Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mercedes-Benz eCitaro jako hiszpański autobus roku 2019

infobus
13.02.2019 11:00
0 Komentarzy

Kontynuujemy cykl o hiszpańskichnagrodach. Autobusem miejskim roku 2019 został elektrobus Mercedes-Benz eCitaro.

To pierwsza nagroda dla nowegoautobusu elektrycznego Mercedesa. Tytuł „City Bus of the Year 2019” przyznałomu grono 46 ekspertów z firm i stowarzyszeń transportowych, którzy co rokuwybiera hiszpański autobus / autokar roku. Głosowanieprowadzi wydawnictwo Editec.

eCitaro to zeszłoroczny elektrycznydebiutant z jesiennych targów IAA 2018, gdzie Daimler Buses po raz pierwszy przedstawiłgo szerszej publiczności. Od tego czasurozpoczęła się już jego seryjna produkcja, a pierwsze autobusy zostałyuruchomione na regularnych trasach autobusowych – m.in. przez Rhein-Neckar-VerkehrGmbH w Mannheim.

Zwycięstwo w Hiszpanii jest jużw pewnym sensie tradycją Mercedes-Benz: w ubiegłym roku Tourismo zdobyłowyróżnienie „Touring Coach of the Year”. W tym roku ta nagroda przypadław udziale nowej generacji autokarów Volvo – 9000, które są produkowane wewrocławskiej fabryce koncernu,.

Futurystyczny design

Jednym z kluczowych elementów, która przekonała Hiszpanów dowyboru eCitaro to futurystyczny design. Stylizacja pojazdu oparta jest nadobrze znanej optyce Citaro, zawiera jednak także elementy zaczerpnięte zjęzyka formy rewolucyjnego projektu Mercedes-Benz Future Bus, przenosząccharakterystyczny design Citaro w przyszłość. Szczególnie wyraźnie uwidaczniasię to w obliczu eCitaro. Ogólnie rzecz biorąc, eCitaro prezentuje się jakojedna spójna bryła z wyraźnie zarysowanymi konturami. Optyczne triki sprawiają,że eCitaro sprawia wrażenie pojazdu proporcjonalnego i lekkiego.

Silniki eCitaro zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi ołącznej mocy do 243 kWh. Mają one budowę modułową: akumulatory zostałypodzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu,wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta,na dachu eCitaro montowane są też dwa lub cztery dodatkowe modułyakumulatorowe. Mając do dyspozycji minimum sześć a maksymalnie dziesięć modułówakumulatorowych operatorzy transportu publicznego mogą dostosować swojąstrategię użytkowania i ładowania pojazdów do swoich indywidualnych potrzeb.

W przypadku pełnego wyposażenia w dziesięć modułówakumulatorowych eCitaro w standardowej specyfikacji waży około 13,44 tony. Wpołączeniu z dopuszczalną masą całkowitą 19,5 tony odpowiada to ładownościprzekraczającej 6 ton czyli około 88 pasażerom – praktyczne nawet w godzinachszczytu.

Efektywność energetyczna

Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest wstanie dostosować się również do indywidualnych życzeń i wymagań operatorówtransportu publicznego. Na początku produkcji seryjnej przewidziano standardowoładowanie plug-in. W tym celu autobus miejski wyposażany będzie standardowo wgniazdo dla wtyczki Combo 2. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne będziedoładowanie, eCitaro będzie mógł być opcjonalnie ładowany za pomocą pantografu.

Jednakże sama pojemność akumulatora nie mówi wiele o jegowydajności, a przede wszystkim o zasięgu całkowicie elektrycznego autobusumiejskiego, będącym prawdziwą miarą zużycia energii. W przypadku autobusumiejskiego zasięg zależy w dużej mierze od warunków klimatycznych i tym samymod chłodzenia, a przede wszystkim od ogrzewania wnętrza pojazdu. Dlategowłaśnie inżynierowie poświęcili wiele uwagi kwestii zarządzania ciepłem. Jestto jedna z wyjątkowych cech eCitaro i została zoptymalizowana w każdymszczególe: W porównaniu z obecnym Citaro z silnikiem spalinowym,zapotrzebowanie na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji spadło ookoło 40 %.

Ta wyjątkowa efektywność energetyczna stwarza warunki douzyskania praktycznego zasięgu Citaro nawet w niekorzystnych warunkach. WedługSORT2 wyposażony w pełny zestaw akumulatorów Citaro uzyskuje w lecie zasięgokoło 150 kilometrów. W idealnych warunkach eCitaro pokonuje nawet 250kilometrów bez doładowania.

Wstęp do ofensywy

Zdaniem Daimlera, eCitaro w ciągu zaledwie kilku lat niemalcałkowicie zastąpi miejskie autobusy wyposażone w silniki spalinowe. Ponieważpostęp prac nad rozwojem technologii akumulatorów dokonuje się w szybkimtempie, w koncepcji eCitaro już teraz zaplanowano jego dostosowanie doprzyszłej technologii bateryjnej. Kolejna generacja eCitaro pokryje wówczas jużokoło 50 % wszystkich możliwych zastosowań. Przy tak zwiększonej pojemnościakumulatorów można zacząć poważnie myśleć o wprowadzeniu przegubowego eCitaro Gzapewniającego stosowny zasięg. Zaplanowano już dalsze etapy rozwoju, naprzykład poprzez zastosowanie tak zwanych baterii stałych, które charakteryzująsię szczególnie długą żywotnością i dużą gęstością energii. Dysponującnominalną pojemnością akumulatorów na poziomie około 400 kWh w pojazdachjednoczłonowych i jeszcze wyższą pojemnością w autobusach przegubowych eCitaro jestw stanie sprostać blisko 70 % wszystkich wymogów bez doładowania.

Ogniwo jako extender

W kolejnej fazie zwiększony zostanie po raz kolejny zasięgeCitaro poprzez zastosowanie ogniwa paliwowego wytwarzającego energięelektryczną. Zostanie ono tak zaprojektowane, aby możliwe było zrealizowanieprawie 100 % wszystkich wymogów stawianych wobec autobusów miejskich. Dziękitej technologii doładowania i niezbędna do tego celu kosztowna infrastrukturastaną się zbędne w niemalże wszystkich przypadkach, a eCitaro będzie mógłzastąpić autobusy miejskie z silnikiem spalinowym w niemalże 100 procentach.

Komentarze