Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MAN z umową w Gdyni. 55 autobusów dla PKM i PKA! [FILM]

infobus
18.10.2018 06:00
0 Komentarzy

Tak dużego kontraktu autobusowe w historii gdyńskiej komunikacji nie było od momentu dostaw Jelczy M122MB, a więc od dwudziestu lat! Wczoraj, 17 października miasto podpisało umowę z MAN-em. 55 nowych autobusów trafi na gdyńskie ulice do września 2019 r.

Już w przyszłym roku podróż autobusem po ulicach Gdyni będzie wygodniejsza i bezpieczniejsza, a przy tym jeszcze bardziej ekologiczna. Łatwiej będzie korzystać z komunikacji miejskiej także osobom z niepełnosprawnym, które skorzystają z najnowszych rozwiązań zwiększających dostępność. Podpisana wczoraj w gdyńskim Urzędzie Miasta umowa z firmą MAN zapewni dostawę 55 nowych autobusów. Producent „lwów” dostarczy nad morze dwa typu autobusów. Będą to 23 standardowe pojazdy Lion'sy City A21 oraz 32 przegubowe Lion's City A23.

Aby zobrazować ilość nowych autobusów, najlepiej posłużyć się przykładem: nowy tabor może przewieźć jednocześnie ponad 6 5000 osób. To największy kontrakt na tego typu pojazdy w ostatnim dwudziestoleciu. Jego łączna wartość to 76 010 310 PLN brutto. Daje to cenę jednostkową w wysokości 1 262 000 PLN za autobus przegubowy. Z kolei koszt pozyskania jednej solówki wyniesie miasto 931 000 PLN netto. W tych cenach każdy z 55 „lwów” będzie objęty trzyletnią gwarancją całopojazdową.

Zakup nie byłby możliwy gdyby nie pozyskane przez Gdynię wsparcie unijne. Otrzymane dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pokrywa aż 75% kosztów.
Umowę sygnowali swoimi podpisami prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek i Kamil Gromek, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck&Bus Polska.

„Nowy, ekologiczny tabor to poprawa jakości życia mieszkańców. Wygodny dojazd do pracy i szkoły, mniej samochodów na drogach i czyste powietrze” – mówił Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Nowe MAN-y dla Gdyni będą wyposażone w:

  • silniki D20 spełniające najbardziej restrykcyjną normę czystości spalin EURO 6

  • klimatyzację całopojazdową – zapewniającą komfortową temperaturę podróży, szczególnie latem podczas upałów

  • wszystkie przyciski oznaczone będą alfabetem Brailla, by ułatwić podróż osobom niewidomym i słabo widzącym

  • zewnętrzne wyświetlacze diodowe w kolorze białym o wysokiej rozdzielczości (to kolejne udogodnienie dla osób słabo widzących)

  • dwa monitory LCD (w przegubowych A23 trzy), w tym jeden 39″, czyli tzw. e-koraliki, które już na dobre zadomowiły się także w Gdyni

  • gniazda USB do ładowania telefonów, tabletów itp.

  • monitoring

  • głosowe zapowiedzi przystanków

  • rampę ułatwiającą wjazd osobom poruszających się na wózkach inwalidzkich

„To jest najnowsza technologia, którą oferujemy z jednej strony, a z drugiej strony jest to autobus, który produkujemy już od iluś lat. Więc tak naprawdę jest sprawdzony, super dopracowany i wierzę, że będą się świetnie tutaj spełniały” – mówił o „lwach”, które trafią do Gdyni Kamil Gromek, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck&Bus Polska.

Najważniejszą zmianą będzie wyższy komfort podróży – pasażerowie zalety nowego taboru odczują już w przyszłym roku. Zgodnie z podpisaną umową MAN ma dokładnie 330 dni na zrealizowanie dostaw. To oznacza, że na gdyńskich ulicach 55 nowych „lwów” pojawi się nie później niż we wrześniu 2019 roku.

Pojazdy zostaną rozdysponowane pomiędzy dwiema gdyńskimi spółkami autobusowymi. W jakich proporcjach? Na razie nie wiadomo, choć można przypuszczać jakie kryteria będą o tym decydować albo już zdecydowały. Najwięcej trafi zapewne do Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej. Obecnie dysponuje ono 92 autobusami (w tym 31 zasilanych gazem CNG), z czego MAN-y stanowią prawie 80% floty przewoźnika z Kaczych Buków. Z kolei Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej dysponuje obecnie 78 pojazdami. MAN będzie zupełnie nową marką w zajezdni przy ulicy Platynowej.

Dostawy nowych „lwów” pozwolą na wycofanie najstarszych pojazdów u obydwu gdyńskim przewoźników. To oznacza zmierzch m.in. Mercedesów O405N i GN, Neoplanów K4016TD i N4021TD, autobusów Volvo 7000/7700 oraz najstarszych Solarisów i MAN-ów.

Nie tylko autobusy
To jednak nie jedyne taborowe zakupy nad morzem. Przypomnijmy, że w kwietniu tego roku Gdynia podpisała także umowę z firmą Solaris, dzięki której do wiosny 2019 roku na ulice trafi także 30 fabrycznie nowych trolejbusów, w tym 16 pojazdów przegubowych. Jesteśmy na moment przed rozpoczęciem dostaw z tego kontraktu. Solaris jest w trakcie uzyskiwania homologacji na debiutujące w Polsce trolejbusy z rodziny Nowego Trollino. O „dwunastkach” pisaliśmy tutaj, natomiast o „osiemnastkach” można przeczytać tutaj.

Przedwczoraj ogłoszono natomiast przetarg na zakup 6 sztuk „super-trolejbusów”. Takie określenie z naszej strony pojazdy zawdzięczają możliwościom, których od nich oczekuje Gdynia. Za sprawą baterii LTO o pojemności min. 84 kWh będą one mogły być praktycznie uniwersalnymi pojazdami z napędem elektrycznym. Ich zakup jest możliwy dzięki wsparciu w ramach programu GEPARD 2.

Komentarze