Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MI odpowiada, co zrobiło dla autokarów. Tylko Tarcza

infobus
05.05.2020 10:00
0 Komentarzy

Pod koniec marca grupa posłów złożyła interpelację ws.pomocy dla branży autokarowej. Pod koniec kwietnia Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało,co zrobiło w tej sprawie.

Interpelacja nr 3699 została złożona przez TadeuszaTomaszewskiego, Wiesława Szczepańskiego i Bogusława Wontora. Posłowie ci przedstawiliskalę problemów, jaką w branży przewozów autokarowych wywołał SARS-CoV-2. Wodpowiedzi sekretarz stanu, Rafał Weber przedstawił informację, co w tej sprawiezrobił rząd premiera Mateusza Morawieckiego.

Trudna sytuacja

Na samym początku warto odnotować fakt, że Ministerstwo Infrastrukturygeneralnie orientuje się, co się dzieje w przewozach autobusowych.

-„Z analizy rynku wynika, że sytuacja w przewozachdrogowych osób jest bardzo trudna. Przewoźnicy obsługujących przewozyturystyczne oraz międzynarodowe linie autobusowe praktycznie zaprzestali wykonywaniadziałalności. W regularnych krajowych przewozach osób wykonuje się obecniejedynie 20 % przewozów. Wykonywana jest tylko komunikacja międzymiastowa i wbardzo ograniczonym zakresie komunikacja międzywojewódzka.

Branża przewozów autokarowych, która podobnie jak turystykabardzo boleśnie odczuwa skutki stanu epidemii, zabiega o większe wsparcie niżwynika to z obecnie obowiązujących przepisów. Ze zrozumieniem należy podejść dostanowiska wyrażonego przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowychosób, w tym m.in. przez Prezesa Polskiego Stowarzyszenia PrzewoźnikówAutokarowych, które zmaga się z problemem utrzymania na rynku przedsiębiorstwtransportowych. Firmy te często posiadają duże doświadczenie w regularnychprzewozach międzynarodowych i przewozach okazjonalnych oraz wysokiej jakościtabor, a także wykwalifikowaną kadrę. Jest to ogromy, wypracowany przez latapotencjał, który obecnie w wyniku kryzysu spowodowanego pandemią koronawirusaSARS-CoV-2 nie jest wykorzystany” – informuje Ministerstwo.

Na kryzys tylko Tarcza

Przy tak opisanym wyżej – i to przez samym urzędników – transportowym krachu, Ministerstwo Infrastruktury, które odpowiada za ten sektor, ma dla przewoźnikówtylko ogólne narzędzia do walki z kryzysem, czyli pakiet ustaw „Tarczy Antykryzysowej”.

Nic więcej.

Nic o pomyśle na europejską pomoc dla przewoźników, nic o „turystycznychkorytarzach transportowych”, nic o objęciu kierowców zawodowych badaniamina obecność koronawirusa, nic o odblokowaniu VAT, nic o abolicji podatkowej, w tym zawieszeniepodatku od środków transportu.

Jedyny wkład własny to przedłużenie ważności dokumentów związanych z przewozami, dokumentów kierowców oraz dokumentów z zakresu badań technicznych pojazdów i szkolenia kierowców. To trochę mało…

Powtórka z Tarczy

W swojej odpowiedzi MI po raz kolejny przywołuje ogólne mechanizmy Tarczy, o których już wielokrotniepisaliśmy, także potraktujemy je skrótowo:

a) świadczenia postojowego dla osób prowadzącychpozarolniczą działalność i osób wykonujących umowy cywilnoprawne;

b) zwolnienia z opłacania składek za marzec, kwiecień i maj2020 r.;

c) ulgi w postaci odroczenia terminu płatności alborozłożenia na raty należności bez opłaty prolongacyjnej – dla wszystkich płatników,

d) odstąpienia od pobierania odsetek za zwłokę dlanależności za okres od stycznia 2020 r.

Komentarze