TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Minibusy po zmianach tylko z poświadczeniem
InfoBus.pl - Opublikowano: 21.01.2020 11:00:27
Minibusy po zmianach tylko z poświadczeniem

Od 15 stycznia obowiązują nowe przepisy dt. podniesienia bezpieczeństwa przewozu osób w samochodach modyfikowanych, jakie poruszają się po naszych drogach.

Od stycznia obowiązują nowe przepisy dt. podniesienia bezpieczeństwa przewozu osób w samochodach modyfikowanych, jakie poruszają się po naszych drogach.

15 stycznia weszło w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

Tylko z poświadczeniem

W myśl nowych przepisów zmienią się tzw. warunki techniczne dotyczące między innymi dopuszczania do ruchu (rejestracji) samochodów zabudowanych z przeznaczeniem do przewozu osób na bazie samochodów ciężarowych typu furgon (kategorii N1) kombi (M1) i (M2) autobus.

To oznacza, że klienci, którzy chcieliby zlecić zabudowę zarejestrowanego już pojazdu polegającą na zmianie liczby miejsc siedzących będą teraz musieli ponieść dodatkowe koszty w postaci opłaty za poświadczenie zgodności tego montażu z wcześniej wykonanymi badaniami wytrzymałości mocowania foteli i pasów. To wydatek ok. około 1000 zł netto + VAT)

Oznacza to nie tylko wzrost kosztów, ale też dłuższy czas oczekiwania na formalności, ponieważ poświadczenie takie będą mogły wydać tylko cztery w Polsce upoważnione do tego jednostki badawcze, w tym Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Szacuje się, że uzyskanie poświadczenia może zabrać 2-4 tygodnie, gdyż pojazd (zabudowany z dowodem rejestracyjnym) musi zostać dostarczony na badania. To nie koniec. Po wydaniu poświadczenia potwierdzającego poprawność montażu foteli i pasów, pojazd musi trafić do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, aby diagnosta mógł przeprowadzić badanie techniczne potwierdzające przeprowadzone zmiany. Potem już można dokonać zmiany liczby miejsc siedzących w dowodzie rejestracyjnym. Klasyczna "bułka z masłem".

Taniej z homologacją

Dlatego zmiany wprowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury powodują więc, że korzystniejsze ekonomicznie będzie oferowanie i zakup samochodów posiadających już homologację drugiego etapu na w/w typy zabudowy, gdyż w takim przypadku, nowy pojazd zostanie zarejestrowany w "jednym podejściu" do wydziału komunikacji, bez konieczności uzyskiwania dodatkowych poświadczeń – wszystko załatwi homologacja uzyskana wcześniej przez firmę zabudowująca na swój kompletny produkt.

Dodajmy na koniec, że nowe rozporządzenie Ministrostwa Infrastruktury wprowadza też wymóg dt. mocowań ISOFIX. Teraz co najmniej dwa fotele muszą być wyposażone w zaczepy ISOFIX do montowania fotelików dziecięcych – a co najmniej jedno takie siedzenie musi znajdować się w drugim rzędzie. Podobnie mają być wyposażone pojazdy zaadaptowane do przewozu osób niepełnosprawnych.

Pełny tekst rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 grudnia 2019 roku znajduje się TUTAJ




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ustawa
MI
MINI
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.