Białoruski producent MAZ obchodzi w tym roku 75 urodziny. Z tej okazji postanowił zaprezentować nowość w swojej ofercie produktowej. To miejski autobus trzeciej generacji, który docelowo zastąpi obecnie oferowane modele 10x i 2xx.
Białoruski producent MAZ obchodzi w tym roku 75 urodziny. Z tej okazji postanowił zaprezentować nowość w swojej ofercie produktowej. To miejski autobus trzeciej generacji, który docelowo zastąpi obecnie oferowane modele 10x i 2xx. MAZ wiąże duże nadzieje z nowym 303.
Nowa miejska konstrukcja białoruskiego producenta znacznie różni się od swoich poprzedników zarówno pod względem desingu nadwozia, wystroju wnętrza oraz kilkoma nowymi rozwiązaniami technicznymi. Od razu widać w jakimś zakresie futurystyczny wygląd zewnętrzny, w którym twórcy, według zapewnień producenta, dokonali połączenia europejskiego stylu designerskiego z trendami krajowymi. Efekt? Nam nasuwa się inspiracja dwoma autobusami- nowymi odsłonami Mercedesa Conecto oraz Solarisa Urbino 12.
MAZ jednak wyszedł nieco ponad to. Z zewnątrz autobus przypomina nieco żubra, a to za sprawą osłon dachowych. Co one kryją? Na razie można się tylko domyślać. Kolejnym nowym elementem nadwozia jest zakrzywiona dolna linia okien oraz ogólnie zwiększenie udziału w wykończeniu karoserii elementów szklanych.
Prototypowy MAZ 303 zabiera na pokład maksymalnie 110 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. W większości to fotele Ster NewCity, ale nie zabrakło także "półtoraków" typu 8MP. 11 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi, co w porównaniu z MAZ-em 203 jest już sporą zmianą na plus. Oczywiście na życzenie klienta producent może jeszcze poprawić ten wynik nawet do 16 siedzeń. Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.
Jak wspomnieliśmy na wstępie zmianie uległ wystrój wnętrza. mamy zaokrągloną podsufitkę, zupełnie inne wykończenie elementów poniżej linii okien oraz podłogi. Wygląda to całkiem nieźle i nie ma tego co porównywać z poprzednikami modelu 303. Zmianie uległa także kabina kierowcy. MAZ w prototypie zastosował kabinę typu półotwartego. Kierowca ma do dyspozycji ruchomy pulpit ACTIA II wraz z kierownicą, która posiada przyciski pozwalające na uruchomienie niektórych funkcji.
Czas zerknąć pod tylną maskę MAZ-a. A tam mamy standard, który stosuje białoruski producent od czasu wdrożenia do oferty autobusów, które spełniają normę Euro 6. 303 posiada stojący silnik Mercedes OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1200B.
W pierwszej kolejności MAZ chce rozpocząć sprzedaż modelu 303 na kraja postsowieckich oraz Azji Południowo-Wschodniej. Ambicje producenta sięgają jednak dalej. Ten bowiem liczy na przychylność stałych klientów z Europy Środkowej m.in. z Polski, Rumunii oraz Bałkanów.
Autobus typu 303 to nie jedyny nowy miejski projekt MAZ-a. Pod koniec 2018 r. producent pokazał swojego przegubowego "pchacza", czyli model 216. Pisaliśmy o nim tutaj, a także tu. Ten drugi nawiązuje konstrukcyjnie jednak to jeszcze poprzednich odsłon miejskich MAZ-ów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

MAZ zrobił postęp. W takiej wersji mógłby być nawet w Warszawie.
Jest duża różnica
Troszkę 7900 też tam widać
Pomyślałem sobie, nie jest źle, nie jest chociaż wtórny. Doszedłem do zdjęcia boku...
Kwestia ceny. Na razie ceny jeszcze nie ma. Czekamy.
Wnętrze wyglądem poszło w lata 2000, kiedy to solaris sprzedawał pierwszą wersję. Widać, że tam czasy stanęły w latach 80tych i 90tych. A disajn taki jakiś nijaki, może lepsze zdjęcia dałyby lepszy obraz tego czegoś. Do tego dochodzi cena, jakość i co oni tam wrzucają, ciekawe 110 miejsc, czyli autobus na wschód, a nie dla europejczyków? No chyba, że polska ma zostać wcielona do ZSSR II i będzie RP IV...
Zachwycając się wyglądem pamiętajmy że w pojazdach użytkowych to technika ma decydującą rolę... A techniki zazwyczaj nie poznamy patrząc na ładnie wyeksponowane pojazdy na targach czy prezentacjach
Maksymilian Jarosz- zgadzam sie z tobą przód ma od volvo 7900 a boki mi wyglądają na najnowszą generację solarisa ;p
powinien miec nazwę Solar-Volv : 7900-U12 ;p
Muszą nadążyć za techniką, ja tu widzę więcej nowego KAMAZa niż samego MAZa ;)
Moje pierwsze skojarzenie to było Volvo 9900 jak to zobaczyłem.
Łukasz Robert Siennicki
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.