TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Mercedes wygrywa w Krakowie! Próba powrotu trwała 7 lat
INFOBUS.PL - Opublikowano: 09.01.2018 17:00:48 26 komentarzy
fot. MPK Kraków

Dziś, 9 stycznia krakowskie MPK rozstrzygnęło przetarg na leasing. Po trwającej miesiąc analizie ofert spółka za lepszą uznała ofertę EvoBusa i jego partnera finansowego. Mercedes wraca do floty MPK po 7 latach przerwy.

Dziś, 9 stycznia krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne rozstrzygnęło przetarg na leasing. Po trwającej miesiąc analizie ofert spółka za lepszą uznała ofertę EvoBus Polska i jego partnera finansowego. Oznacza to, że Mercedes wraca do floty MPK po siedmioletniej przerwie.

Przypomnijmy, że nowy przetarg na dostawę w formie ośmioletniego leasingu 30 nowych autobusów klasy MAXI MPK Kraków ogłosiło 5 października. Poprzednie postępowanie, w którym Solaris walczył z MAN-em zostało unieważnione. Pisaliśmy o tym tutaj.

Zgodnie z wymaganiami przewoźnika 30 nowych autobusów klasy MAXI ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, szerokość od 2,5 m do 2,55 m, wysokość max. 3,3 m oraz niską podłogę na całej długości przeznaczonej dla pasażerów stojących. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. Oczywiście nie mogło też zabraknąć wymogu funkcji przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia o co najmniej kilkadziesiąt mm.

Silnik o pojemności skokowej co najmniej 6,7 l i nie większej niż 11 l oraz mocy w przedziale 180-220 kW z momentem obrotowym minimum 1050 Nm musi spełniać normę spalania Euro 6. Komora silnika powinna być wyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru. Dla kierowców przewidziano takie udogodnienia jak: fotel z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od potrzeb kierowcy, wieszak, minimum dwa schowki, podstawkę pod rozkład jazdy z lampką, ogranicznik prędkości regulowany przez kierowcę, dodatkową nagrzewnicę w okolicy fotela kierowcy, pojedyncze gniazdo USB.

8 grudnia upłynął termin składania ofert. Na dostawę, ośmioletni leasing i wykup 30 autobusów klasy MAXI MPK przygotowało kwotę 44 871 883,12 PLN brutto. Oznacza to, że koszt finansowania jednego pojazdu przewoźnik oszacował na maksymalnie 1 216 040,12 PLN netto. Obie oferty, które otrzymała spółka przekraczały te szacunki.

Tańszy Solaris wespół z PKO Leasing chciał wykonać zamówienie za 47 853 893,41 PLN brutto. To oznacza, że leasing z późniejszym wykupem jednego Nowego Urbino 12 kosztowałby krakowskie MPK 1 296 853,48 PLN netto. Droższą ofertę przedstawiło konsorcjum EvoBus Polska i PeKaO Leasing. Propozycja partnerów dla przewoźnika z Grodu Kraka opiewała na 50 863 906,12 PLN brutto. Oznacza to, że finansowanie i wykup jednego Mercedesa Citaro C2 kosztowałoby MPK 1 378 425,64 PLN netto.

Dziś już wiemy, że przewoźnik z Krakowa zwiększył budżet na to zamówienie i dzięki temu mógł rozstrzygnąć przetarg. Tak jak przypuszczaliśmy wyższa cena wcale nie przekreśliła szans Mercedesa w tym starciu. W stosunku do Solarisa i jego partnera tracił on co prawda przez cenę, a w ocenie technicznej wypadł identycznie. Zadecydowało jednak ocena zużycia paliwa w warunkach testu SORT2. W tym kryterium Mercedes zdobył komplet, co w zupełności wystarczyło by zyskać finalnie przewagę na producentem "jamników". Efekt? 91,24 pkt : 84,5 pkt na korzyść "gwiazdy".

Solaris co prawda może się odwołać od tego rozstrzygnięcia do KIO, ale jest to mało prawdopodobne zważywszy na jego obecne priorytety. Zatem powoli możemy już szykować się do powrotu Mercedesa do floty krakowskiego MPK po siedmioletniej przerwie.

To jednak nie koniec autobusowej zakupowej karuzeli w Krakowie. Cały czas trwa ocena ofert, które złożono w trzyczęściowym przetargu na zakup 78 autobusów. O kontrakty z tego zamówienia walczą Autosan, EvoBus, Solaris i Volvo. Jesteśmy także przed otwarciem ofert w bardzo ciekawym przetargu na dostawę 11 autobusów hybrydowych, które wcale nie muszą być nowe. Dynamika jak widać zbieżna z ambitnymi założeniami MPK Kraków. A cel jest prosty- już niedługo najstarsze autobusy w historycznej stolicy Polski mają spełniać przynajmniej normę Euro 5.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MPK Kraków
Mercedes
Solaris
PKO Leasing
PeKaO Leasing
leasing
wynajem
  • ROLINN – 09.01.2018

    Maski antysmogowe dadzą mieszkańcom?. Niezłe początki Judeopolonii. Największy smog w Polsce a Ci kupują nadal diesle. Im prędzej zdziesiątkujemy Polaków we własnym kraju tym prędzej powstanie państwo POLIN. Brawo Kraków za zabijanie swoich podatników.

  • advisor – 09.01.2018

    @ROLINNWaść bredzisz... EURO 6 emituje bardzo mało, januszowe passerati czy wiejskie 20-letnie BMW bardziej truje niż współczesny autobus z silnikiem diesla. Mercedesa witamy w grodzie Kraka z powrotem, dobry wybór.

  • Ciekawski – 09.01.2018

    Akurat w przypadku Krakowa to wydaje się że silniki spełniające normę EURO 6 "wydychają" czystsze powietrze niż zasysaja

  • super – 09.01.2018

    Cóż za niespodzianka! Takiego obrotu sprawy bym się nie spodziewał.

  • XYZ – 09.01.2018

    Najbardziej ekologiczne pojazdy w mieście to hybrydy/gazowce, 2 miejsce spalinowce, a najmniej ekologiczne to elektryki. Dopóki EC będa na wegiel, to nie ma ekologii.

  • Mt – 09.01.2018

    @super Cóż to za obrót spraw? Od początku Mercedes miał duże szanse i właściwie do dzisiaj nie było wiadomo kto wygra.

  • ZF – 09.01.2018

    No i więcej takich wieści proszę! W końcu Mercedes! Ta wiadomość zrobiła mi dzień :) I to nie jeden...

  • :) – 09.01.2018

    Solaris ma pełno, Man ma pełno więc ktoś to musiał zgarnąć :-)

  • Pracownik Jamnikow – 09.01.2018

    Solaris juz zbiera żniwo na 2019

  • farafiu – 09.01.2018

    Oho, zaczęło się... Głosy, że info zrobiło dzień(mam rozumieć, że "informacja zrobiła dobrze"?), pochwały w niebiosa... Myślałem, że pękną gacie z obstrukcji, że Solaris wygra, a tu jednak i tak pękną z radości :))) Cóż, powodzenia z takim podejściem ;))Najważniejszy jest fakt, że MPK nie robiło żadnej pozorowanej ustawki jak pewna antysolarisowa szczujnia tym przestrzegała, a i zagrożenia monopolem jednej marki nie ma. Jeśli już, to warunki stawiać może Mercedes niżeli Solaris...

  • Pastorre – 09.01.2018

    No, no... nie wierzę! Czyli jednak można kulturalnie i grzecznie. Tak trzymać f... ;)

  • Hh – 09.01.2018

    Mam pytanie, skąd mpk ma tyle kasy zeby kupować setki autobusów. To przeciez chyba nawet szwajcarskie miasta nie robią takich zakupów. To wszystko na kredyt na zasadzie zastaw sie a postaw czy jak?

  • tp – 09.01.2018

    @Hh Autobusy to pikuś Kraków już stoi i w kolejkach po setki tramwajów i metro ;)

  • Rafała – 09.01.2018

    Super :-) wielkie gratulacje

  • max – 09.01.2018

    Brawo nareszcie jakość i WT ważniejsze niż cena

  • brawo Solar – 10.01.2018

    @pastorre: jakiś problem widać masz.

  • gd – 10.01.2018

    @XYZ Brednie na poziomie komentarzy z Onetu. Sam system filtrów w elektrowni oraz wykorzystywanie ładowania nocą bije na głowę zanieczyszczenia które powstają w trakcie rafinacji ropy i spalania jej w silniku. Utylizacja Li-on jest bezproblemowa, a mały tradycyjny akumulator Pb przy nich jest bombą ekologiczną, pominąwszy już produkcję i zużycie płynów koniecznych do cyklu życia pojazdu z tradycyjnym napędem.

  • furtak – 10.01.2018

    Szkoda Mercedesa na tak paskudne barwy.

  • farafiu – 10.01.2018

    @pastore - można, ale nie będzie mnie internetowy troll uczył kultury. Won w cholerę! Ps. Sam chciałeś.

  • Obserwator 2 – 10.01.2018

    Hh . Pieniadze pochodzą z rozliczenia kotraktow tramwajowych za które wplynela kasa z Unii , oraz z dofinasowania z Urzedu Marszalkowskego z niewykorzystanych srodkow unijnych. Problem pojawi się za 8 - 10 lat , jak trzeba będzie odnowić flote 300 autobusow , a nie będzie zrodelka unijnego. Nalezalo oglosic kolejne przetargi na tramwaje. Coz , Ci co maja władze decydują .

  • Passtore – 10.01.2018

    I znów w formie f? Nie lubisz pochwał? Żeby Ci tylko żyłka nie pękła...

  • a – 11.01.2018

    @up: masz jakiś problem ze sobą jak widzimy

  • farafiu – 11.01.2018

    Tak, ma problem. Problem ten polega na wyimaginowaniu sobie wizji, która zmusza go do oczekiwania momentu pojawienia mojego posta. Później wkracza ton moralizatora, tego dobrego Stróża Porządku, tego jedynego prawego... Proszę bardzo, odbiję piłeczkę w inny sposób.I jak widać oni się nie odpier... A mi to sprawia samą przyjemność.

  • ... – 12.01.2018

    farafiu, idź by debilem gdzie indziej....

  • farafiu – 12.01.2018

    Argumenty się skończyły, zaczęły iniektywy :)) Pospólstwo w akcji :))

  • pawelski – 16.01.2018

    Niestety będziemy musieli jeździć jakąś starą wersją szrotu tureckiego.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.