Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Michał Kurtyka o dwóch podporach elektrobusów: NCBR i CUPT [FILM]

infobus
22.02.2019 07:00
0 Komentarzy

21 lutego w Warszawie dyskutowano o rozwiązaniachwspierających elektromobilność, w tym o autobusach elektrycznych. Prym wiódłnowy wiceminister środowiska Michał Kurtyka.

-„Pracujemy nad rozporządzeniem, które definiuje warunkiudzielania pomocy publicznej z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, chodzi okompleksowy pakiet wspierający elektromobilność” – mówił w czwartekwiceminister środowiska Michał Kurtyka. Dodał, że z dopłat skorzystają, m.in.samorządy i firmy.

Kurtyka uczestniczył w czwartkowej debacie PAP na tematwalki ze smogiem, za który odpowiada transport drogowy. Wiceszef resortuśrodowiska zaznaczył, że jednym z takich rozwiązań są „potencjalniedopłaty do pojazdów elektrycznych”.

-„Pracujemy nad tym, aby w pierwszym rzędzie te dopłatybyły skierowane do samorządów czy też przedsiębiorców. Jakie będą konkretnie rozstrzygnięcia,pokażą konsultacje społeczne” – mówił. Dodał, że rozporządzenie będzieprzedmiotem notyfikacji KE, aby można było uruchomić konkursy. Przypomniał, że1 stycznia 2019 r. wszedł w życie Fundusz Niskoemisyjnego Transportu.

Dwie nogi elektrobusów

Kurtyka mówił też o projektach dot. autobusów elektrycznych.

-„Mamy dwa duże projekty, jeśli chodzi o wsparcieautobusów elektrycznych. Jeden to badawczy prowadzony przez NCBR finansowany zśrodków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska – to program Bezemisyjnytransport publiczny” – powiedział. Jak mówił, NCBR wybrało pierwszychoperatorów, którzy będą przygotowywać autobus elektryczny.

Drugi projekt ma CUPT, który dot. wsparcia autobusówelektrycznych w miastach.

Odnosząc się do warunków finasowania tego typu projektówzaznaczył: „Musimy pamiętać, że tutaj te dwa elementy muszą ze sobąwspółgrać. Z jednej strony ustawa o elektromobilności, czyli ramy prawnedefiniujące cele, a po drugiej stronie narzędzia finansowe, czyli FunduszNiskoemisyjnego Transportu”.

{https://www.youtube.com/watch?v=q-61Fsul2r4}

Czeski patent

Zdaniem prezesa Warszawskiego Alarmu Smogowego KonradaMarczyńskiego, który uczestniczył w debacie, „gdybyśmy ograniczyliniewielki procent +samochodów – kopciuchów+, które nas najbardziej trująwpłynęlibyśmy znacząco na poprawę jakości powietrza w miastach”.

Jak powiedział, Czesi zbadali powietrze w Pradze istwierdzili, że wystarczy unieruchomić 5 proc. samochodów najbardziejtrujących, by zanieczyszczenie spadło o 50 proc.

Kurtyka podkreślił, że rozwiązaniem dla zanieczyszczeńkomunikacyjnych są pojazdy elektryczne”. Zwrócił uwagę, że ok. 2022 r.pojazd elektryczny, jeśli idzie o całkowity koszt swojego utrzymania stanie siętańszy niż jego odpowiednik spalinowy. (PAP)

Komentarze