TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MAN o wirusie w autobusowej klimatyzacji: Bardzo niskie ryzyko
WIRUS, KLIMA, PASAŻER, KIEROWCA, MAN InfoBus.pl - Opublikowano: 22.05.2020 17:00:05
MAN o wirusie w autobusowej klimatyzacji: Bardzo niskie ryzyko

Zdrowie pasażerów i kierowców – szczególnie w dobie koronawirusa - jest najwyższym priorytetem nie tylko dla operatorów autokarów i autobusów miejskich, ale także dla producentów taboru.

Zdrowie pasażerów i kierowców – szczególnie w dobie koronawirusa - jest najwyższym priorytetem nie tylko dla operatorów autokarów i autobusów miejskich, ale także dla producentów taboru.

Zdaniem MAN , oprócz już obowiązujących ogólnych zasad higieny i dystansu częściej powinniśmy zwracać uwagę na to, jak najlepiej korzystać z systemów klimatyzacyjnych.

O to kilka ważnych rad od MAN Truck & Bus dla kierowców i operatorów.

Klimatyczne ABC

Heinz Kiess, dyrektor ds. marketingu produktów w firmie MAN Truck & Bus, wyjaśnia, o czym dokładnie powinni pamiętać kierowcy i kierowcy autobusów, aby zminimalizować ryzyko infekcji w strefie pasażerskiej.

Co należy zrobić, aby zminimalizować ryzyko infekcji?

Heinz Kiess: Kierowcy i operatorzy powinni podjąć różne środki, aby ograniczyć możliwość rozprzestrzeniania się wirusa w strefie pasażerskiej w systemie klimatyzacji autobusu. Po pierwsze, system klimatyzacji powinien być używany tylko w trybie świeżego powietrza - tam gdzie to możliwe - i bez recyrkulacji. Ponadto nie należy ręcznie wyłączać systemu za pomocą przełącznika, ponieważ powoduje to wyłączenie sprężarki czynnika chłodniczego, a nie dmuchawy. Aby uniknąć zmniejszenia ilości świeżego powietrza w strefie pasażerskiej, nie należy ręcznie zmniejszać prędkości dmuchawy. W przypadku autobusów z zestawami serwisowymi zalecamy ich zamknięcie przed rozpoczęciem podróży. Może to pomóc uspokoić pasażerów, ponieważ nie będą już narażeni na bezpośredni przepływ powietrza. Zamiast tego powietrze będzie pochodzić tylko z otworów wentylacyjnych w kanale dachowym. Aby zwiększyć czystość powietrza, wewnętrzne filtry powietrza w montowanym na dachu systemie klimatyzacji i przednim boksie należy również wymieniać w regularnych, krótkich odstępach czasu.

Jak ogólnie działa system klimatyzacji autobusów?

Heinz Kiess: "Temperatura zadana w części pasażerskiej jest regulowana za pomocą elementów grzejnych w części pasażerskiej: są one umieszczone zarówno pod siedzeniami, jak i na ścianach bocznych. Przednia skrzynka i montowany na dachu system klimatyzacji również pomagają utrzymać zadaną temperaturę. Dzięki nim proporcja świeżego i recyrkulowanego powietrza jest regulowana zgodnie z warunkami otoczenia za pomocą "kontroli przestrzeni pasażerskiej". Tutaj powietrze jest filtrowane przez wewnętrzne filtry powietrza zainstalowane standardowo i do pewnego stopnia za pomocą filtrów z węglem aktywnym. Następnie zużyte powietrze jest odprowadzane osobnymi kanałami. Dzięki aktywnej wentylacji zużyte powietrze jest trwale usuwane z wnętrza pojazdu przez te kanały, co gwarantuje płynną cyrkulację powietrza.

Jak wysokie jest ryzyko infekcji ze strony układu klimatyzacji?

Heinz Kiess: Teoretycznie nie możemy całkowicie wykluczyć możliwości zakażenia koronawirusem z powodu klimatyzacji autobusowej. Szacujemy jednak, że ryzyko jest bardzo niskie. Inne czynniki - jak nieprzestrzeganie ogólnych zasad higieny i dystansowanie - stanowią znacznie większe ryzyko infekcji. Dlatego też w autobusach należy stosować regionalne, krajowe i międzynarodowe środki bezpieczeństwa określone lub zalecane przez odpowiednie władze. Ponadto kierowcy autobusów i operatorzy powinni zapewnić regularną dezynfekcję uchwytów i słupków. Uważamy również, że rozsądne jest przestrzeganie zasad higieny i zapewnianie środków odkażających przy wejściu do autobusu.

Czy istnieją inne środki ochrony, szczególnie dla kierowców?

Heinz Kiess: "Wielu producentów i operatorów rozważa obecnie rozdzielenie kabiny kierowcy od strefy pasażerskiej za pomocą szyby z pleksiglasu lub czegoś podobnego. Niektóre takie rozwiązania zostały już wdrożone. My również otrzymujemy więcej zapytań w tym zakresie, szczególnie z rynku autobusów miejskich. W przypadku nowej generacji autobusów miejskich MAN wkrótce będziemy w stanie zaoferować ekran ochronny dla miejsca pracy kierowcy jako specjalne wyposażenie zainstalowane w fabryce - oraz jako zmodernizowane rozwiązanie w ramach obsługi posprzedażnej. Otrzymaliśmy również zapytania dotyczące wszystkich innych pojazdów obsługiwanych przez naszych klientów, takich jak autobusy międzymiastowe. W Centrum modyfikacji autobusu MAN w Plauen możemy szybko wdrożyć niestandardowe rozwiązania dla konkretnych przypadków. Istnieje już kilka pomysłów na autokary, które opracowujemy w ścisłej współpracy z odpowiednimi firmami. Obecnie przepisy i specyfikacje na poziomie międzynarodowym są bardzo niespójne, dlatego staramy się omawiać i wdrażać dobre pomysły, które przekraczają granice państw.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też: