TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

MI odpowiada, co zrobiło dla autokarów. Tylko Tarcza
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.05.2020 12:00:01
MI odpowiada, co zrobiło dla autokarów. Tylko Tarcza

Pod koniec marca grupa posłów złożyła interpelację ws. pomocy dla branży autokarowej. Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, co zrobiło w tej sprawie.

Pod koniec marca grupa posłów złożyła interpelację ws. pomocy dla branży autokarowej. Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało, co zrobiło w tej sprawie.

Interpelacja nr 3699 została złożona przez Tadeusza Tomaszewskiego, Wiesława Szczepańskiego i Bogusława Wontora. Posłowie ci przedstawili skalę problemów, jaką w branży przewozów autokarowych wywołał SARS-CoV-2. W odpowiedzi sekretarz stanu, Rafał Weber przedstawił informację, co w tej sprawie zrobił rząd premiera Mateusza Morawieckiego.

Trudna sytuacja

Na samym początku warto odnotować fakt, że Ministerstwo Infrastruktury generalnie orientuje się, co się dzieje w przewozach autobusowych.

-"Z analizy rynku wynika, że sytuacja w przewozach drogowych osób jest bardzo trudna. Przewoźnicy obsługujących przewozy turystyczne oraz międzynarodowe linie autobusowe praktycznie zaprzestali wykonywania działalności. W regularnych krajowych przewozach osób wykonuje się obecnie jedynie 20 % przewozów. Wykonywana jest tylko komunikacja międzymiastowa i w bardzo ograniczonym zakresie komunikacja międzywojewódzka.

Branża przewozów autokarowych, która podobnie jak turystyka bardzo boleśnie odczuwa skutki stanu epidemii, zabiega o większe wsparcie niż wynika to z obecnie obowiązujących przepisów. Ze zrozumieniem należy podejść do stanowiska wyrażonego przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych osób, w tym m.in. przez Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Przewoźników Autokarowych, które zmaga się z problemem utrzymania na rynku przedsiębiorstw transportowych. Firmy te często posiadają duże doświadczenie w regularnych przewozach międzynarodowych i przewozach okazjonalnych oraz wysokiej jakości tabor, a także wykwalifikowaną kadrę. Jest to ogromy, wypracowany przez lata potencjał, który obecnie w wyniku kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 nie jest wykorzystany" – informuje Ministerstwo.

Na kryzys tylko Tarcza

Przy tak opisanym wyżej - i to przez samym urzędników - transportowym krachu, Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za ten sektor, ma dla przewoźników tylko ogólne narzędzia do walki z kryzysem, czyli pakiet ustaw "Tarczy Antykryzysowej".

Nic więcej.

Nic o pomyśle na europejską pomoc dla przewoźników, nic o "turystycznych korytarzach transportowych", nic o objęciu kierowców zawodowych badaniami na obecność koronawirusa, nic o odblokowaniu VAT, nic o abolicji podatkowej, w tym zawieszenie podatku od środków transportu.

Jedyny wkład własny to przedłużenie ważności dokumentów związanych z przewozami, dokumentów kierowców oraz dokumentów z zakresu badań technicznych pojazdów i szkolenia kierowców. To trochę mało...

Powtórka z Tarczy

W swojej odpowiedzi MI po raz kolejny przywołuje ogólne mechanizmy Tarczy, o których już wielokrotnie pisaliśmy, także potraktujemy je skrótowo:

a) świadczenia postojowego dla osób prowadzących pozarolniczą działalność i osób wykonujących umowy cywilnoprawne;

b) zwolnienia z opłacania składek za marzec, kwiecień i maj 2020 r.;

c) ulgi w postaci odroczenia terminu płatności albo rozłożenia na raty należności bez opłaty prolongacyjnej – dla wszystkich płatników,

d) odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę dla należności za okres od stycznia 2020 r.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
autokar
rząd
PSPA