Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo dopłaci do autobusów elektrycznych i gazowych

infobus
23.08.2019 07:00
0 Komentarzy

Znamy nowy projekt rozporządzenia Ministra Energii w sprawie warunków udzielania oraz rozliczania wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Nowością jest przede wszystkim podział na segmenty pojazdów,co ułatwia drogę do dofinansowania pojazdom użytkowym, o czym poinformowało PolskieStowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

Do 55%

W odniesieniu do wsparcia publicznego transportu zbiorowego,propozycja ME zakłada dopłaty:

  • w przypadku autobusu elektrycznego 55% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 1,045 mln zł,

  • w przypadku trolejbusu 45% kosztów kwalifikujących się doobjęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 720 tys. zł na jeden trolejbus,

  • w przypadku autobusu napędzanego sprężonym gazem ziemnym(CNG) lub skroplonym gazem ziemnym (LNG) – 15% kosztów kwalifikujących się doobjęcia wsparciem, nie więcej niż 150 tys. zł na jeden autobus,

  • w przypadku autobusu autobusu wodorowego – 55% kosztówkwalifikujących się do objęcia wsparciem, nie więcej niż 2 mln zł na jedenautobus. Kwoty w tej kategorii nie uległy zmianie, zaznaczono.

-„Takie wsparcie zakupu autobusów zero- iniskoemisyjnych z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju ekologicznegotransportu zbiorowego w Polsce. W tej kategorii nasz kraj już obecnie jestjednym z europejskich liderów i powinniśmy trzymać ten kurs” – powiedział dyrektorPSPA, Maciej Mazur,

Eko-infrastruktura

Proponowana wysokość wsparcia rozbudowy infrastruktury paliwalternatywnych nie uległa większym zmianom:

  • dopłata do stacji ładowania normalnej mocy wyniesie do 25,5tys. zł,

  • dopłata do stacji ładowania dużej mocy do 150 tys. zł,

  • a jeżeli infrastruktura ma służyć do ładowania środkówpublicznego transportu zbiorowego – do 240 tys. zł.

W przypadku infrastruktury wsparcie nie może przekraczać 50%kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Zmiany objęły w tym przypadkuinfrastrukturę ładowania środków publicznego transportu zbiorowego – pierwotniew tym przypadku wsparcie nie mogło przekraczać 80% kosztów. W przypadku stacjiCNG ma wynosić do 750 tys. zł, LNG do 1,2 mln zł, a wodoru – do 3 mln zł,podsumowano.

Pozostałe pojazdy

Maksymalna wartość wsparcia dla pojazdów elektrycznych zkategorii N1 oraz M2 (pojazdy dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t oraz pojazdy do przewozu osób posiadające więcej niż 8 miejsc opróczsiedzenia kierowcy i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającą 5 t) mawynosić 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym niewięcej niż 70 tys. zł, zaś w przypadku pojazdów napędzanych gazem ziemnymkategorii M2 oraz N1 – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem,przy czym nie więcej niż 30 tys. zł, zaproponował resort energii.

Na podstawie zmodyfikowanego projektu, maksymalna wartośćwsparcia dla pojazdów z kategorii N2 (pojazdy dostawcze lub ciężarowe odopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t lecz nieprzekraczającej 12t) w przypadku pojazdu elektrycznego wyniesie 30% kosztów kwalifikujących siędo objęcia wsparciem, przy czym nie więcej niż 150 tys. zł, natomiast wprzypadku pojazdu napędzanego gazem ziemnym – 30% kosztów kwalifikujących siędo objęcia wsparciem, nie więcej niż 35 tys. zł. Pojazdy elektryczne kategoriiN3 (ciężarówki o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 t) mają zostaćobjęte wsparciem na poziomie 30% kosztów kwalifikujących się do objęciawsparciem, przy czym nie więcej niż 200 tys. zł, zaś pojazdy napędzane gazemziemnym kategorii N3 – 30% kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem,nie więcej niż 100 tys. zł, czytamy dalej.

W porównaniu do pierwotnej wersji rozporządzenia, nowapropozycja zakłada także wsparcie dla pojazdów kategorii L (motorowery, motocykle,czterokołowce) w wysokości 30% kosztów kwalifikujących się do objęciawsparciem, przy czym nie więcej niż 5 tys. zł.

-„Podobnie jak w projekcie rozporządzenia ministraenergii w sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz rozliczania wsparciaudzielonego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej,wprowadzono górny limit cenowy odnoszący się do pojazdów kategorii M1, któryustalono na 125 tys. zł. W przypadku przedsiębiorców jest to jednak cena netto.Dzięki temu, na mocy projektowanych przepisów, wsparcie obejmie więcej modelipojazdów elektrycznych niż w przypadku osób fizycznych nieprowadzącychdziałalności gospodarczej” – czytamy w komunikacie PSPA.

Podział na segmenty

-„Uzależnienie wysokości wsparcia od kategorii pojazduoceniamy pozytywnie. Polska branża elektromobilności, w ramach prowadzonychkonsultacji publicznych projektu rozporządzenia, aktywnie zabiegała o wsparcieuwzględniające realia rynku. To naturalne, że w odniesieniu do droższych, wpełni elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych, mają obowiązywaćproporcjonalnie wyższe dotacje niż w przypadku elektrycznych pojazdów osobowych.Wsparcie do 70 tys. zł w przypadku elektrycznego samochodu dostawczego możestanowić bardzo skuteczną zachętę dla potencjalnych nabywców i rozwijać sektorzeroemisyjnej logistyki w polskich miastach” – powiedział dyrektorzarządzający PSPA Maciej Mazur, cytowany w komunikacie.

Komentarze