dziś ogłoszono dwa przetargi na dostawę 15 pojazdów. Wymagania wobec nich ZTM ma identyczne, różne są tylko terminy dostaw. Pięć trolejbusów z mniejszego przetargu ma zostać dostarczony najpóźniej do 4 maja 2020 r. Pozostała dziesiątka ma trafić do Lublina niespełna rok później, do 1 kwietnia 2021 r.

Oczywiście z bateriami

Każdy z trolejbusów ma być całkowicie niskopodłogową konstrukcją z nadwoziem o długości 17,5 - 18,75 m, szerokości 2,5 - 2,55 m i nie wyższym niż 3,4 m. Musi on pomieścić przynajmniej 120 pasażerów, w tym nie mniej niż 40 na miejscach siedzących. Przynajmniej 10 foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez cztery wejścia w układzie 2-2-2-2.

Każda z maszyn musi posiadać sterowanie impulsowe oparte na falownikach. Trolejbusy muszą posiadać asynchroniczny silnik trakcyjny o mocy min. 240 kW. Jednostka ma być zabudowana przed osią napędową. Nie zabraknie oczywiście baterii. Litowo-jonowe zasobniki mają mieć pojemność nie mniejszą niż 40 kWh i żywotnością na poziomie min. 4 000 cykli ładowania. Z SIWZ wynika, że ZTM oczekuje maszyn, które na bateriach pokonają dystans min. 16 km.

Na szczegóły jeszcze mamy czas, więc standardowo czas na warunki formalne. W przetargu na pięć trolejbusów są to:

  • min. 5 mln PLN zdolności finansowej
  • ubezpieczenie od prowadzonej działalności na min. 1 mln PLN
  • dostarczenie w ciągu ostatnich trzech lat w ramach jednej dostawy min. trzech trolejbusów o wartości nie mniejszej niż 5 mln PLN brutto
  • wadium 100 000 PLN

Jeżeli chodzi o postępowanie na 10 przegubowców "na szelkach" to siłą rzeczy niektóre warunki "podkręcono" dwukrotnie. Są to:

  • min. 10 mln PLN zdolności finansowej
  • ubezpieczenie od prowadzonej działalności na min. 1 mln PLN
  • dostarczenie w ciągu ostatnich trzech lat w ramach jednej dostawy min. sześciu trolejbusów o wartości nie mniejszej niż 10 mln PLN brutto
  • wadium 200 000 PLN

W obydwu postępowaniach są identyczne kryteria oceny ofert. Cena ma 60% wagi. Do 25% można wywalczyć w ocenie technicznej. 10% z kolei to warunki gwarancji. Pozostałe 5% można zdobyć za zaoferowanie trolejbusów ze średnim zużyciem energii w warunkach ruchu miejskiej nie większym niż 1,4 kWh/km.

Na oferty ZTM czeka do 30 maja. Najważniejsze pytanie w tej chwili to na ile ofert możemy liczyć. Orientacyjna wartość obu zamówień to 29 700 000 PLN netto. A to daje szacunkową wartość jednego trolejbusu w wysokości 1 980 000 PLN netto.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
ZTM Lublin
trolejbus
  • Kuba Perkowski – 23.04.2019

    Za pewne będą to solarisy

  • Bartosz Puczyński – 23.04.2019

    Solaris jedyny dostawca który na chwilę obecną jest dostawcą trolejbusów i autobusów, znając realia ZTM Lubelski to dla nich będzie za drogo, albo coś im się nie będzie podobało. Czarno to widzę :/

  • Krzysztof Jakubowski – 23.04.2019

    Może ursus? Wyjdzie na prosta.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.